Hvordan samles sternkapsel oppe i toppen af taget?

Hej :) Jeg er i tvivl om en ting ang. montering af sternkapsel:

Jeg har købt den type, som er på billedet, og det lader til at være ret simpelt at klikke dem sammen. Men jeg er i tvivl om, hvad man gør oppe i toppen, hvor de to taghældninger mødes (se tegning). Fordi kapslerne skal på beggee sider af taget lægges, så de overlapper nedad, så der ikke kan løbe vand ind under. Men det betyder jo så, at de ligger i hver sin retning på hver side af taget, og derfor kan jeg ikke umiddelbart få dem til at mødes oppe i toppen. Bruger man en eller anden speciel profil i toppen?

Jeg håber mit spørgsmål giver mening. Mange tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke Expert på det område. Men jeg ville Klippe dem i smig som taget, men vil lade den ene være 15-20 mm for lang på den øverste del. Så klippes 15-18 mm fra lidt under og op til  hvor hvor profilen er bukket de 90 gr.. På den måde kan toppen bankes ned over den kapsel som kommer i modsatte side. 
Eller tage et stykke på ca. 20 cm og bare klippe op i de lodrette sider midt på, så bukke den ned over de profiler du har fra begge sider. Det overskydende klippes væk i siderne. 
Lyder lidt indviklet men når man står med det så giver det mening. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har lavet sternkapsler på mit (lille) skur, men princippet er det samme.
Sternkapsler har en "spids" ende (som skal vende opad, så vandet løber af), og en ende i almindelig bredde.
Se billederne nedenfor. 
Mit skur er ret smalt, derfor er der kun  tre stenkapsler i alt.

De yderste sternkapsler vender begge den spidse ende opad.
Samlekapslen i midten består af et stykke sternkapsel, hvor jeg har skåret (klippet) den spidse ende af, og i øvrigt kortet af så det passer. Den del der vender opad ("ryggen"), er der ikke gjort noget ved. Til gengæld er der klippet et par snit i begge sider, så den ene side kan går ind bag den anden, se det næstsidste billede. Reelt set er der nok klippet et lille trekantet stykke ud, her er man nødt til at prøve sig frem, eller bruge et reststykke som model.

Samlingen nogenlunde sådan her:
Alle stykker klippes ud på længde.
Samlestykke i midten lægges løst op.
De første sidestykker skydes med den spidse ende op i samlestykke.
Hvis det virker, hæfter man samlestykket, og den øverste del af sidestykkerne.
Herefter fortsætter man (nedad) med de næste sidestykker osv. 

Jeg håber det giver mening, men som ev-elmand skiver, så er det hulens svært at skrive sig ud af.
Du er velkommen til at vende tilbage.
Husk: Der er ingen dumme spørgsmål!   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Mange tak for gode svar! Bruger I noget silikone eller lignende til samling oppe i toppen med den hjemmelavede bøjning?
Du kan bruge silikone, men det er meget begrænset hvor meget vand der trænger ind. 

Jeg har ikke brugt silikone, bare “flappet” ind bag hinanden,

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Tak igen for svar! Jeg har taget en af sternkapslerne og lavet en hjemmelavet bøjning til toppen. Selvom det er utrolig begrænset, hvad der ville kunne komme ind af vand, vil jeg alligevel foretrække at de små åbninger er helt tætte. Det er husets øverste punkt, og vandet skal helst løbe på ydersiden af sternkapslen :)

Så mit spørgsmål er: Er der en bestemt type silikone, som er velegnet, når det er udendørs og skal hæfte på aluminium? Tak!
Ja, ikke silikone.
Brug tagfuge. Silikone skal kun bruges på badeværelset.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 08-07-2023 18:30:55

Ja, ikke silikone.
Brug tagfuge. Silikone skal kun bruges på badeværelset.

Ah super, tak! Og er det ok, hvis noget af tagfugen kommer til at røre ved tagpappen?

Tagpappet er bøjet op rundt om sternen, så kapslen kommer til at sidde på tagpap, og fugen vil derfor sandsynligvis kunne røre pappet.

Det er helt ok. 

Tusind tak for svarene!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis