Oplade bilbatteri

Hej

Jeg har købt nyt bilbatteri (Exide AGM EK950 95 Ah/850 A). Jeg har ladet det op med min Ctek lader.
Inden jeg monterer det i bilen vil jeg tjekke batteriet med en tester. Men testeren har forskellige indstillinger bl.a. skal man indstille testområde. Man kan vælge mellem bl.a. CCA, IEC, EN, DIN, BCI osv. og det giver forskelligt testresultat når man bruger de forskellige indstillinger. I manualen står, at man kan se på batteriet hvordan testeren skal indstilles. Men der står intet på batteriet. Jeg har vedhæftet manualen til testeren, se side 22-23. Supporten kan ikke hjælpe mig med indstilling af testeren. Nogen af jer der har et bud på hvordan den skal indstilles?
På forhånd tak.
Hej Jeg har købt nyt bilbatteri (Exide AGM EK950... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 30-07-2023 20:16:00

Du kan langt hen ad vejen bruge et voltmeter, og en kendt belastning, så som et par forlygtepære.

Det er korrekt at et ellers fint batteri kan give problemer med esp når batteriet er lidt slidt.

ESP, ABS, og servo kan have momentant forbrug på 50-100A når systemerne sætter ind, det kan give problemer hvis batteriet ikke er i topform. Det kan være svært at teste for, men et nyt batteri skal bare sættes i, og så kører man.

Dine små Mc batterier kan med fordel testes med halogen og voltmeter.

 Mange tak for brugbart svar.

GodeVen skrev den 30-07-2023 23:15:18

På det billede jeg fandt af omtalte batteri står der "850 A [EN]" på siden.

Det er meget vigtigt at du indstiller testeren rigtigt inden du tester batteriet. Hvis du tester et motorcykel batteri med 850 ampere startstrøm, vil du skade batteriet. Det vil måske stadig virke, men levetiden vil være forkortet.

Generelt bør man sætte sig ordentligt ind i funktionen af et nyt måleapparat. Hvis man ikke er sikker på hvordan apparatet virker, kan man ikke være sikker på at måleresultatet bliver rigtigt. Denne instruktionsbog fortæller ikke meget om virkemåden, men til gengæld beskriver den præcist hvordan man skal gøre. Så hvis du har et batteri hvor du ikke kender specifikationerne, bør du ikke bruge testeren.

Selvfølgelig har jeg indstillet måleapparatet til de ampere som der står på batteriet.

Måske stod der DIN eller SAE på batterierne før i tiden, og måske dét der henvises til i instruktionsbogen.
Jeg ville bruge et multimeter og måle spændingen uden belastning - og forvente ca. 13 volt efter opladning.

Efter montering af batteriet ville jeg derefter forvente at bilen kunne starte. Hvis den ikke kunne starte, ville jeg måle spændingen under forsøg start af bil.
Jeg har aldrig manglet et måleinstrument til at teste et bilbatteri. Hvis det har problemer med at starte bilen og batteriet er mere end 6 år gammelt, bliver det skiftet. Ofte holder det mere end 10 år, men hvis det har problemer med at trække motoren i gang, skal det skiftes.

Det er vigtigt at du holder dine akkumulatorer opladet. I sær motorcykelbatterier, har ofte brug for en ekstra opladning i løbet af vinteren. Hvis en blyakkumulator er gået helt i bund, skal man ikke regne med at man kan få den i gang igen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis