Jeg har et lampeudtag med fem klemmer, hhv. N, L, ⏚, M1 og M2. Jeg ønsker at trække strøm fra lampeudtaget til en lampe og mine Bluetooth-højttalere, hvor lampen skal kunne tændes og slukkes med afbryderen og højttalerne skal have konstant spænding.
Fra kampen forbandt jeg blå til N og brun til M1, og højttalerne forbandt jeg blå til N og brun til M2. Lampen fungerer efter hensigten, men højttalerne var der ikke så meget gang i.
Jeg tog lampeudtaget ud af væggen for at se, hvordan det så ud bagved, og jeg fandt ud af, der ikke er forbundet noget til M2. Jeg pillede derefter afbryderen ud af væggen for at se, om det ville være ligetil at trække en ledning mere udenom afbryderen, som jeg kan sætte i M2 og give konstant spænding. Billeder er vedhæftet.
Jeg kan se, at den grå ledning er lederen, men den løber med nogle andre ledninger (en brun, en blå, en gulgrøn og en hvid, der ikke er forbundet med noget) fra vægdåsen bag kontakten, som må gå et andet sted hen, da kun en grå, blå og en gulgrøn når frem til lampeudtaget. Jeg tænker, at den brune og den hvide også må være ledere, så blå og gulgrøn må vel blive forgrenet et sted undervejs, eller hvad?
Nå, men mit spørgsmål går egentlig på, om det giver mening at kaste sig ud i at binde to ledninger til den grå ledning og bruge den til at trække dem igennem, nu hvor der allerede er andre kabler i røret i forvejen, eller om det er dømt til at gå galt? Og hvordan binder jeg ledningerne sammen, så jeg er sikker på, de ikke slipper hinanden undervejs uden det bliver for tykt til at komme igennem? Skal de loddes?
PS. Eftersom denne slags arbejde kræver en elektriker, er mit spørgmål naturligvis hypotetisk
Jeg har et lampeudtag med fem klemmer, hhv. N, L...
Vis hele indlægget