Fugt trænger ind under terassedøre?

Hej folkens,

Jeg har døjet rigtig meget med myrer der kommer frem fra under en af terrassedørene indendørs, hvilket har sat skub i en renovering af stuen, hvor jeg derfor bl.a. har fjernet det gamle laminatgulv/gulvunderlag og isolering under begge terrassedøre. I den forbindelse kunne jeg se skjolder på beton/gulvunderlag og fugtig isolering.

Jeg fiksede et par krakelerede fuger i bunden af dørene sidste år, så min første tanke var at skjolderne måtte stamme fra før det blev fikset, men synes dog alligevel at det ville være lige mystisk nok hvis isoleringen fortsat kunne være fugtig fra sidste år, selvom det har været lukket inde. Min næste tanke var at myrerne måske tager fugten med ind fra undergrunden gennem en lille sprække/revne i betonen under døren, men fugt problemet opstår ved begge døre så det kan jeg heller ikke lige få til at give mening.

Jeg har derfor efterfølgende holdt øje med dørene når det har regnet og kan rigtigt nok se at betonen ud til dørene nogle steder kan komme til at se fugtig ud. Jeg er overbevist om at fugerne udendørs nu slutter tæt, så jeg tænker at vandet må komme et andet sted fra.

I forbindelse med at jeg ville tage billeder til dette indlæg lagde jeg dog mærke til at der er en form for liste i bunden af dørkarmene som ved den ene dør ikke går helt hen og helt mangler i den anden dør. Kan dette muligvis være årsagen og at vandet derfor kan sive ned bag den udvendige fuge og frem til gulvet indendørs? Eller kan det eventuelt være vand der siver op fra soklen? Eller måske noget helt andet? Hvad kan jeg gøre ved det?

Jeg har vedhæftet et billede af døren som (måske) mangler slutningen på listen. Det er den anden dør som har myrerproblemet og hvor listen er helt fraværende.

Jeg sætter stor pris på jeres input! Tak!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MakkerMakværk
MakkerMakværk Trådstarter
11
Jeg har nu prøvet at fuge der hvor listen mangler som vist på billedet, men jeg er ikke sikker på at det har løst problemstillingen.

Vil det være okay bare at "ignorere" problemet og lægge dampspærre på betonen, lave en indvendig fuge under døren og så lægge laminatgulv på eller vil det være problematisk i forhold til fugt/råd/skimmel under døren eftersom det til tider bliver lidt fugtigt? Jeg tænker at det vel må være fidusen med dampspærre at afhjælpe lignende problemer og eftersom at døren er af plastik burde det vel ikke umiddelbart være et problem med råd/skimmel?

Er der mon nogen der kan hjælpe med dette? :)
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Selvfølgelig skal du ikke ignorere problemet. Du har på dit billede vist en firkant mærket fugt. Det tyder på at fugten kommer udefra under dørtrinnet. Er fugen under dørtrinnet tæt? Der skal ikke trænge vand ind under dørtrinnet, så undersøg om fugen er tæt. det skal ikke tætnes indefra.

fase
MakkerMakværk
11
Tak for input! :)

Problemet er at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op mere og kan ikke gennemskue hvor fugten kommer fra. Jeg er overbevist om at fugerne slutter tæt udendørs nu, da jeg har fuget dem grundigt sidste år. Jeg har endda skyllet målrettet mod bunden af terrassedørene med en vandslange i 5+ minutter, hvor jeg efterfølgende ikke har kunne spore fugt, men når det er regnvejr gennem længere tid formår der alligevel at blive fugtigt.

Det har muligvis ikke været lige så slemt efter jeg har fuget den manglende liste som markeret på billedet, men jeg har heller ikke haft mulighed for at overvåge dørene i kraftigt længerevarende regnvejr siden det blev gjort.

Er der andre ting jeg kan gøre uden at jeg behøves rykke begge terrassedøre ud?
lyhne1
lyhne1
1813 4700
Hvordan har fugerne,I siden af døren, det?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

AllanE
AllanE
2387 2650
Vand kan bevæge sig langt, så der er en (teoretisk) mulighed for, at vandet kommer ind over døren og løber ned langs siden af den. Så tjek også fugerne over døren - og evt. fugerne i murværket, om der skulle være revner.

Jeg har i øvrigt prøvet noget lignende og dér var problemet et gammel, mør fuge i siden af døren.

Mvh. AllanE
MakkerMakværk
11
Hmm det kunne da godt være jeg skulle kigge på bare at lave nye fuger til de resterende sider rundt om dørene for en sikkerhedsskyld.

Er det problematisk i forhold til f.eks. råd/skimmel hvis jeg ikke ender med at kunne få stoppet fugten helt eller er det okay eftersom at dørene er af plastik og da jeg lægger dampspærre? I teorien selv hvis der opstod en smule skimmel under dørene ville det vel bare være fanget derinde og ikke kunne sprede sig eftersom at luftfugtigheden kun potentielt er høj under dørene?
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Der skal ikke trænge vand ind under døren eller de andre åbninger mellem mur og dør. Du skal ikke tænke på, at det ikke gør  noget med lidt fugtindtrængen. Det skal være tæt. At du lægger en dampspærre har intet som helst at gøre med fugtindtrængning ude fra.

fase
MakkerMakværk
11
Hej igen,

Jeg har nu haft lejlighed til at kunne kigge endnu en gang på fugerne omkring dørene, men jeg synes simpelthen at de ser for fine ud til at ligne noget der kan forårsage problemet. De virker også umiddelbart fint elastiske når jeg trykker på dem.

Jeg har vedhæftet et billede eksempel på hvordan de gamle fuger i siderne af dørene ser ud, som jeg ikke selv har skiftet, og et billede eksempel på hvordan de nye fuger i bunden af dørene ser ud, som jeg selv skiftede sidste år da de var begyndt at krakelere.

Ligner det noget der bør skiftes?
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Fugerne ser fine ud, men jeg hæfter mig ved studsfugen (den lodrette fuge) i skiftet under døren. Det ser heller ikke ud til at der er en vandnæse forneden på døren.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis