Fugt trænger ind under terassedøre?

Hej folkens,

Jeg har døjet rigtig meget med myrer der kommer frem fra under en af terrassedørene indendørs, hvilket har sat skub i en renovering af stuen, hvor jeg derfor bl.a. har fjernet det gamle laminatgulv/gulvunderlag og isolering under begge terrassedøre. I den forbindelse kunne jeg se skjolder på beton/gulvunderlag og fugtig isolering.

Jeg fiksede et par krakelerede fuger i bunden af dørene sidste år, så min første tanke var at skjolderne måtte stamme fra før det blev fikset, men synes dog alligevel at det ville være lige mystisk nok hvis isoleringen fortsat kunne være fugtig fra sidste år, selvom det har været lukket inde. Min næste tanke var at myrerne måske tager fugten med ind fra undergrunden gennem en lille sprække/revne i betonen under døren, men fugt problemet opstår ved begge døre så det kan jeg heller ikke lige få til at give mening.

Jeg har derfor efterfølgende holdt øje med dørene når det har regnet og kan rigtigt nok se at betonen ud til dørene nogle steder kan komme til at se fugtig ud. Jeg er overbevist om at fugerne udendørs nu slutter tæt, så jeg tænker at vandet må komme et andet sted fra.

I forbindelse med at jeg ville tage billeder til dette indlæg lagde jeg dog mærke til at der er en form for liste i bunden af dørkarmene som ved den ene dør ikke går helt hen og helt mangler i den anden dør. Kan dette muligvis være årsagen og at vandet derfor kan sive ned bag den udvendige fuge og frem til gulvet indendørs? Eller kan det eventuelt være vand der siver op fra soklen? Eller måske noget helt andet? Hvad kan jeg gøre ved det?

Jeg har vedhæftet et billede af døren som (måske) mangler slutningen på listen. Det er den anden dør som har myrerproblemet og hvor listen er helt fraværende.

Jeg sætter stor pris på jeres input! Tak!
Hej folkens, Jeg har døjet rigtig meget med myrer... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 10-08-2023 18:33:59

Fugerne ser fine ud, men jeg hæfter mig ved studsfugen (den lodrette fuge) i skiftet under døren. Det ser heller ikke ud til at der er en vandnæse forneden på døren.
Hmm er det revnen jeg på det vedhæftede billede har farvet med rød du tænker på? Det er bare en revne mellem to sten til et trappetrin. Det jeg har farvet med blåt er overgangen fra sokkel til trappetrin. Jeg har faktisk fornyligt haft fjernet trappetrinet for at se om mit myrerproblem kunne stamme fra en skjult revne i soklen, men den så umiddelbart også fin ud.

Der er vist rigtigt nok ingen vandnæse på dørene. Kan det eventuelt forårsage problemet? Er det ved den grønne markering at en vandnæse ville skulle monteres?
En tanke.. er det træ/alu?
Hvis det er med alu, er der så fuget til forkant af aluen? 
His nogle producenter måbder kun fuges til forkant af træet, så der kan afvandes foran fugen.. 
Kunne det være skyld i at en lille smule vand render indenom?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hmmm....ja, de er jo meget pæne de fuger og ser ikke ud til at trænge til udskiftning.

Der er ikke revner i soklen?

Eller hvad med oppe ved taget (hvis du ikke har udhæng): Nok ikke så sandsynligt, men kan det være en overfyldt tagrende, der resulterer i vand der løber baglæns, når det regner voldsomt. Det kan ende med vand der løber ned igennem hulmuren.

Mvh. AllanE
Lige en tanke fulgte der en monteringsanvisning med døren, eller har du ikke selv monteret den? 
Jeg har indsat et udsnit af dit første billede af døren. Er der hul gennem karmen til underkant, så evt. vand kan drænes den vej ud, for så skal fugen rækkes tilbage, så der er frit løb ud.
En vandnæse skal monteres på døren i det med grønt markerede. Den skal lede vandet ud over bundstykket. Det fås i Aluminium i løs vægt i et byggemarked.

fase
lyhne1 skrev den 11-08-2023 07:20:30

His nogle producenter måbder kun fuges til forkant af træet, så der kan afvandes foran fugen.. 

Dørene er af plastik. Hmm du tænker at fugerne muligvis skal trækkes lidt tilbage fra forkanten af dørene eller hvordan?

AllanE skrev den 11-08-2023 08:55:02

Hmmm....ja, de er jo meget pæne de fuger og ser ikke ud til at trænge til udskiftning.

Der er ikke revner i soklen?

Eller hvad med oppe ved taget (hvis du ikke har udhæng): Nok ikke så sandsynligt, men kan det være en overfyldt tagrende, der resulterer i vand der løber baglæns, når det regner voldsomt. Det kan ende med vand der løber ned igennem hulmuren.

Ingen revner i soklen og fugerne i toppen af dørene ser også fine ud, men har også udhæng som du nævner.

S. Fabrin skrev den 11-08-2023 10:21:56

Lige en tanke fulgte der en monteringsanvisning med døren, eller har du ikke selv monteret den? 
Jeg har indsat et udsnit af dit første billede af døren. Er der hul gennem karmen til underkant, så evt. vand kan drænes den vej ud, for så skal fugen rækkes tilbage, så der er frit løb ud.
En vandnæse skal monteres på døren i det med grønt markerede. Den skal lede vandet ud over bundstykket. Det fås i Aluminium i løs vægt i et byggemarked.
De blev monteret før jeg købte huset, så jeg har desværre ikke vejledninger ved hånden. Hmm der er hvertfald ikke synligt hul igennem. Jeg har dog nu fuget den markerede sorte revne som vist på udsnittet du har sendt, hvilket vel også burde fikse problemet hvis der kom vand ned der?
Annonce
MakkerMakværk skrev den 19-08-2023 15:26:23

lyhne1 skrev den 11-08-2023 07:20:30

Dørene er af plastik. Hmm du tænker at fugerne muligvis skal trækkes lidt tilbage fra forkanten....

Ja, ved påklipset alukapsel, skal vand, hos nogle, kunne rende af bag denne kapsel. Det er nok ikke relevant, ved plast? Måske der er angivet en producent, I falsen på døren?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ved ikke hvilket fabrikat din dør er, men jeg har fundet en monteringsanvisning fra Spar Vinduer, som jeg har indsat. På side 34 er vist, at de revner der er i bundstykket ikke må lukkes. 
Det betyder, at du skal fjerne fugen under dørtrinnet og i revnerne i det røde felt. Fugen skal så trækkes tilbage, så vandet kan løbe ud gennem revnerne og ud på betonen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også