Indvendig beklædning i kolonihavehus

Hej i forum

Jeg har købt et gammelt kolonihavehus, hvor jeg skal have lavet en del ting. 
I soveværelset er vægge og loft isoleret med flamingo, og der er tapetseret direkte ovenpå flamingoen!!
Eftersom det er vældig brandfarligt, og ganske umuligt at hænge noget op på, som ikke kan nøjes med en tegnestift... ja, så er jeg nødt til at lave det om.
Jeg har umiddelbart tænkt mig, at fjerne al flamingo, sætte vindpap op (hvis ikke der er noget i forvejen..), derefter glasuld og så sætte 12 mm sporplader på indvendig, og slutte af med at male dem.
Ved godt at jeg ikke kan hænge tunge ting, som skabe mv. op, men tænker godt at det kan holde en hylde og en knagerække.
Ydervægge er 1på2.
Er det gangbart, eller skal jeg finde på noget andet til mit "forfinede skur"...?

Hilsen en handywoman i sin bedste alder... ☺

What doesn't kill you makes you stronger!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du har ret i at det flamingo ikke sal være i en væg som din. Så det er godt at få det væk. 
Det er ikke så ligetil at få placeret vindpap indefra. Det skulle helst sidde på ydersiden af bjælkelaget som bærer huset og så kommer yderbeklædning oven på  f,eks, 25 mm klemlister. 
Når det kun er et hus til sommerbrug, så er jeg ikke sikker på at denne vindpap har den store betydning. 
Du skal nok huske at lave dampspærre indvendig før der kommer sporplader på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej og tak.

Det er også muligt, at der allerede er vindpap, jeg ville bare gerne være sikker på det, men hvis ikke, så ignorerer jeg det. ☺
Jeg har overvejet lidt, om jeg skal sætte 12 mm krydsfiner på i stedet for sporplader... (har set på prisen også...), er der noget jeg skal være opmærksom på der..?

Hvordan ift. mit loft, for der er det lavet på samme måde med flamingo og tapetseret...?

Du skal hverken have flamingo i vægge eller lofter. Det kan gå under beton i gulve eller hvor det på anden måde er indkapslet. 
Hvis jeg lige kigger på Jem og fusk så ligger priser på 
12 mm krydsfiner på ca. 120,00 kvm 
12 mm sporplader 83 kr/kvm 
13 mm gips 30,00 kvm 
( 10-4 ) 12,5 mm Fermacel 80 kr/kvm 
Man anbefaler at gips sættes op i 2 lag, Både fermacel og gipsplader er nemme at spartle, og male. 
Jeg synes ikke sporplader egner sig til indvendig beklædning undtagne hvis man ønsker en bestemt effekt på vægge. 

Ved godt at gips er billigere, men ved ikke om der bliver lidt fugtigt/klamt om vinteren, og så er det vel ikke så godt...
Tænkte på krydsfiner, evt. OSB, da det var glat, og formentlig kunne tapetseres.
Havde netop overvejet sporplade pga. effekten, der gør at det ligner profilbrædder, men er noget lettere at sætte op - forestiller jeg mig...

Har kun lige overtaget kolonihaven, så ved ikke hvordan der er om vinteren.
Der er ikke varme af nogen slags.
Huset virker fint og tørt.
Har blot selv købt en petroleumsovn.

Jeg tror de bliver ked af sporplader. De har det med at "arbejde" så kan samlingerne blive meget tydelige. Der er normalt ikke fjer og not i de plader, som på profilbrædder. Der er meget stor forskel på udseendet af profilbrædder og sporplader. Jeg vil mene at det ene ligner et gammeldags sommerhus, og det andet indersiden af et haveskur. I moderne sommerhuse er væggene normalt glatte. Men sommerhus og kolonihavehus er selvfølgeligt ikke det samme.

Du skal ikke have problemer med fugt i et kolonihavehus. Hvis du får det, bør du gøre noget ved det. Men hvis der ikke kommer vand ind og der er udluftning, får du ikke et problem.

Annonce
Jamen, så kunne det da godt tyde på, at jeg skal tage gips i stedet for.
SKAL jeg sætte 2 lag ovenpå hinanden..? og hvorfor i så fald..?
Er det kun for at det kan bære, hvis jeg finder på at hænge noget lidt tungere op på væggen..?

Et lag er udmærket, men både ovenstående argumenter og så det at det mindsker revnedannelse taler for 2 lag gips. Jeg har  brugt 1 lag gips spartlet og malet direkte på det. Jeg kan godt se nogle fine revner når jeg kigger godt efter med ekstra lys.  
Jeg nævner fibergips da det sættes op i 1 lag. Ligeledes er fibergips skruefast direkte uden plugs. 
Hvis du sætter 2 lag gips op så skal samlinger ligge på forskalling og inderste og yderste lag må ikke have samlinger over hinanden. 
Hvis du ved et sted hvor du skal hænge noget tungt op, så kan du sætte forskallings bræt vandret imellem den øvrige forskalling netop hvor det skal hænge. 

Nu er det jo ikke sikkert du kan læse hvad jeg har skrevet på min lille tegning, men det var hvad det kunne blive til med 3 tucher og en tømrer blyant 😊
Men det er sådan man kan bygge en let væg konstruktion til feks en kolonihave,
Som du kan se sidder vindspærren yderst i konstruktionen og den og du skal til at lave det inderste i konstruktionen.

Som der blir nævnt må man ikke bruge flamingo som isolering andet end det er indkapslet i beton,
MEN nu er spørgsmålet hvad er det du er ved at bygge, er det et 20kvm havehus, uden el, varme og vand eller er det et hus der blir 15% af grundens størrelse som man Max må bygge med el,vand og varme indlagt?

Er svaret det første ville jeg skrue et lag OSBplade på først også et lag gips på som andet lag, også være glad for flamingo isolerer godt,
Da man jo faktisk kan købe gipsplader hvor der er limet flamingo på bagsiden og montere det lovligt i et parcelhus det kaldes en varmvægsplade.
Og når du skruer gips op som andet lag hat du jo lavet brandsikring der.

https://www.jemogfix.dk/gips-varmvaegsplade-43-mm-60-x-250-cm/4132/9046674/?gclid=CjwKCAjwtuOlBhBREiwA7agf1qU3W2zL_v09Sz5RbJlfQ0V2dzousOFEFZY8cULKVmjiXZY2bvEZpRoC7-MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men skal du til at bygge et stort palæ så er det ud med flamingoen, også isolere med noget andet,
Men så skal du også have styr på din vindspærre udvendigt da det er stillestående luft i isoleringen der isolere ikke selve isoleringen og er der ikke en tæt vindspærre så fiser der kold luft ind i din isolering også isolere den ikke ret godt da luften ikke står stille da det blæser ind.

Men går ud fra det er et lille havehus du vil lave dig, så vis du vælger bare at montere OSB plade også et lag Gips ,så vis du har et støbt fundament og beton gulv er der nok ikke noget kapilar brydende lag i dit gulv så jeg ville holde alle plader du skruer op 2 cm fra gulvet med en klods når du sætter dem op det blir dækket af fodpanelet så det ser man ikke ,men så kan pladerne ikke suge fugt fra fundamentet, da der er mellemrum der.

Og du må ikke montere en dampspærre.

Håber du kan bruge svaret til noget,
Jeg har selv en kolonihave, og har snart 25 års erfaring som tømrer, men må sige der er nogen interessante byggetekniker ude i sådan en kolonihave som jeg aldrig har set før, feks spartlet flamingo 😂😂😂

Men lad os hører hvad du ender ud med at gører i dit hus.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Hej MNK

Tak for dit svar.
Jeg kan sagtens både se og forstå din tegning.

Jeg skal ikke bygge nyt hus, men blot restaurere på det gamle kolonihavehus (mit forfinede skur).

Der er lige p.t. ydervægge af træ (2på1) og så kan jeg se flamingoen, som så er blevet tapetseret med savsmuldstapet.
Jeg ved ikke om der er vindpap i væggene (huset er fra '76) og jeg ville egentlig bare tjekke op på det.
Loftet er lavet på samme måde... med flamingo og tapet...

Umiddelbart er det der bekymrer mig med flamingoen, at det er så brandbart og så kun er tapetseret. Er fint klar over at det isolerer godt, og det sidder der jo...
Jeg kan godt lide det med OSB og så et lag gips.
Kan jeg gøre det samme med loftet så..?

Fundamentet er med sokkelsten, og jeg har endnu ikke prøvet at tage gulvet af, så havde egentlig blot tænkt at lade være som det er, men derfor kan jeg jo sagtens løfte pladerne 2 cm fra gulvet.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også