Nyt gulv i sommerhus værelse

I vores sommerhus var der lugt af skimmelsvamp i et værelse. Under gulvtæppet var der skimmelsvamp i gulvpladerne. Så af med gulvpladerne og et nyt problem. Der var gammel isolering oven på en ødelagt fugtspærre så det hele lå delvis på jorden. Så hvad gør jeg nu? Fjerner hele gulvkonstruktionen ned til jorden og starter er vel en selvfølge men jeg er uden erfaring. Det ligner at gulvet er "selvstændig" - altså ikke forbundet med resten af huset. Der er kun omkring 5 cm luft fra fugtspærre til jorden. Selve trækonstruktionen ser sund ud.
Hvis jeg skal opbygge gulvet igen, hvad er så det rigtige at gøre? Fugtspærre - understøtning - gulvplader - gulvunderlag - laminatgulv?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der støbt sokkel eller står huset på sokkelsten?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-07-2023 11:48:39

Er der støbt sokkel eller står huset på sokkelsten?

 Sokkelsten. 

Så er det en perfekt skimmelmagnet der er lavet i dit nuværende gulv. Du bør sikre der er mere luft cirkulation i krybekælderen ved at grave jord af så der minimum er 100mm fri luft, og droppe plastfolien.
Og derudover naturligvis rigeligt med ventilationsriste i soklen.

Selvbygger med stort S. 
Hej...
Springer lige ind med et nærliggende spørgsmål, da jeg også skal kigge på mit gulv i kolonihavehuset.
Hvis man gør som Superdiy skriver, er det så nok at hænge isoleringen op i ståltråd under gulvet, hvis blot der er luft nok både under og over isoleringen til luftcirkulation..?

What doesn't kill you makes you stronger!
Ferrari skrev den 19-07-2023 13:21:14

Hej...
Springer lige ind med et nærliggende spørgsmål, da jeg også skal kigge på mit gulv i kolonihavehuset.
Hvis man gør som Superdiy skriver, er det så nok at hænge isoleringen op i ståltråd under gulvet, hvis blot der er luft nok både under og over isoleringen til luftcirkulation..?

 Ja, men det er nemmere at sømme hønsenet i.

Der skal ikke være ventilation over isoleringen. Så mister den sin funktion.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Altså ingen vindpap eller dampspærre overhovedet i konstruktionen? Heller ikke mellem terrændæk og isolering eller mellem isolering og undergulv? 
Jeg har fjernet noget af jorden og lagt det i affaldssække. Jeg kan se at der dannes kondens i sækken, fugt fra jorden. Trækker den fugt ikke op i isoleringen og videre op i undergulvet?
Jeg synes også at jorden lugter. Vil den lugt ikke også kunne trænge op uden dampspærre?

Denne side beskriver fugtspærre mellem isolering og trægulvet.
https://www.sundolitt.com/da/inspiration/terrandak/
benj0219 skrev den 19-07-2023 21:48:55

Denne side beskriver fugtspærre mellem isolering og trægulvet.
https://www.sundolitt.com/da/inspiration/terrandak/

 Ja, der er bare ingen af de løsninger der tilnærmelsesvis ligner det du har.


Der trækker ikke fugt op i isoleringen da den ikke må røre jorden. Det er derfor der skal være ventilation fra siderne.
Der kan være dampspærre i dit gulvundelag over isoleringen.

Selvbygger med stort S. 
Mit bud indtil videre:
Fra bund:
Fjerne sand så der er 10 cm luft op til isolering.
Hønsenet til at holde isolering løftet.
5 mm isolering.
Fugtspærre (på den varme side)
Gulvplade
Laminatgulv
Superdiy skrev den 19-07-2023 22:01:19

benj0219 skrev den 19-07-2023 21:48:55

Denne side beskriver fugtspærre mellem isolering og trægulvet.
https://www.sundolitt.com/da/inspiration/terrandak/

 Ja, der er bare ingen af de løsninger der tilnærmelsesvis ligner det du har.


Der trækker ikke fugt op i isoleringen da den ikke må røre jorden. Det er derfor der skal være ventilation fra siderne.
Der kan være dampspærre i dit gulvundelag over isoleringen.

Tak!

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis