Solfanger og selvcirkulation

Hej LDS'ere

Jeg har et solfangeranlæg, som over et par enkelte dage i juni pludselig gik fra at varme vandet op til +80 grader til max 55. Efter et par dage med lav virkning i fuld solskin påfyldte jeg vand, da trykket var nede omkring 0,5 bar, men det har ingen forskel gjort. Vi har haft huset i et par år og solfangeranlægget har fungeret uden problemer indtil nu, og jeg har aldrig været ude og skrue på noget.

Jeg har meget lidt viden om solfangeranlæg, men har brugt lidt tid på at følge anlæggets opførsel den sidste måned. Jeg kan konkludere følgende:

1) Uanset hvor varmt vandet bliver om eftermiddagen, falder temperaturen i vvb'en til 17-18 grader i løbet af natten selvom vi næsten ikke bruger varmt vand. Jeg tænker, at det kan være fordi væsken er begyndt at selvcirkulere. Hvad kan være årsagen til at det sker lige pludselig? Og er vi ikke enige om, at temperaturen ikke burde falde fra 50 til 18 grader i løbet af natten?
2) Temperaturen i panelet er ofte over 35 grader omkring kl. 21, hvis det har været en varm og solrig dag. Er det normalt? Er det ikke også et tegn på noget selvcirkulation?
3) Temperaturen i panelet stiger i løbet af en solrig dag fra 20-25 grader om morgenen til 60-65 om eftermiddagen. I løbet af den tid varmes vandet i vvb'en op fra 18 grader til ca. 55. Er en temperaturforøgelse på ca. 35 grader i løbet af en dag godt, eller er det et tegn på, at effektiviteten i anlægget også er dårlig?

Jeg er ikke så kendt udi vvs-udstyr, og selvom jeg antager, at der er enten en kontra- eller magnetventil for at undgå selvcirkulation, så kan jeg ikke lige gennemskue, hvad der er hvad. Jeg har vedhæftet nogle billeder. Er der en venlig sjæl, der kan fortælle, hvad de forskellige ting er?

Mvh
Hej LDS'ere Jeg har et solfangeranlæg, som over... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler at svare på følgende:
Bruger du stadig vand, når alle aftapninger er lukket?
Fabrikat og Type af beholder, evt. foto af typeskilt?

2x30 Vakuum rør er, i min optik, et forholdsvis stort anlæg, som let kan varme 300L beholder op, dog med et vist forbehold for placering, i forhold til verdenshjørnet.
Alt andet lige, gætter jeg på at beholderen har en solvarmespiral i bunden.

Men fakta er meget bedre end gætterier.  

Har du en ide om hvad væske der er i solvarmekredsen/Vakuumrørene?
Du har påfyldt vand, er det almindelig postevand?
Er du klar over at der er "frostvæske" i/på solvarmekredsen?
Almindelig vand og høj temperatur medfører kalk udskilning i anlægget, i værste fald som bloker mere eller mindre for flowet i anlægget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis