Hønsemøg og haveaffald - blandingsforhold?

Hej alle gode mennesker,

Håber I kan guide mig ift. følgende.

Jeg har ca. 50 liter koncentreret hønsemøg og ca. 1000 liter haveaffald og lidt grønsagsaffald fra køkkenet (frasorteret, inden det har ramt køkkenbordet, så jeg overholder reglerne!(?)). Haveaffaldet er primært hækafklip, som har fået en tur med plæneklipperen, så det er ret findelt.

Haveaffaldet har jeg arkiveret i tre helt åbne kompost-"beholdere" fra Bauhaus: https://www.bauhaus.dk/plus-kompostsilo-90x90x70-cm.

I en tidligere tråd https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/247986/s/hoensemoeg-og-kompost-som-goedning-i blev det foreslået, at haveaffald og hønsemøg skulle lægges i lag - som en lagkage.

Spørgsmål her til:

1) Er blandingsforholdet 40 liter hønsemøg til 1000 liter haveaffald (primært hækafklip) fornuftigt?

2) Er der bred enighed om, at hønsemøg og haveaffald skal lægges i lag, eller mener nogen, at de to dele skal blandes sammen?

3) Hvis i lag; skal man da ikke vende kompostbunken af og til? - noget, jeg ellers har læst, man bør gøre.

4) Er min kompostbeholder overhovedet brugbar, eller er en lukket bedre? Eller måske jeg med fordel kan bygge et tag på min kompostbeholder?

5) Skal jeg vande min kompostbunke? Hvis ja, hvor ofte? Og hvad med at vende den - hvor tit, om overhovedet?

6) Andre gode tips og tricks - uden at jeg behøver bruge vildt meget tid på sagen?

På forhånd mange tak for jeres interessante indlæg.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med lag (som tolkes som en lagkage) har jeg vist skrevet klokken " lort " så det var ikke ment som lagkage lag. Nærmere blot som jævnt fordelt. Så når du vender din kompost så kommer der lidt hønse møg sammen med, så det blandes. Jeg mener det fremmer komposteringen.
Jeg lægger afklip osv. i en stor cement brøndrør. Den er åben oppefra så den får det regn som kommer. 
Til foråret spredes det ud, og er så halvrådden, de gren stumper som ikke er ordentligt rådnet samles lige op igen og smides tilbage i tønden. 
Jeg vender ikke eller sådan andet arbejdskrævende. Lad naturen gøre arbejdet selv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand >> Tak for afklaringen. Jeg kan godt li' din tilgang med, at naturen skal gøre arbejdet. Det er også det, jeg bestræber mig på, for arbejde har jeg nok af!!

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Her rydder grene og hækafklip på tippen, i kvashegnet eller på grenbunken. Hønsemøg, halm, affaldsgrønt fra køkkenhaven, blade m.m rydder bare i min hjemmelavet trækompostbeholder, som så væltes ca. hver 2 år. Det materiale der ikke er helt omsat rydder tilbage i kompostbeholderen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis