for tynde rør i gulvvarmen på badeværelse

hej
gulvvarmen i huset kører v.hj.a. en shunt, i pex rør, som normalt, og det fungerer fint, eneste undtagelse er badeværelset, hvor den tidligere ejer har isoleret og støbt gulvet for ca. 10 år siden, men desværre brugt 15mm kobberrør, der er sat direkte ind på retur og fremløb- til gulvvarmen, og 2 radiatorer på 1. sal, og styres af en radiatortermostat.
Gulvet bliver ikke særligt varmt, tilgangen bliver varm, men ikke så meget, afgangen er kold.
Der er trukket pexrør fra shunten,  men de er aldrig tilsluttet gulvvarmen på badeværelset, og iflg en vvs'er kan jeg godt glemme alt om det, da 15mm er for tyndt. 
Det kan jeg godt følge.
Nu er jeg så igang med at få skiftet gasfyret til varmepumpe, og kom så til at tænke på, om man ikke bare kan sætte en lille pumpe på, som forøger gennemstrømningen i badeværelsesgulvet, da jeg ikke lige har lyst til at brække gulvet op osv..

Er det en helt tosset ide?, eller er der andre smarte måder at gøre noget ved problemet?
..ud over at skifte kobberrørene altså.. 
Tak for evt. indput 😊

hej gulvvarmen i huset kører v.hj.a. en shunt, i... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
endnu engang tak for svarene😊

jeg forsøger at koble kobberrørene til, og se hvad der sker. Huset er ikke så stort, så anslået er der 70m² gulvvarme i stueetagen incl badeværelset fordelt på 1: stue, 2 køkken, 3 entre, 4 soveværelse, og så 5 badeværelset + 2 radiatorer på 1. sal - de var iøvrigt skruet helt ned hele vinteren, da varmen jo som bekendt stiger op 😊
Og ideen med at skrue ned for de andre zoner og så se om der kommer varme, og så skrue op lyder som måden at gøre det på, i første omgang ihvertfald ...

jeg vender tilbage når det kører .. eller ikke kører 🤣 ... en gang i løbet af næste vinter
Foreløbigt har jeg sparet en pumpe 🥳

tak igen, meget fornemt !! 😊
Det skal nok komme til at virke. Når det er lille hus vil du blot kunne drosler flowet ned i de andre sløjfer, så der kommer nok igennem til badeværelset. Hvis det alligevel derefter kniber med at holde huset varmt, vil jeg anbefale en kraftigere pumpe fremfor to. Men den pumpe du har er sikkert rigeligt kraftig.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis