Solfanger og selvcirkulation

Hej LDS'ere

Jeg har et solfangeranlæg, som over et par enkelte dage i juni pludselig gik fra at varme vandet op til +80 grader til max 55. Efter et par dage med lav virkning i fuld solskin påfyldte jeg vand, da trykket var nede omkring 0,5 bar, men det har ingen forskel gjort. Vi har haft huset i et par år og solfangeranlægget har fungeret uden problemer indtil nu, og jeg har aldrig været ude og skrue på noget.

Jeg har meget lidt viden om solfangeranlæg, men har brugt lidt tid på at følge anlæggets opførsel den sidste måned. Jeg kan konkludere følgende:

1) Uanset hvor varmt vandet bliver om eftermiddagen, falder temperaturen i vvb'en til 17-18 grader i løbet af natten selvom vi næsten ikke bruger varmt vand. Jeg tænker, at det kan være fordi væsken er begyndt at selvcirkulere. Hvad kan være årsagen til at det sker lige pludselig? Og er vi ikke enige om, at temperaturen ikke burde falde fra 50 til 18 grader i løbet af natten?
2) Temperaturen i panelet er ofte over 35 grader omkring kl. 21, hvis det har været en varm og solrig dag. Er det normalt? Er det ikke også et tegn på noget selvcirkulation?
3) Temperaturen i panelet stiger i løbet af en solrig dag fra 20-25 grader om morgenen til 60-65 om eftermiddagen. I løbet af den tid varmes vandet i vvb'en op fra 18 grader til ca. 55. Er en temperaturforøgelse på ca. 35 grader i løbet af en dag godt, eller er det et tegn på, at effektiviteten i anlægget også er dårlig?

Jeg er ikke så kendt udi vvs-udstyr, og selvom jeg antager, at der er enten en kontra- eller magnetventil for at undgå selvcirkulation, så kan jeg ikke lige gennemskue, hvad der er hvad. Jeg har vedhæftet nogle billeder. Er der en venlig sjæl, der kan fortælle, hvad de forskellige ting er?

Mvh
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit 1. bud ville være at udlufte solfangerkredsen. Måske er trykventilen defekt.
Derefter ville jeg resætte styringen af solfangeranlægget.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak for dit svar. Jeg har prøvet ovenstående, og der var faktisk lidt luft i anlægget. Det kører lidt bedre nu. På de solrige timer fra kl. 07-12 i går varmede den vandet i bunden af solfangeranlægget op fra 18 til 45 grader. Den højeste temperatur i bunden af anlægget igår eftermiddags var ca. 48 grader. Det er vel udmærket, men problemet med, at vandet bliver så koldt i løbet af natten er der stadig. Hvad kan ellers være årsagen til, at den nederste del af vvb'en (som jo varmes af solfangeranlægget) mister 30 grader i løbet af natten? Det kan da ikke være normalt.
Bare lidt hurtigt ...
Har du cirkulation på dit varme vand rundt i boligen ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Nej, jeg slukker for pumpen, når fyret ikke kører. Så det varme vand burde ikke cirkulere.

I øvrigt: På en solrig dag, hvor solfangeren kan varme hele vvb'en op til ca. 50 grader, er temperaturen morgenen efter ca. 18 grader i den nederste del af vvb'en, mens temperaturen er ca. 40 grader i den øverste del. Jeg er klar over, at varme stiger opad, men det kan da ikke passe, at der skal være så stor forskel?
Kører pumpen på solfangerkredsen hele tiden ?
Bare et bud


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Det er et godt bud, og jeg har selv overvejet det, men styringen siger, at pumpen står stille, og flowmåleren viser heller ikke noget.
Hvad med dit vandforbrug, herunder det varme vand er det unormalt højt?
Bruger du vand, vandmåleren kører, når alt andet er lukket?

Her tænkes om du om du har en læk på det varme vand så det er det som køler beholderen.

Hvad for fabrikat anlæg har du?
Hvor stor er beholderen?
Det er helt normalt at der er stor forskel på temperaturen i beholderens top og bund - det skal der være. Det tyder på at der er styr på returløbet til beholderen så det kolde vand ikke blandes med det varme. 

Søren O
@ Søren O: Det du skriver forklarer desværre ikke den pludselig ændring i opvarmningstemperaturen, som Trådstarter fremfører først i sit indlæg.
Hvad for et anlæg har du ?
Antal solfanger (og type)
Hvad "hedder" din styring ?
Hvor stor er din solvarmeholder ? og hvad mærke er det ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis