Ulovlig udendørs forbindelse fra transformator?

Hej. et autoriseret elektrikerfirma har installeret en udendørs kontakt til vores Husqvarna plænerobot., Elektrikeren har lavet fint og diskret arbejde. Det er Husqvarnas stik fra Transformer til robotten der bekymrer mig. Stikket mangler efter min mening en gummikappe fra transformeren til det spinkle sted, hvor de to tynde ledninger går over i stikket. Selve stikket er vandtæt, men de to ledninger ind i stikket er ubeskyttede.
jeg har googlet sådan et Husqvarna transformator stik og de har alle en gummikappe. Jeg henvender mig til sælger af robotten, som skriver at alt er som det skal være, men henviser til Husqvarnas Support. Supporten sender mig et billede af et stik MED GUMMIKAPPE. Jeg videresender billedet til min sælger, som skriver at SUPPORTEN  er forkert på den. SUPPORTEN vender tilbage til mig og skriver at min sælger har ret, der er foretaget en mindre designændring af dette udstyr. 😵‍💫
Jeg føler mig utryg ved dette stik, som jo hænger ubeskyttet udendørs. Jeg må finde på en måde at beskytte det på. Vil være træt af at have sådan en rød stor elkappe hængt på.
Mit spørgsmål til en kyndig elmand herinde er nu: Er det overhovedet lovligt at foretage sådan en væsentlig designændring? For mig ser det mere ud som om man har sprunget en arbejdsstation over under produktionen.
Hvilken statslig instans skal jeg spørge om lovligheden?
Billede 3 viser mit stik, billede 4 viser det stik, som SUPPORTEN  sendte mig og er det samme, jeg kan google mig til for 700 kr. 

Når lysten driver værket
Hej. et autoriseret elektrikerfirma har... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Jenshøj
Jeg går ud fra  at transformatoren er tæt. Hvilken anden stikdåse skulle elektrikeren have valgt. Forslag til eventuel beskyttelse omkring installationen?
Med venlig hilsen - Ingeborg
Ps. Jordspyddets kabel har god plads


Når lysten driver værket
Elektrikeren har ikke kunnet vælge en anden stikkontakt. Mærkningen som stænktæt gælder kun, når der ikke er sat en stikprop eller som i dit tilfælde en strømforsyning i stikkontakten. Så elektrikeren har lavet sit arbejde korrekt.
Om transformeren er tæt kommer an på mærkningen, men jeg ville ikke have større betænkninger ved den. 
Hvis du vil have yderligere beskyttelse mod regn, kan du få lavet en såkaldt klimaskærm. Den består i sin enkelthed af et stykke blik bukket så dækker over stikkontakten og strømforsyning på de to sider og top.
En meget rå skitse



fase
Enig med Fabrin. Der kunne ikke være valgt andet materiel. Om det er et reelt problem, at der kan komme vand ind mellem stikkontakt og transformator er svært at sige. Det afhænger af hvor godt skærmet for vejrliget, stikkontakten er. Som jeg forstår det, sidder den under et halvtag, så måske der ikke kan komme vand ved den. Men i så fald vil der jo heller ikke komme vand ved lavvolts-samlingen, og så er der jo under alle omstændigheder ikke noget problem.
Hvis HPFI begynder at slå fra pga. vand i mellem transformator og stikkontakt, så er løsningen at tage transformator ud, når den ikke er i brug. Dette løser igen udfordringen ved lavvolts-samlingen.
Endelig så kan man, som Fabrin skriver, lave en lille klimaskærm. Dette løser både problem ved stikkontakt og udfordring lavvolts-samling.

Du kan også få monteret "stikkontakten" i en vandtæt kasse, så kan stikket fra din strømforsyning også komme til at sidde tørt.



Vi prøver igen, i morgen --
@jenshøj
tak for svaret. Det er nyt for mig med plænerobot og jeg ved ikke om det er ok at afbryde strømmen til den i perioder, hvor den ikke lader, for jeg har forstået det sådan at der altid er strøm på "ledetrådene" . På vores model kan man dog vælge ECO funktion som betyder at der ikke er strøm på kablerne når robotten ikke bevæger sig.

Når lysten driver værket
Annonce
@je_ns
hvor kan sådan en kasse købes? Der skal også være plads til traf i den.

Når lysten driver værket
@ fabrin
mange tak for svaret, som har fået mig til at tænke i din løsning. Får man bukket sådan en tingest efter mål hos en vvs mand? kunne man lave det i et andet materiale? Glasfiber? Stolpen med stikket har ikke ret meget plads udenom. Findes der tynde acryl plader, som kan varmebukkes?
mvh Ingeborg

Når lysten driver værket
@fabrin
din rå skitse bør nok være sådan at fronten kan klappes op..... og så er det svært at få vandtæt med den konstruktion.

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 01-07-2023 10:18:18

@fabrin
din rå skitse bør nok være sådan at fronten kan klappes op..... og så er det svært at få vandtæt med den konstruktion.

 Der skal ikke være nogen front på den. Det er bare en u-formet stykke blik eller andet egnet materiale, som skal beskytte mod regn ovenfra. Det er sjældent, det regner fra andre vinkler. Den øverste del skal bare være så dyb, at den dækker stikkontakt med isat strømforsyning. Du behøver selvfølgelig ikke lave siderne skrå, men det ser pænere ud. Du kan lave det i det materiale, du synes. Blikkenslageren kan bukke et stykke blik for dig.


fase
@S.Fabrin. Selvfølgelig uden front. 🥴🤔🤗

Når lysten driver værket
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også