Afløb igennem etageadskillelse placering

Hej alle sammen.

Jeg skal til at lave huller/udskæring til et 50mm afløb i mit etagedæk til køkkenvask.

Den røde prik er der hvor afløbet skal gå op.

Jeg har overvejet at første at lave en udskæring i i første limtræ fra vasken og så hen i faldstammen på 53 mm i dybden og der efter har jeg tænkt mig at tage et kopbor på ca. 55 mm og borde ca. 15 mm længere nede i næste limtræ. Og gøre det hele vejen hen til den skal ned i faldstammen.

Bjælkelaget er lavet af 166 mm limtræ, og ligger med 60 cm mellemrum.

Hvad tænker i om det?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at du forringer bæreevnen i 3 bjælker med ca 1/3 hvilket de som udgangspunkt nok ikke er dimensioneret til selvom det er tæt på eller lige over muren de ligger af på.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tømrerfirmaet der har lavet bjælkelaget, sagde det sagtens kunne lade sig gøre på den måde. Bjælkerne er allerede dimensioneret til at kunne klare det dobbelte sagde de.

Muren de hviler på er en gasbeton i 15 cm tykkelse, hvor der ligger to sæt klodser under hver limtræ. (Så i princippet, så er der 5 cm vederlag på begge sider på det yderstepunkt:-)

Afløbet skal køre direkte over muren.
Men for en sikkerhedsskyld skal jeg måske smide en spånplade på beggesider som forstærkning?
Spånplade er ikke konstruktionstræ.
Så skulle du skrue en lang hulplade på i stedet, på begge sider. Husk at bruge beslagskruer. ​Hulplade ​​​

Hvis hullet ligger oven på muren med vederlag på begge sider, er det ikke det store problem.

Elektronikteknikeren
Det storeproblem, tænker du jeg ikke behøves at forstærke limtræet?
Annonce
Du behøver ikke 15 mm fald pr. 60 cm når det er fra en håndvask. 
Det bedste at forstærke med er enten reglar eller krydsfinerplade på ca. 1 m. skruet på siden. 
Men når det er lige over muren så ville jeg ikke være nervøs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar.i skriver i ikke ville være så bange. Betyder det at i ikke vil lave forstærkning? :-)
Jeg ville under alle omstændigheder skrue et stykke krydsfiner eller reglar på. Bare for at få ro i sindet. 

Okay super. Er det bare en 18 mm krydsfiner på den ene side? Og så en masse skruer i?
Ja det ville være fint . Og laver du den så hele højden og borer du så igennem fra lidt over midten til lidt under midten så holder det bedst. Jeg ved godt at du så må bruge 0,5 m afløbs stykker, for at kunne få dem monteret men det bliver det bedste resultat 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis