Ulovlig udendørs forbindelse fra transformator?

Hej. et autoriseret elektrikerfirma har installeret en udendørs kontakt til vores Husqvarna plænerobot., Elektrikeren har lavet fint og diskret arbejde. Det er Husqvarnas stik fra Transformer til robotten der bekymrer mig. Stikket mangler efter min mening en gummikappe fra transformeren til det spinkle sted, hvor de to tynde ledninger går over i stikket. Selve stikket er vandtæt, men de to ledninger ind i stikket er ubeskyttede.
jeg har googlet sådan et Husqvarna transformator stik og de har alle en gummikappe. Jeg henvender mig til sælger af robotten, som skriver at alt er som det skal være, men henviser til Husqvarnas Support. Supporten sender mig et billede af et stik MED GUMMIKAPPE. Jeg videresender billedet til min sælger, som skriver at SUPPORTEN  er forkert på den. SUPPORTEN vender tilbage til mig og skriver at min sælger har ret, der er foretaget en mindre designændring af dette udstyr. 😵‍💫
Jeg føler mig utryg ved dette stik, som jo hænger ubeskyttet udendørs. Jeg må finde på en måde at beskytte det på. Vil være træt af at have sådan en rød stor elkappe hængt på.
Mit spørgsmål til en kyndig elmand herinde er nu: Er det overhovedet lovligt at foretage sådan en væsentlig designændring? For mig ser det mere ud som om man har sprunget en arbejdsstation over under produktionen.
Hvilken statslig instans skal jeg spørge om lovligheden?
Billede 3 viser mit stik, billede 4 viser det stik, som SUPPORTEN  sendte mig og er det samme, jeg kan google mig til for 700 kr. 

Når lysten driver værket
Hej. et autoriseret elektrikerfirma har... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det letteste ikke være at finde en plastikbøtte eller dunk, skære toppen af, og en udskæring i siden, så den kan klemmes ned over stikkontakten.
Afgangsledningen fra transformeren hænges op over transformeren, så skal “plastikbøtten” ikke være så lang.
Finder i senere en “pænere” plastikbøtte, er det bare at udskifte.

Søren O
En tom 5 l eddike dunk eller lignende. Så kan man skære det ud man ønsker. 
Og ønsket er at der er dækket for regn fra oven. 
Det er ikke nødvendigt, men som tingene nu er fremstillet så får du nok bedre nattesøvn ved at lave sådan en hat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej og tak for alle gode indspark🤗. jeg har tænkt videre på plastikdunk ideen og er ved at lede efter en plastikboks med låg i passende størrelse bredde og længde. I låget laves en udskæring passende til stikkontakt med isat trafo. Låget limes fast på stolpen, så selve boksen med udskæring til ledning forneden kan klemmes fast på låget.
🫣🤔👍🏻? 

Når lysten driver værket
Hej til alle, som har bidraget med svar til løsning. Jeg fandt en blikdåse (tak til Wasa knækbrød), som passer perfekt omkring stikdåsen. Låget blev savet ud med plads til stikdåse og kabel og skruet fast på stolpen. Selve dåsen fik hul til ledningen forneden og klemt fast omkring dåsen. Med den slagregn vi har haft i dag er jeg glad for resultatet. Måske finder jeg noget hvid maling til dåsen.
mvh Ingeborg

Når lysten driver værket
Jeg skal lige have min nysgerrig stillet. Hvad er skruen øverst skruet fast i. Vel ikke underlaget til stikkontakten.   

fase
hej S.Fabrin. Du kan være ganske rolig.låget sidder en del højere oppe end kontakten og skruen går kun lige gennem de to lag blik fra låg og æske. Der er luft ned til stikdåsen. 👍🏻


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også