Lime mursten på indervæg?

Jeg har tidligere fået tip til samme projekt, men nu har jeg lidt mere info og håber på et ‘easy fix’…
Ifbm. en stormskade er murværket revnet i nogle fuger gennem overlæggeren.
Der er dog ikke nogen overlægger på ydervæggen. På indervæggen ligger en støbt overlægger der er meget hård at bore i.Nu har jeg fjernet lidt fuge og en sten for at inspicere.
Indervæggen står fuldmuret på overlæggeren. Der er ingen jern i den udvendige overligger. Det ser blot ud til at de nederste 2 skifte er limet på den indvendige overligger og så ellers muret op med hulmur.
Mit spørgsmål er om jeg kan fjerne de læse sten og lime dem på den indvendige overligger igen og med hvad??
Den røde streg viser hvor fugen har sluppet. 
Håber I forstår. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de er ikke limet på inder muren , men har derimod været en dårlig murre der har lavet det , der er jo en gevaldig kuldebro
du skal have fat i en overlægger , og så kan du godt murre de gamle sten der på
Over et vindue skal der være tagpap rende eller andet som sørger for at vandet som trænger igennem ydermuren ledes ud eller til siden. Man kan også kombinere det med TP rende LINK 
Ellers vil det dryppe indvendig en gang imellem. 
Jeg ved ikke hvordan du kan se at der ikke er en overligger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for input.
Der hvor studsfugerne er revnede har jeg kunne stikke en nedstrygerklinge ind og konstatere der ingen jern er i de nederste 3 skifter. (Jeg har ikke savet dem over…)
Der hvor jeg har pillet en sten ud kan jeg se lige ind på oversiden af den indvendige overligger. De 3 nederste skifter er ‘støbt’ på den indvendige overligger og udgår naturligvis en kuldebro. Jeg kan ikke se hvad der ellers holder den udvendige overligger.
Her er ingen pap og det har aldrig dryppet indvendigt. 
Jeg bor i et hus, hvor det oprindelige er fra 1959. (siden er der bygget til, af to omgange) den gamle del af huset, er lavet på samme måde som hos dig, med en støbt overligger. på indermuren, der går ud til bagkant af facadestenene, overliggerne er støbt på stedet, jeg har ingen tagpap eller andet, men i de 46 år vi har boet i huset er der aldrig kommet vand ind ved vinduerne.
(Mine spær hviler på indermuren)
Men ja det laver en kuldebro, det tænkte man nok ikke over dengang..

Du kan bare mure de løse sten fast, men bakkemørtel, så passer det til de andre fuger, såvidt jeg kan se.
LINK Bakkemørtel
Der skal cement til bakkemørtel blandingsforhold ca 1:8  måske 1:10 passer bedre i farven ?

Vi prøver igen, i morgen --
Dejligt at høre Jens!
Som du kan se på billedet er alle sten nedenfor den røde streg løse. Jeg piller selvfølgelig alle ned og understøtter de resterende.
Kan jeg derefter ligge et understøttet brædt ind i stedet for fugen over vinduet og så ellers mure de nederste 3 skifter fast til den indre overlægger igen?
Er stenene støbt i da man lavede den indre overligger eller først muret op bagefter?
Annonce
Jeg er ikke klar over om stenene er støbt sammen med den indvendige overligger, men det er da bestemt en mulighed.
Kan du ikke bare mure den løse sten fast, og kradse de løse fuger ud, og fuge dem op igen?

Skal det laves rigtigt, skal du nok pille alle stenene af op til taget i det berørte område, og så lave en overligger af dine eksisterende mursten, hvor man fræser ud og ligger 6 mm rustfri armeringsjern i, og støber det sammen med en stærk cement sand blanding 1:2.5 og i 3-4 skifter. (man ligger flamingostrimler i yderst mellem stenene, så der efterfølgende kan fuges.)
Du kan jo godt støbe den på stedet, den skal ind og have fat på muren ved siden af vinduet i begge sider, så kan du også bore ind i beton overliggeren, og lime nogle 6 mm rustfri armering ind, så de komme til at ligge ind i den vandrette fuge.
Du skal have en god understøtning som den første række sten kan ligge på, og den bør du ikke fjerne før efter 28 dage.

Vi prøver igen, i morgen --
Endnu engang tak for din tid Jens.
Jeg kan sagtens mure den ene sten på plads men det er alle stenene under den røde streg på billedet der har løsnet sig i en klump. Den røde streg viser revnen i fugerne. Denne klump hviler nu på vinduesrammen.
Jeg er godt klar over den rigtige løsning er at få lavet en armeret overligger men synes det er omstændigt og håbede på en nemmere midlertidig ‘fusker løsning’…
På venstre side af vinduet kommer jeg til at bokse med taget til garagen hvis jeg skal have en ny overligger ind og ligge af på muren.
Er dette alt for skrækkeligt: vinkelbeslag med lim eller skruer ned i en sten ovenfra og derefter skruet eller limet i den indvendige overligger??
Det kunne jeg gøre på de nederste 8 sten…
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis