Isolering af gasbeton ydervæg

Hej LDS 

Jeg har købt et hus fra 1958 af gasbeton. Ydervæggene er af 19cm gasbeton, så er der et ca. 10mm lag flamingo og tilsidst nogle tynde træpaneler. 
Jeg kunne godt tænke mig at sætte gipsplader op i stedet for panelerne, men hvad med isolering? 
Får man noget ud af at isolere 19cm gasbeton +flamingo? 
I så fald ville det så give mening med de der gips varmvægsplader? Eller er der andet der er bedre? Der er ikke meget plads af gi' af ud til rør og radiator så det kan ikke fylde ret meget. 
Jeg håber i vil give mig et godt råd!

Hilsen Jyntefar

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Du kan jo isolere resten af væggen og lade rør og radiator blive inde i en niche. Jeg ved godt det ikke er 100 % optimal, men det er dog alligevel den største del af ydervægge som kan isoleres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand

tak for dit svar, det jeg godt se ideen i, men hvad får man ud af at isolere 19cm gasbeton? Er det måske tilstrækkeligt isolerende i forvejen eller ville jeg rent faktisk få noget ud af den ekstra isolering?
19 cm gasbeton er ikke særlig godt isolerende. Det byggede man billige sommerhuse, hønsehuse og lign med. Der kommer sikkert andre med teorier om de eksakte tal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Overvej at isolere udvendigt i stedet, og puds muren op efterfølgende. Det er almindelig praksis med huse af gasbeton.
Samtidig lader det gasbetonen blive knas tør når den ikke længere er udsat for regn, hvilket øger isoleringsevnen.

Flamingo/polystyren må ikke bruges på væggene uden brandbeskyttelse, dvs. de skal som minimum pakkes ind i godkendt gipsplade, træpaneler alene er ulovligt.

Elektronikteknikeren
Okay tak, så gips er et minimum. 
Jeg kunne godt tænke mig at isolere udvendigt, det lyder som det rigtige at gøre, men det koster desværre mere end vi har lige pt. 
Er det noget man kan gøre selv? 
Annonce
Udvendig isolering er slet ikke så kompliceret, og kan du sagtens selv gøre.
Forarbejdet er hurtigt overstået, med demontering af nedløb osv. Pladerne (EPS, mineraluld, træfiber) enten klæbes eller monteres med specialskruer, og det hele sluttes med puds eller f.eks. en træbeklædning.
Eneste lille "ulempe" er at vinduer og døre kommer til at sidde lidt dybere i facaden, hvilket kan reducere lysindfaldet. Men holdt op imod varmebesparelsen, er det helt sikkert til at leve med.
Nå nu har jeg besluttet at jeg vil isolere mit hus udvendigt inden for et par år, men hvad gør jeg indvendigt? Et lag gips direkte på gasbeton ydervæggen? Helt droppe gipsen og bare have gasbeton væggen som den inderste væg? Beholde de 10mm flamingo og så gips oven på det? 
Gode råd modtages med kyshånd 
Væk med flamingo og gips.
Puds væggen op i tyndpuds, ala Alfix durapuds, som har fiberforstærkning, det er godt til gasbeton som til tider gerne vil slå revner.

Du kan se fremgangsmåden med durapuds på youtube, der er mange fine videoer.

Elektronikteknikeren
Mit hus er i gasbeton og udvendigt facadeisoleret.. det gjorde en kæmpe forskel! Overvej at taget stykke ned ad soklen med, når du nu gør det.. 🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

19 cm gasbeton isolerer lidt mindre end en let væg med 50 mm isolering. I 1958 var det fint. I dag kravene noget der ligner 300 mm isolering.

Komikeren Nikolaj Stokholm har fortalt om hvordan hans barndoms hus brændte ned på et øjeblik, fordi det var ulovligt isoleret med flamingo.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også