Trække ledninger i et rør med eksisterende ledninger

Jeg har et lampeudtag med fem klemmer, hhv. N, L, ⏚, M1 og M2. Jeg ønsker at trække strøm fra lampeudtaget til en lampe og mine Bluetooth-højttalere, hvor lampen skal kunne tændes og slukkes med afbryderen og højttalerne skal have konstant spænding.

Fra kampen forbandt jeg blå til N og brun til M1, og højttalerne forbandt jeg blå til N og brun til M2. Lampen fungerer efter hensigten, men højttalerne var der ikke så meget gang i.

Jeg tog lampeudtaget ud af væggen for at se, hvordan det så ud bagved, og jeg fandt ud af, der ikke er forbundet noget til M2. Jeg pillede derefter afbryderen ud af væggen for at se, om det ville være ligetil at trække en ledning mere udenom afbryderen, som jeg kan sætte i M2 og give konstant spænding. Billeder er vedhæftet.

Jeg kan se, at den grå ledning er lederen, men den løber med nogle andre ledninger (en brun, en blå, en gulgrøn og en hvid, der ikke er forbundet med noget) fra vægdåsen bag kontakten, som må gå et andet sted hen, da kun en grå, blå og en gulgrøn når frem til lampeudtaget. Jeg tænker, at den brune og den hvide også må være ledere, så blå og gulgrøn må vel blive forgrenet et sted undervejs, eller hvad?

Nå, men mit spørgsmål går egentlig på, om det giver mening at kaste sig ud i at binde to ledninger til den grå ledning og bruge den til at trække dem igennem, nu hvor der allerede er andre kabler i røret i forvejen, eller om det er dømt til at gå galt? Og hvordan binder jeg ledningerne sammen, så jeg er sikker på, de ikke slipper hinanden undervejs uden det bliver for tykt til at komme igennem? Skal de loddes?

PS. Eftersom denne slags arbejde kræver en elektriker, er mit spørgmål naturligvis hypotetisk
Jeg har et lampeudtag med fem klemmer, hhv. N, L... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 17-07-2023 07:55:49

Den type ledning har jeg som pensioneret elektriker i 100 m ruller. Så ja meget mærkelig.
Har han kun en brun ledning med, så kan man trække alle ledninger ud, og lade den ene af ledningerne trække en søgefjeder med retur. Man kan så trække de 3 "gamle" i sammen med den nye.
Så skal man spare lidt på af isoleringen da de "gamle " ledere ellers bliver for korte.

Det var lige nøjagtigt det, der skete. Havde en rulle hvid flad ledning til at ligge, som blev brugt som søgefjeder. Den blev snoet sammen med blå, grå og gulgrøn, så den blev trukket gennem røret, da de andre blev trukket ud. Så blev blå, grå, gulgrøn og brun bundet fast og trukket gennem - en mand til at skubbe i den ene ende, en til at trække i den anden ende og en smule sulfosæbe til at nedsætte friktionen.

Så nu er der både styring af M1-klemmen med afbryderen samtidig med, der er konstant spænding på M2-klemmen.
Mange tak for hjælp og vejledning! 🙏🙏
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også