Ovn til udekøkken?

Hej

Jeg vil gerne installere en helt almindelig elektrisk ovn (eller evt samlet komfur med ovn) som man har i et helt almindeligt køkken på min overdækkede terasse.  Kan man det, må man det - og er der noget jeg skal være obs på? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En almindelig ovn har en tætningsgrad på IPx0. Den må du under ingen omstændigheder bruge. Hvor tæt den skal være er afhængig af hvor langt fra siderne og hvor højt den står. Men selv en IPx1 vil være svær at finde.

Har du overvejet en gasovn?
Er din overdækkede terrasse bare et et halvtag eller er det lukket i siderne? Det er afgørende for rummets klassificering. Hvis rummet er lukket, så der ikke trænger vand ind, kan der bruges installation IP 20 normaltæt. Brugsgenstande kan ligeledes være normaltætte.
Du skal være opmærksom på, at tilslutningen skal forsynet fra en 16A gruppe.

fase
Mit indlæg er for en overdækket terrasse der er åben i en eller flere sider. Fabrins indlæg er om terrasser der lukket tæt i alle sider og hvor der ikke kan løbe regnvand ind på gulvet. Det mange kalder udestue.

Hvis det ikke kan regne på den, ( slagregn 45 grader fra tagudhæng ) så kan du brugen den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-07-2023 15:58:18

Hvis det ikke kan regne på den, ( slagregn 45 grader fra tagudhæng ) så kan du brugen den. 

Hvis det ikke kan regne på den (der regnes med 60 grader fra lodret) og den er mindst 50 cm over jorden kan man klare sig med IPx1. Man må fastmontere IPx0 udstyr, hvis det ikke er et lukket rum.

Annonce
GodeVen skrev den 06-07-2023 14:55:23

En almindelig ovn har en tætningsgrad på IPx0. Den må du under ingen omstændigheder bruge. Hvor tæt den skal være er afhængig af hvor langt fra siderne og hvor højt den står. Men selv en IPx1 vil være svær at finde.

Har du overvejet en gasovn?

 Tak for svar - det ned tætningsgrad er desværre helt sort for mig :-)  Har det betydning om den er tilsluttet konstant eller man kun sætter den i stikkontakt når man bruger den? Der kan ikke komme regn direkte på - der er flere meter udhæng.

 Tak for svar - det ned tætningsgrad er desværre helt sort for mig :-)  Har det betydning om den er tilsluttet konstant eller man kun sætter den i stikkontakt når man bruger den? Der kan ikke komme regn direkte på - der er flere meter udhæng.
Tæthedsgrad er en betegnelse for, hvor tæt materiellet (Afbrydere, stikkontakter o.lign.) er. Normaltæt er betegnelsen for  tætheden og dermed beskyttelsen mod at få stød af det materiel og de brugsgenstande, du bruger indenfor i huset.
Det har ingen betydning for, hvor lang tid brugsgenstanden er tilsluttet. Her skal dog lige tilføjes at tilslutning af brugsgenstande, der har et et konstant forbrug i mere end 2 timer skal tilsluttes materiel, som er beregnet til konstant forbrug. Et eksempel er såkaldte mormorladere til elbiler.

fase
Det korte svar: Nej, du må ikke bruge et almindeligt komfur på en overdækket terrasse der åben i en eller flere sider.

Det lange svar:
Det er farligt hvis vand kan trænge ind til det elektriske. Derfor er der nogle krav hvor tæt elektriske apparater og installationer skal være forskellige steder. Du har sikkert bemærket at udendørs stikkontakter ser anderledes ud end dem man har indenfor. Forskellen skyldes evnen til at modstå, at vand trænger ind. Tætheden beskrives med et IP-nummer. Det andet ciffer bestemmer tætheden overfor vand. Hvis procenten ikke opgiver et IP-nummer, regnes det for IPx0 - altså ikke vandtæt overhovedet. (IPx0 kan også skrives som IP20 eller med et andet tal først)

IPx1: er tæt for kondensering af vand (dug) eller dryppende vand fra oven
IPx2: er tæt for dryp i op til en vinkel af 15 grader fra lodret.
IPx3: er tæt for vandsprøjt i op til en vinkel af 60 grader fra lodret.
IPx4: er tæt for vandsprøjt i alle retninger
IPx5: kan tåle sprøjt direkte fra en haveslange

Hvor tæt det skal være er afhængig af hvor det er placeret. Hvis det ikke er en helt lukket som en udestue, må du ikke bruge IPx0. Hvis det er åbent i siderne, og ovnen står mindst en halv meter over jorden og langt fra de åbne sider kan IPx1 bruges. Men det vil nok være svært at finde en med IP-nummer overhovedet og hvis du kan vil det være IPx1 eller bedre.



Mange tak - meget brugbart svar 👍 Tænker det sikre er at gå med en gasovn i stedet - der er vel ikke nogen problemer?
Valomanden skrev den 07-07-2023 13:29:52

Mange tak - meget brugbart svar 👍 Tænker det sikre er at gå med en gasovn i stedet - der er vel ikke nogen problemer?

 Har du ikke t billede af stedet, hvor ovnen skal stå? Det bliver nemt til gætterier om lovligheden.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også