Busk ved murstensvæg - ødelæggende?

Hej   

Jeg er ny herinde fordi Google havde sine begrænsninger.

Jeg har købt et hus i slutningen af sidste år, som har en lav taks busk stående helt op af husets nordlige murstensvæg. Huset er fra 1980. 
I tilstandsrapporten var der ikke nogen sokkelrevner beskrevet, men jeg har lige fundet 2 der har gemt sig bag den tætte taks busk. 

Er det mon denne taks busk, som har en stammediameter på 25 cm, der har lavet revnerne i soklen bag den? 

Hvad vil I anbefale at man gør ved taks busken?

Hvordan kan de 2 sokkelrevner repareres pænest?

Tak for jeres tid   
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Vi holder meget af billeder herinde, så kan man se hvad det drejer sig om. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men er det en revne i soklen, eller bare i sokkelpudset?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I nogle tilstandsrapporter kan der stå at der ikke ses evt. skader pga. busk, terrasse, skab, osv. som står i vejen. Så det kan være at forfatteren af tilstandsrapporten har dækket sig ind på den måde - desværre.
Men er det en revne i soklen, eller bare i sokkelpudset?

 Enig med @JohnLarsen. Det kommer jo lidt an på om der blot er revner i sokkelpudset (kosmetisk) eller revne i soklen?


Bent Andersen
Væk med den, rødderne skal graves ud. De kan gøre ufattelig skade. Med en stamme på 25 cm må roden være stor og massiv.
Ingen buske tættere end 1 m fra huset.
Jeg er til dels enig med @Bent, men jeg vil nu sige at det med "1 meter tommelfingerreglen", kommer lidt an på hvad man planter, men vil tilkendegive at træer plantet tæt ved huset altid er en dårlig ide som @Bent er inde på.


Jeg vil desværre nok også vælge at fjerne Taksen, og ikke andet så for at man kan komme ordentlig til at se skadens omfang... men som @ev elmand så elegant siger   

ev elmand
Vi holder meget af billeder herinde, så kan man se hvad det drejer sig om. 
Annonce
Tak for svarene   
Jeg fik savet taks busken ned, som nok har stået der i 30 år. De to revner er i selve soklen, og hele hjørnet er hult når jeg banker på det. Derudover er der 3 store huller, som godt kunne ligne murbiers værk. 

Så det er ikke længere en opgave for mig. Der skal en murer til at opbygge og forstærke hjørnet, så nu er uenigheden om 'hvem skal betale gildet'.
Lad det sidde. Det er ikke nogen stor skade så det vil sidde sådan i mange år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
DKF skrev den 30-07-2023 10:45:34

Jeg fik savet taks busken ned, som nok har stået der i 30 år. De to revner er i selve soklen, og hele hjørnet er hult når jeg banker på det. Derudover er der 3 store huller, som godt kunne ligne murbiers værk.

Så det er ikke længere en opgave for mig. Der skal en murer til at opbygge og forstærke hjørnet, så nu er uenigheden om 'hvem skal betale gildet'.

Føler mig ikke overbevist om at der er revne i sokkelen. Når sokkelpuds er revnet, er det måske gået løst fra sokkelen. Banker man på det vil det lyde som at banke på en papæske. Hvis du vil være sikker skal der et stykke puds af omkring revnen.

Her bliver jeg så enig med elmand, lad det sidder og se hvad der sker. Fyld dog noget i hullerne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du har murbier hvis du kan se små bier flyve ud / ind af hullet. Er der ingen aktivitet så har du ikek murbier men blot et hul i muren. 
Fuger med murbier kan udfyldes i maj-juni. Her i sensommeren kan larver og bier gnave sig igennem frisk mørtel. Men det er en god ide at få dem uskadeligt gjort inden man reparerer. Det kan gøres med almindelig insekt gift.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis