glat rutchebane rustfri

Hej. 

Jeg har en rustfri rutchebane hjemmelavede. . . Den rutcher fint, men nogle gange kan det føles somom man alligevel sidder lidt fast i stålet. Det helt blankt. Jeg tænkte om man kan pudse det glat? At en ru overflade faktisk er mere rutche venlig end en ny leveret blank plade, der er så glat at den klæber til specifikt tøj. 

Mvh. Mike Tulin




17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal poleret den, så bliver den superglat.
Et sprøjt silikone, kan også hjælpe, men ikke for meget, så går det lige lovligt stærk.


Vi prøver igen, i morgen --
Du må ikke bruge stålbørste, men en kludeskive og polervoks til rustfri stål. 
Du kan købe begge dele i Biltema.
Nu ved jeg ikke hvilken børste du har, men det må ikke være en stålbørste.

Jeg har poleret RF spejlblankt, ved først at slibe det med korn 1000, eller finere, og så efterfølgende bruge en kludeskive med voks.  L I N K


Kludeskive til polering


Vi prøver igen, i morgen --
men hvorfor skulle det gøre det bedre? Når man køber en A4 plade, kommer den jo spejl blank. ???? Det er underligt, for ens hænder sidder jo også fast på sådan en spejl blank A4 plade. :S Jeg synes det er underligt. 
Annonce
Hvad skulle problemet være ved at bruge en rustfri stålbørste på rustfrit stål? Ikke at jeg ville anbefale det til en rutsjebane, men jeg er nysgerrig på hvorfor i er 2 med den overbevisning vedr. Stålbørster og rustfrit stål. 

OP, jeg tror du skal overveje bare at give den voks. Det anbefaler Google i hvert fald. Sørg for at den er ren først og brug noget voks der ikke er giftigt, evt. Fødevaregodkendt. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 01-07-2023 20:22:29

Hvad skulle problemet være ved at bruge en rustfri stålbørste på rustfrit stål? Ikke at jeg ville anbefale det til en rutsjebane, men jeg er nysgerrig på hvorfor i er 2 med den overbevisning vedr. Stålbørster og rustfrit stål.

OP, jeg tror du skal overveje bare at give den voks. Det anbefaler Google i hvert fald. Sørg for at den er ren først og brug noget voks der ikke er giftigt, evt. Fødevaregodkendt. 

 Jeg frarådede at bruge stålbørste, det bliver pladen næppe mere glat af.. (har da selv jævnligt brugt en rustfri og messing børste på rustfri, men ikke på glidefladen på en rutsjebane)


Man kan også få fødevaregodkendt silikone, hvis det bekymre at bruge den almindelige..

Måske pladen bare skal affedtes, hvis den virker klæbrig..

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg frarådede at bruge stålbørste, det bliver pladen næppe mere glat af.. (har da selv jævnligt brugt en rustfri og messing børste på rustfri, men ikke på glidefladen på en rutsjebane)


Okay og ja det er jeg helt enig i, det lød bare lidt strengt med jeres begges formulering omkring at man "ikke må" bruge en stål børste.

Hvis der er tale om en 2B overflade på pladen, så skulle den være rigeligt glat og det er så vidt jeg kan se på diverse sider også den overflade masse producerede rutsjebanen leveres med. 

Bar hud vil aldrig glide specielt godt på en sådan plade, om den så er højglanspoleret, slebet eller glasblæst. 

Så det må være noget med renheden, evt. Voks/silikone eller bare tøjvalg. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det er helt bestemt tøjvalg, det ved jeg. Og så er det bare sådan at den står ved en sommer strand, så den bare hud og de her små shorts, de virker bare ikke særligt godt. . . 
Men jeg tror lige jeg tester lidt på noget plade jeg har stående, om det er muligt at fjerne det klæbrige spejlblanke. :S


hvor længe holder voks? 1 uge? 100 børn? eller 1 år og 5000 børn?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis