ev elmand skrev den 16-07-2023 08:32:05
Der er jo vist bagsiden af en krone afbryder, så ledninger går sikkert først til et andet lampested som tændes ved samme afbryder. I dette andet udtag er der så en brun som er fast fase. Det er denne du skal have fat i sammen med den blå for at have konstant strøm.
Man kan sagtnes binde ledninger sammen og trække 2 efter den ene, når man har fundet udgangs punkt. Der skal så trækkes en brun og så grå, gulgrøn eller blå med så en af dem bruges som træktråd.
Man afisolerer 40 - 50 mm laver et lille øje på træktråden, men bukker den frie ende bagud efterfølgende. Så hiver denne ikke i nogen en steder. De 2 nye med samme afisolering stikkes i øjet og bukkes bagud. Det kan være en fordel at presse det hele sammen med en spids, universal eller vandpumpetang så det ikke fylder for meget. Dette er en meget elementær elektriker trick.
Der er mange andre som kommer mere elegant ud af at lyve sig til at de selv laver det.
Tak for det udførlige svar!
Jeg har lige vedhæftet et par billeder, hvor man bedre kan se, hvordan alting er forbundet bag afbryderen (vægdåse 1). Ganske rigtigt er det en kroneafbryder, og der er en stikkontakt nedenunder, som der altid er strøm i.
Der er et andet lampeudtag på væggen godt en meter over afbryderen, som styres af den højre tangent, så det er der, den sorte, blå og gulgrønne, der går ovenud af vægdåsen går hen.
Den venstre tangent styrer det lampeudtag, jeg gerne vil trække en ekstra leder til. I nederste højre udgang af vægdåsen løber den grå ud sammen med den brune (eller nok egentlig orange).
Da jeg pillede den orange fra, forsvandt strømmen i en anden vægdåsen, som jeg nu har løsnet for at se bagved. Her fandt jeg både grå, orange, hvid, blå og gulgrøn. Her var hvid heller ikke forbundet med noget. Jeg har vedhæftet billeder af denne også (vægdåse 2).
Grå, blå og gulgrøn, som går ud i nederste venstre hjørne af vægdåse 2 stemmer med det, jeg finder i det lampeudtag, jeg vil trække en leder mere til.
Så nu stiller jeg et spørgsmål, der næsten virker for dumt, men bare for at være sikker: hvis nu… øh… min elektriker adskiller samlingen af de to grå ledninger i vægdåse 2 og binder to nye ledninger sammen med den grå, der går ud at nederste venstre hjørne i vægdåse 2, så kan jeg forstå på svarene her i tråden, at det ville være en smal sag for ham at trække dem igennem med noget glidemiddel eller sulfosæbe. Dernæst vil han vel så forbinde den hvide ledning i vægdåse 1 til en fase og dernæst den hvide i vægdåse 2 til den ene af de nye ledninger, som går op til lampeudtaget, som her forbindes til M2 på bagsiden. Den anden nye ledning erstatter reelt set bare den grå, der går fra vægdåse 2 og til lampeudtaget, så den sættes bare sammen med den grå igen og M1 på bagsiden i lampeudtaget som nu.
Er det helt ved siden af..?