Vandhane på badeværelse har stor modstand

Når jeg åbner for vandet i min vandhane på badeværelset, er det svært at få et passende tryk på vandet. Min vandhane er et etgrebsarmatur fra Børma.

Når jeg bevæger håndtaget stiger vandtrykket som forventet indtil det er ca. halvt åbent, hvor håndtaget møder et punkt med ret megen modstand. Vandtrykket er ikke særligt højt her, men hvis håndtaget presses over dette punkt (som kræver en vis mængde kraft), stiger vandtrykket pludseligt ret meget.

Jeg har oplevet det samme problem hos mine svigerforældre, som har et damixa-armatur, så jeg tænkte, det var et udbredt problem, men når jeg har forsøgt at Google mig frem til, hvad det er, har jeg ikke kunnet finde noget. Derfor håber jeg, nogle kloge hoveder herinde kan hjælpe :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du vandhane. Mener du i virkeligheden termostatarmatur? Hvis det er et termostatarmatur, er der tit en skoldningssikring i form af en markering, som skal trykkes ind for at få vandet varmere. Det er for at du ikke skal blive skoldet, når du træder ind under bruseren.
Det kan også være en begrænsning på flowet ved et blandingsbatteri ved håndvasken, sådan at man bare åbner til grænsen, og hvis man ønsker mere vand end til at vaske hænder f.eks., åbner man bare lidt mere. Det er en vandspare foranstaltning, som i nogle armaturer kan justeres.

fase
Det er ikke en vandhane med et problem, det er en vandhane med en ekstra funktion.

Det kan være vanskeligt at reguler flowet fra en vandhane med et greb. Det bliver ofte fuld styrke. Hvis man skal vaske hænder er det irriterende, hvis vandet løber for hurtigt og sprøjter ud til alle sider. Hvis man fylder et glas vand, vil man gerne have fart på. På lidt dyrere vandhaner har man løst problemet ved at man let åbner til lav styrke, mens man skal trykke ekstra, hvis man vil have mere fart på.

Hvis den funktion irritere dig, skal vandhanen udskiftes. Hvis du går efter et billigt armatur, vil det næppe have den funktion. Det vil normalt åbne til fuld styrke. Hvis du vil have mindre styrke skal du regne med at kæmpe lidt med indstillingen.

Det giver god mening - tak for svaret! Er der nogen, der på forhånd kan svare mig på, hvordan man fifler med denne indstilling, inden jeg giver mig i kast med at skille vandhanen helt ad?
Du skal ikke regne med at du kan ændre på den indstilling. Du kan måske ændre flowet på nogle Balofixer hvor hanen er tilsluttet.

Helt ærligt, smid lige et billede op af omtalte fidus, så skal jeg fortælle dig hvad problemet er.
Alle jer der mener det er et termostatbatteri er jeg nu ikke så sikker på. Men bevares jeg har da før taget fejl
have a nice day
Annonce
Jeg kan ikke se, at noget i forklaringen antyder at det er et termostatarmatur.

Jeg er sikker på at det er et armatur, med den funktion Damixa kalder Eco Click
https://damixa.dk/funktioner

Det er dog nok typen hvor den er fjederbelastet og selv hopper tilbage til sparetilstand.
Børma kalder det Vandbesparende funktion. Eksempel på Børma armatur med denne funktion.
https://greendozer.com/borma-a1-handvaskarmatur-40-1295716

Måske kan Smedens nr1 bruge billedet til forklaring.

På mange Børma og Børma lux batterier sidder der en lille injektor inde i indmaden, der er hullet ganske lille og har før måtte skille det ad hos kunder for lige manuelt at fjerne et stykke møg, det kun derfor jeg gerne ville se hvad batteri det var, de ter ikke alle der har nyere amarturer jeg har for et Børma 2 grebs der over 35 år gammel og funger perfekt.
men skrider igen kan ikke holde så mange kloge hoveder ud på en gang
Heldigvis er der mange kloge hoveder i dette forum.
GodeVen 
det siger du men der også mange der tror de ved alt fordi de lige har hørt eller set noget.
men hyg jer med alle jeres kloge viden halvdelen af jer aner ikke hvad i skriver og burde aldrig ha lov til at give råd om noget der kræver autorisation
Man skal ikke have autorisation til at betjene en vandhane med sparefunktion.

Hvis der er nogen, der har tisset på din sukkermad, så lad være med at spise den!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis