erstatte bagmur i mursten med gasbeton

har for et par år siden fået et gammelt hus og har overstået første renovering (hakket gulv op i bryggers og fået kloakmester til at skifte alle de gamle ler-rør ud med pvc, samt fået vvs'er til at forberede til gulvvarme) 

da jeg gravede ud til nyt gulv så opdagede jeg sjovt nok at der ikke er isolering under gulvet ude i køkken og heller ikke under badeværelse hvor der endda er gulvvarme.... sååå jaaa tænker man.... det må blive noget med et rum af gangen da pension jo ikke er ubegrænset

kigger på bagmuren som er sat op efter en kasse øl og lidt tosse tobak, det er skævt både ind og ud (i forhold til ydermur) og fugerne er heller ikke ens. fugerne er også langsomt begyndt at blive til sand da man har været så "genial" at spærre fugt inde da man lavede en 1cm forsats væg på

så tænker.... kunne man ikke tage en sektion ud af gangen... sådan 80 cm og sørge for plan bund og sætte et stykke gasbeton ind i stedet, springe 80 cm over og så gøre det samme igen.... så tilbage til start og igen tage hver anden sektion murssten der er tilbage så man til sidst ender op med bagmur i gasbeton som er lige i alle retninger

i samme omgang så selvfølgelig erstatte evt dårlig eller manglende isolering

og evt spær skal selvf. understøttes indtil man er færdig

en total dårlig ide hvis man nu også får en mure til at se på det?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en stor opgave, men ikke meget anderledes end når man forhøjer fundamentet i kælderen for at kunne lave gulvvarme. 
dog skal du være særligt opmærksom på hvor tagets spær hviler, de skal jo understøttes mens du laver muren.
Jeg skal selvfølgelig lige sige, jeg er ikke ekspert på området, så det er bare mine gæt :)
jo lidt af en opgave, også derfor jeg vil lave det i sektioner, både for understøttelse om at gøre, men også for at man ikke "kvæler" sig selv og går surt i det
Det vil være meget vanskelig at lave i så små sektioner. Det skal tande ind i hinanden, og det er svært / umulig at få lavet ordentlig. Men en væg / rum ad gangen ville være optimal. 
Først skal du finde ud af om spærene / remmen hviler på bagmur eller facademur.  Så køber du 3-4 3 fprskallings støtter " soldater " LINK Dem sætter du op med 1 m mellemrum og med en god bjælke over. De kan stå 1 m fra muren så du kan komme til at arbejde. 
Dem skruer du op, så de bærer bjælker medens du piller muren ned, og bygger op igen. Du skal regne med en anden type murbindere, da du ikke kan regne med at de passer ind, over 20 cm gasbeton blokke. 
Så skal du også huske at der skal være 20 mm flaming0 imellem gabeton og ydermyr ved vindues åbninger. Det foregår lige netop bag vindues rammen. 
Der skal være murpap under ved sokkel og murpap som kan lede vandet væk / ud over vindue 
Du skal også have skillevægge fortandet eller på anden måde fastgjort til den nye mur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
20cm blokke? jeg troede jeg kunne bruge 10cm lige som mursten
lige et billed af den værste væg
Annonce
der er også inde i skunk en stolpe der ligger på den lange led hele vejen gennem huset, vil skyde på den er 1 meter fra bagmur

tror det er lidt en blanding da huset vist nok var fra 1877 og så er blevet renoveret af flere omgange

da vi "friskede på" på badeværelse rev vi det gamle loft ned og ja rundt om de tværgående bjælker var der en fuge som jeg var nød til at lave om da det fes ind med frost (var om vinteren)

så kunne tyde på de hviler på ydermur
Blokke er LxBxH 40 x 10 x20 Så det er de 20 cm i højden som du ikke kan forvente passer til murbindere. 
Husk at murbindere skal være en sule skrå udefter, så eventuel fugt dråbe på dem ikke løber ind i inder-muren. 
Jeg tror nu det med " skæv tobak " er en senere opfindelse end alderen på dit hus     
Jeg kan ikke herfra fortælle hvad der er bærende, om det ligger på yder eller inder-mur. Så det må du undersøge nærmere. Men hvis du støtter af som jeg foreslår så kan du klare begge scenarier. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det kan jo være at manden vil bruge multiplader, de er jo 40cm høje.

Hvis taget hviler på formuren, ville jeg blot bryde den første halvdel ned, tættest på døren, og så begynde at bygge op i gasbeton, og når man så når et stykke hen, bryder man anden halvdel ned. På den måde får man løbende forstandet blokkene, samtidig med at man opretholder stabilitet mellem for og bagmur, til en grad.

Elektronikteknikeren
og ja, den ene mur  har et vindue... den som ser værst ud har en dør lige før mur slutter

et billed fra da vi fik huset kunne jeg lige række en arm ud over hulmuren og tage billed ned for at se om der var isoleret

på det kan man se vinduet
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis