aluminium i kattelem

Hej 
har et kæmpe problem, som driver mig til vanvid. 

Har monteret i vores bryggersdør en kattelem.
døren er af nyere dato, to delt og med rude oppe og alu-træ nede. 

Men den her funktion med at chip lukker kun godkendt kat ind fungerer ikke, fordi alu forstyrrer signalet. jeg har været i kontakt med både producenten af døren og producenten af kattelemmen og ingen har kunne give mig en løsning. 

er der nogen som nogensinde har prøvet noget lignede? hvordan dulen dælme kan jeg gøre sådan at den alu ikke forstyrrer signalet. 

pt. er kattelemmen nødt til at stå "åben for alle", for ellers kan vores kat ikke komme ind. man kan ikke få gang i det chip der hvis den sidder i døren. hvis jeg piller den af fungerer den fint og chip kan både registreres og læses. 


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det nok ikke "alu" der giver problemer, men generelt metal i feltet som skal registrere katten.
Kan du ikke tage et par billeder eller give et link til systemet?

Sureflap har vist nok en version der er optimeret mod metal, men de kræver, at der er minimum 2 cm fra tunnelen til metaldelene. Måske man kunne bruge noget antistatisk beskyttelse rundt om - google eventuelt faraday cage eller antistatiske poser. 

Mvh Troels
Kattelemmen er af for ringe kvalitet.

Biler med nøglefri betjening har ikke problemer med at regere på nøgler der flere meter væk. I biler er der masser af metal. Kattelemmen er sikkert blot et simpelt system med RFID-tac. Hvis det er den, der er allerede er i katten, er det en RFID-tac.  De fungerer kun meget tæt på eller i spolen i modtageren. Så katten skal holde hovedet et ganske bestemt sted. Findes der ikke systemer, hvor der er batterier i kattens mærke? Det giver mulighed for en bedre rækkevidde, og derved en bedre detektering.


Problemet har intet med statisk elektricitet at gøre.

Yes, det er klart, at det er en kattelem og ikke et stykke højteknologisk elektronik. Men frustrationen er godt nok høj fra min side :) 

har også skrevet en fejl i overskrift - det er naturligvis metal i dør / omkring lem, som forstyrrer signal. Ikke metal i kattelem. 

Det er dog SureFlap, som ikke skulle være det værste. 

Det var virkelig ikke nemt at få boret hullet til den - den der tynde plade metal var strid. Der er vedhæftet billede af både dør og stykket jeg har skåret ud. 

SureFlap har sådan en monteringsplade, som vist dog er beregnet til at komme i glas. jeg ved ikke om jeg har mod på at bore mere ud i den dør, for så ender det nok galt og det ender med at blive fuldstændig ubrugeligt. 

kunne godt være der var nogen med erfaringer fra lignende situationer. Jeg er løbet tør for gode ideer til hvordan jeg får gjort sådan at chip virker - kan ikke fjerne det der metal som sidder i døren jo.. Det er på "ydersiden" af døren den ligesom har den metal alu plade, som med 99% sikkerhed er grunden til at chip stopper med at virke. Det er først når kattelemmen sidder i døren den satans chip ikke virker. 


Du er nødt til at få kattelemmen lidt væk fra metalpladen (døren). En ide kunne være en "ramme" bag lemmen af vandfast xfiner eller plast.
Det får godt nok det hele til at stikke længere ud, så du skal nok lige checke WAF først.

Annonce
Ja, havde godt tænkt det - men døren er simpelthen så tyk at der nærmest ikke er noget at give af. Selve stykket/røret gennem skal jo også kunne nå ud på den anden side. 

Det er også værd at bemærke at metal er på ydersiden - selve scanner sidder på inderside. Så jeg tror bare desværre chiplæser er fuldstændig afskåret fra at kunne opfange når katten/chip nærmer sig på ydersiden. 

Så jeg tror desværre at selvom jeg fik lemmen markant længere "ind", altså væk fra døren indtil, så ville signalet (der kommer udefra) stadig blive blokeret af den tynde alu som sidder og beklæder døren på ydersiden. 

Har været i kontakt med producenten af døren der godt kender til problemet men ellers ikke er til megen hjælp. 
Tror faktisk du har ret - det lader til at chip kan læses, hvis jeg kommer lidt væk fra døren indadtil. 

Hm. Måske der er en løsning at finde her. 

1) Så kan jeg se om jeg kan lave et eller andet arrangement der hvor lem og dør gaber - tænker at jeg kan lime noget træ på kattelemmen så skruen udefra har noget at gribe i. 

2) værre er dog at det "blotter" hullet - og det der aluminimum er skarpt som kanten af en dåse flåede tomater. Når jeg skal have kattelemmen unaturligt "ind", så har man ikke den her effekt hvor tunnellen fortsætter ud af hullet og "sikrer" at man ikke er i kontakt med selve åbningen. 
- Jeg ville skulle gøre noget ved den skarpe kant hele vejen rundt - jeg ved bare ikke hvad. Nogen god idé til hvordan jeg kan sikre mig at dyr såvel som børn ikke kan få nallerne ind og skære sig på den skarpe aluminium på ydersiden af døren ? se billede. 

Det er ret farligt at det "mellemrum" ned til aluminium er blottet.. Det går naturligvis ikke, men vil blottes hvis jeg fikser den på en måde så den kommer de cm væk fra døren på indersiden det kræves før chip kan læses. 

Første billede er sådan som den rigtig skal sidde - og så komme der en ramme på udefra også. Hvis jeg justerer på inderside blottest mellemrummet og man kan få poter og naller ned i kambolage med skarpt aluminium... se de andre billeder. 

findes der et eller andet nemt jeg kan gøre for at sikre mig at kanten af alu ikke er til fare  ? 


Måske en skør ide:
Alt andet lige, som jeg læser det, er problemet at Chip-læseren indvendig ikke kan læse udvendigt fra, når katten skal ind.
Kan systemet trække 2 Chip-læser? 
1 stk indvendig og 1 stk udvendig, så burde problemet være løst.
Jeg har samme problem, har du fået løst det?
Jeg har læst mig til at der skal være 2 til 3 cm afstand hele vejen rundt og så skal der en sættes en adapter på ligesom hvis den var monteret i en rude. Håber der er en anden løsning 
Nej, “desværre”. Jeg kom ikke i mål med det og i dag sidder den meget fancy chip lem i døren uden batteri i og med et stykke gaffa til at holde låsen permanent nede… fri adgang ind, fri adgang ud. Gad ikke bøvle med det mere, fordi jeg kom frem til at det nærmest ville kræve en ny dør. Der er simpelthen for meget alu i døren til at man kan få det til at give mening.

Jeg har den der adapter liggende, men det lader sig ikke gøre for mig på den relativ tykke dør hvor hele ydersiden er en alu plade.

Testede den og hvis jeg ikke førte lemmen helt gennem døren virker det fint - men så er hullet på ydersiden blotte og i hullet er der fri adgang til de skarpe alu kanter

Så jeg gav op, monterede lemmen helt igennem og smed gaffa for låsen.. det pis jeg gad jeg ikke mere.

Smid endelig en opdatering hvis du finder den gyldne løsning som ikke koster en ny dør med glas forneden og en dyr glarmester til at skære ud til adapteren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis