Hønsemøg og kompost som gødning i køkkenhaven - hvordan!?

Hej alle,

Håber en eller flere af jer har nogle gode råd til, hvad jeg skal gøre nu. Sagen er den, at;
- Jeg har ca. 30 m2 køkkenhave, som jeg netop har fræset to gange og planet ud efterfølgende.
- Jeg har ca. 50 liter koncentreret hønsemøg - dvs. helt uden halm, spåner eller andet.
- Jeg har ca. 200 liter kompost, primært fra buske, jeg fældede for tre år siden og kørte gennem en kompostkværn. 

Mine spørgsmål er følgende:
1) Hvordan får jeg hønsemøget ud i min køkkenhave? Skal jeg blande det med komposten først? Skal jeg opløse det i vand? Skal jeg tilsætte noget - måske kalk?
2) Skal jeg sprede blandingen ud før eller efter, jeg har lagt kartofler, sat løg og sået? Hvis før; skal jeg da fræse det ned, eller skal jeg nænsomt kultivere det ned i de øverste par centimeter jord?

På forhånd tak for jeres svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sprede både hønsemøg og din kompost direkte ud, og så fræse. Så kommer det ned i jorden hvor planternes rødder kan få fat i det. Det er ikke så nemt at blande det ordentlig med komposten. Det er nemmere at se om det spredes jævnt ud bare på jorden. Hønsemøg indeholder meget kvælstof (Nitrogen =  N i npk gødning )
Så du skal nok tilføre noget kunstgødning NPK som indeholder lidt større P og K værdier.
Nu har du jo allerede fræset så det er lidt om igen.  
Hvis din køkkenhave ikke har fået kalk de sidste par år så spreder du også det ud før nedfræsning. 
Kunst gødning kan spredes over jorden men opløses og føre først ned i jorden næste gang det regner. 
Men næste år vil det være bedre at tilsætte hønsemøg i kompost beholderen for delt rundt i hele lag. Det komposteres så og hjælper ved omsætningen i komposten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for det fine svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis