Trække ledninger i et rør med eksisterende ledninger

Jeg har et lampeudtag med fem klemmer, hhv. N, L, ⏚, M1 og M2. Jeg ønsker at trække strøm fra lampeudtaget til en lampe og mine Bluetooth-højttalere, hvor lampen skal kunne tændes og slukkes med afbryderen og højttalerne skal have konstant spænding.

Fra kampen forbandt jeg blå til N og brun til M1, og højttalerne forbandt jeg blå til N og brun til M2. Lampen fungerer efter hensigten, men højttalerne var der ikke så meget gang i.

Jeg tog lampeudtaget ud af væggen for at se, hvordan det så ud bagved, og jeg fandt ud af, der ikke er forbundet noget til M2. Jeg pillede derefter afbryderen ud af væggen for at se, om det ville være ligetil at trække en ledning mere udenom afbryderen, som jeg kan sætte i M2 og give konstant spænding. Billeder er vedhæftet.

Jeg kan se, at den grå ledning er lederen, men den løber med nogle andre ledninger (en brun, en blå, en gulgrøn og en hvid, der ikke er forbundet med noget) fra vægdåsen bag kontakten, som må gå et andet sted hen, da kun en grå, blå og en gulgrøn når frem til lampeudtaget. Jeg tænker, at den brune og den hvide også må være ledere, så blå og gulgrøn må vel blive forgrenet et sted undervejs, eller hvad?

Nå, men mit spørgsmål går egentlig på, om det giver mening at kaste sig ud i at binde to ledninger til den grå ledning og bruge den til at trække dem igennem, nu hvor der allerede er andre kabler i røret i forvejen, eller om det er dømt til at gå galt? Og hvordan binder jeg ledningerne sammen, så jeg er sikker på, de ikke slipper hinanden undervejs uden det bliver for tykt til at komme igennem? Skal de loddes?

PS. Eftersom denne slags arbejde kræver en elektriker, er mit spørgmål naturligvis hypotetisk
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil tage strømmen til dine højttalere, uden at de skal kunne afbrydes, forbinder du bare til L og N. Svaret er bare et svar på, hvordan elektrikeren forbinde til en eller to stikkontakter til højttalerne.  

fase
Da det jo er et rent hypotetisk scenarie, kan man jo godt komme med alternative forslag.

Eks. kunne man måske trække i gulgrøn og se hvor den går hen og måske trække en brun i i stedet for som man giver konstant strøm. Hvem bruger alligevel jord i et lampeudtag?

Den rigtige GDS’er finder ud af hvor gulgrøn går hen og kobler den over til konstant strøm, og så finder man noget brun maling og maler den i begge ender  . Når man en gang skal sælge skraber man malingen af og genetablerer jord. Det er rigtigt hypotetik.

Eller du venter lidt så kommer der nok et bedre bud i tråden  

Bare kald mig BBB 
Der er jo vist bagsiden af en krone afbryder, så ledninger går sikkert først til et andet lampested som tændes ved samme afbryder. I dette andet udtag er der så en brun som er fast fase. Det er denne du skal have fat i sammen med den blå for at have konstant strøm. 
Man kan sagtnes binde ledninger sammen og trække 2 efter den ene, når man har fundet udgangs punkt. Der skal så trækkes en brun og så grå, gulgrøn eller blå med så en af dem bruges som træktråd. 
Man afisolerer 40 - 50 mm laver et lille øje på træktråden, men bukker den frie ende bagud efterfølgende. Så hiver denne ikke i nogen en steder. De 2 nye med samme afisolering stikkes i øjet og bukkes bagud. Det kan være en fordel at presse det hele sammen med en spids, universal eller vandpumpetang så det ikke fylder for meget.  Dette er en meget elementær elektriker trick. 
  Der er mange andre som kommer mere elegant ud af at lyve sig til at de selv laver det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mon ikke der allerede er en konstant fase oppe i lampestedet, der bare ikke er ført med ned i udtaget. Sådan har jeg i hvert fald ofte set det?
Jeg forsætter lige der hvor elmand næsten slutter , når man trækker ledninger i et rør så er det en fordel at være to personer , en der trækker og en der skubber bag på , og brug opvaskemiddel som smøremiddel , god arbejdslyst .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
ev elmand skrev den 16-07-2023 08:32:05

Der er jo vist bagsiden af en krone afbryder, så ledninger går sikkert først til et andet lampested som tændes ved samme afbryder. I dette andet udtag er der så en brun som er fast fase. Det er denne du skal have fat i sammen med den blå for at have konstant strøm.
Man kan sagtnes binde ledninger sammen og trække 2 efter den ene, når man har fundet udgangs punkt. Der skal så trækkes en brun og så grå, gulgrøn eller blå med så en af dem bruges som træktråd.
Man afisolerer 40 - 50 mm laver et lille øje på træktråden, men bukker den frie ende bagud efterfølgende. Så hiver denne ikke i nogen en steder. De 2 nye med samme afisolering stikkes i øjet og bukkes bagud. Det kan være en fordel at presse det hele sammen med en spids, universal eller vandpumpetang så det ikke fylder for meget.  Dette er en meget elementær elektriker trick.
  Der er mange andre som kommer mere elegant ud af at lyve sig til at de selv laver det.  

Tak for det udførlige svar!

Jeg har lige vedhæftet et par billeder, hvor man bedre kan se, hvordan alting er forbundet bag afbryderen (vægdåse 1). Ganske rigtigt er det en kroneafbryder, og der er en stikkontakt nedenunder, som der altid er strøm i.

Der er et andet lampeudtag på væggen godt en meter over afbryderen, som styres af den højre tangent, så det er der, den sorte, blå og gulgrønne, der går ovenud af vægdåsen går hen.

Den venstre tangent styrer det lampeudtag, jeg gerne vil trække en ekstra leder til. I nederste højre udgang af vægdåsen løber den grå ud sammen med den brune (eller nok egentlig orange).

Da jeg pillede den orange fra, forsvandt strømmen i en anden vægdåsen, som jeg nu har løsnet for at se bagved. Her fandt jeg både grå, orange, hvid, blå og gulgrøn. Her var hvid heller ikke forbundet med noget. Jeg har vedhæftet billeder af denne også (vægdåse 2).

Grå, blå og gulgrøn, som går ud i nederste venstre hjørne af vægdåse 2 stemmer med det, jeg finder i det lampeudtag, jeg vil trække en leder mere til.

Så nu stiller jeg et spørgsmål, der næsten virker for dumt, men bare for at være sikker: hvis nu… øh… min elektriker adskiller samlingen af de to grå ledninger i vægdåse 2 og binder to nye ledninger sammen med den grå, der går ud at nederste venstre hjørne i vægdåse 2, så kan jeg forstå på svarene her i tråden, at det ville være en smal sag for ham at trække dem igennem med noget glidemiddel eller sulfosæbe. Dernæst vil han vel så forbinde den hvide ledning i vægdåse 1 til en fase og dernæst den hvide i vægdåse 2 til den ene af de nye ledninger, som går op til lampeudtaget, som her forbindes til M2 på bagsiden. Den anden nye ledning erstatter reelt set bare den grå, der går fra vægdåse 2 og til lampeudtaget, så den sættes bare sammen med den grå igen og M1 på bagsiden i lampeudtaget som nu.

Er det helt ved siden af..?


en nemmere måde, tænd lampen så der er konstant fase, isæt en bluetooth pære, som kan slukkes med remote. 

 

 Der er lidt farveforskel på de 2 ledere som du kalder orange og brun. Lad os nu bare kalde dem brune. 
Du viser en del afbrydere, men det er ikke så interessant. Det er lampestedet 1 m over kroneafbryder som har betydning. Er der nogle brune og går der et rør hen til lampestedet hvor du ønsker højtalere forsynet fra ? 
Elektriker vil finde hvor det kommer fra til det lampested hvor du mangler en fast fase. Så vil han trække en af lederne ud, og binde 2 nye i hvoraf den ene er brun. Så samles de brune og du har fast fase der. 
Det er stort set kun hjemmefuskere der bruger andre farver som fast fase. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-07-2023 22:20:01

 Der er lidt farveforskel på de 2 ledere som du kalder orange og brun. Lad os nu bare kalde dem brune.
Du viser en del afbrydere, men det er ikke så interessant. Det er lampestedet 1 m over kroneafbryder som har betydning. Er der nogle brune og går der et rør hen til lampestedet hvor du ønsker højtalere forsynet fra ?
Elektriker vil finde hvor det kommer fra til det lampested hvor du mangler en fast fase. Så vil han trække en af lederne ud, og binde 2 nye i hvoraf den ene er brun. Så samles de brune og du har fast fase der.
Det er stort set kun hjemmefuskere der bruger andre farver som fast fase. 

 Lampeudtaget som er 1 meter over kroneafbryderen har sort, blå og gulgrøn som det eneste i dåsen, så det stemmer overens med det, der kommer ud af toppen af vægdåse 1.

Det lampeudtag, som jeg skal have trukket en ekstra leder til har lige nu kun grå, blå og gulgrøn i dåsen, hvilket stemmer overens med det, der går ud af nedre venstre hjørne af vægdåse 2.

Jeg har nu prøvet at adskille samlingen mellem de to grå ledninger i vægdåse 2 og hive i den, der går ud af det nedre venstre hjørne af vægdåsen. Mit lampeudtag, som pt. hænger ud af væggen flyttede på sig, og eftersom tangenten på kroneafbryderen ikke styrer andet end det lampeudtag, så jeg vil mene, at jeg har fundet den direkte forbindelse.

Min elektriker har bestilt 25 meter brun 1x1,5mm² ledning med massiv leder - i grunden mærkeligt at en elektriker ikke bare har kilometervis af den slags på lager, og at han skal beslutte lederens farve ud fra (i øvrigt ganske kvalificeret) vejledning på et online gør-det-selv-forum  

Jeg giver en opdatering, når han har prøvet sig ad med at få det trukket. Foreløbigt tusind tak for hjælpen!!    
Den type ledning har jeg som pensioneret elektriker i 100 m ruller. Så ja meget mærkelig.
Har han kun en brun ledning med, så kan man trække alle ledninger ud, og lade den ene af ledningerne trække en søgefjeder med retur. Man kan så trække de 3 "gamle" i sammen med den nye.
Så skal man spare lidt på af isoleringen da de "gamle " ledere ellers bliver for korte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også