Revnet overligger hus fra 2008

Hejsa,

Vi har netop opdaget en revne i fugen lige over en overligger. På Bolius står der at det typisk opstår pga rust i armering. Jeg har talt med min ejerskifteforsikring som har været ude og se skade, de dækker ikke da deres samarbejdspartner Renovo skriver at det højst sansynligt kan udbedres ved at kradse fuge ud og omfuge som er under værdien af selvrisko.

Hvad tænker i? Er det en OK løsning? Vi er selvfølgelig interesseret i den rigtige og holdbare løsning :)

på forhånd tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bed forsikringen om at dokumentere at den foreslåede løsning er gangbar rent konstruktivt, dvs. De skal dokumentere at bæreevnen for den foreslåede løsning vil være tilstrækkelig, så du ikke står med håret i postkassen igen om nogle år.

Der skal så regnes på lasten for mursten og tag over bjælken.

Den foreslåede løsning er i min optik ikke god nok, da det er forskel på fugearmering, som de foreslår, og ståltegl som er det i har over vinduet.

Stålteglet er med eks. 12mm. rundstål indlagt i stærk beton. Samme løsning kan du ikke lave i fugen.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-07-2023 18:40:00

Bed forsikringen om at dokumentere at den foreslåede løsning er gangbar rent konstruktivt, dvs. De skal dokumentere at bæreevnen for den foreslåede løsning vil være tilstrækkelig, så du ikke står med håret i postkassen igen om nogle år.

Der skal så regnes på lasten for mursten og tag over bjælken.

Den foreslåede løsning er i min optik ikke god nok, da det er forskel på fugearmering, som de foreslår, og ståltegl som er det i har over vinduet.

Stålteglet er med eks. 12mm. rundstål indlagt i stærk beton. Samme løsning kan du ikke lave i fugen.

kan jeg godt be dem om det?

Forsikringen siger at det ikke kan være armeringen pga det er et nyere hus hvor man har brugt rustfritstål. De siger at de kan se på sagen igën hvis det sker efter fugen er kradset ud og omfuget .

Hvad mener du årsagen er og hvad mener du med om løsningen er gangbar?

sorry måske dumme Spørgsmål men jeg er selvfølgelig nysgerrig efter den rigtige løsning

på forhånd tak! :)

Du skal have undersøgt, om der er et ståltegl, hvor jernarmeringen er omgivet af en blanding cement og sand, som igen betyder, at der kun er en meget lille chance for, at armeringen ruster. Eller der er støbt/muret armering ind i fugen. Er der muret armering ind i fugen, kan det sikkert repareres for mindre end selvrisikoen på forsikringen. Du kan nemt selv undersøge det ved at kradse lidt ud i et lille stykke af fugen.

fase
Som der også bliver skrevet i indlægget er det højst sandsynlig almindeligt armeringsstål, der er lagt i fugen, som er rustet.
En almindelig om fugning holder ikke over tid!

Det er i min optik overkild at begynde at regne på belastning, da en vis højde af muren, med mursten, er selvbærende.

Har selv repareret lignende og vil derfor anbefale som følger:

Fugen skal renset/fjernes helt ind til bagkanten af stenene. Værktøj, boremaskine med Ø8 mur bor, eller lignende.

Ny fuge består af følgende, 2-komponent Ankermasse, f.eks. fra Stark, Spit Viper Xtrem 280 Grå, ( tidligere varenr. 2703 2035161 )  2-komponent Ankermasse har ekstrem vedhæftning. 
Rustfri ribbet armeringsstål, Ø6 x 3000 mm - W4301 TP304, fra Stark eller lignende.

Først fuges Ankermassen i ca 2 cm dybde bagerst, vær obs. på at Ankermassen ikke går længere ind end bagkanten af murstenen. 
Derefter lægges Ø6 armeringsstål ind i Ankermassen. Det er bedst at være 2 personer om opgaven da Ankermassen tørrer op meget hurtigt.
Herefter fuges med Ankermasse i ca. 4-5 cm dybde, således at Ankermassen kommer godt omkring Armeringsstålet.
Nu lægges yderlig Ø6 armeringsstål ind i ankermassen.
Der afsluttes med yderlig ca. 2 cm Ankermasse, således at der er plads til afslutning med en almindelig mørtelfuge.

Skønnet omkostninger = under selvrisiko, selv med professionel udførsel.
Tak for de gode og omhyggelige svar.

Jeg vil be ejerskifteforsikringen om at revurdere forholdet og få undersøgt hvad årsagen er, sikkert pga. rust i ameringsstål som flere nævner.

Annonce
Hvorfor undersøger du ikke om armeringen ligger i fugen, hvad den sandsynligvis gør, når den ruster, for at stå mere sikker overfor forsikringen. du skal også huske på at de første 5000 kr. betaler du selv, inden forsikringen punger ud.

fase
S. Fabrin skrev den 16-07-2023 22:19:36

Hvorfor undersøger du ikke om armeringen ligger i fugen, hvad den sandsynligvis gør, når den ruster, for at stå mere sikker overfor forsikringen. du skal også huske på at de første 5000 kr. betaler du selv, inden forsikringen punger ud.

Jeg er ikke så god til det med håndværk, og så er det næsten nødvendigt med et stilads at komme derop. 

Forsikringen skriver efter de har haft en tømrer til at kigge på det, burde det ikke være en murer?

De skriver i rapporten:
"Mørtelfuge over overligger er revnet. Jeg vurderer at sætning er sket, og at hvis mørtelfuge udkradses og omfuges, vil det sandsynligvis holde"
Hej KGF 

Må jeg høre til hvordan det er gået med jeres revne over overliggeren. Har et hus fra 2003 hvor jeg netop står med samme udfordringer at der er opstået en revne over overliggeren ved et gavlvindue.

Mvh Martin 
Prisen for reperation var under min selvrisiko, så måtte selv betale.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis