Bruge 2 x 2.5mm2 som én 32A leding?

Jeg har et klassisk 5 x 2.5mm2 16A kabel til mit køkken, men har en kogeplade som kun tager én fase, tilgengæld helt op til 32A.
Kan man egentlig bruger 2 x 2.5mm2 som en 4mm2 leder? Det er selvfølgelig underforstået at de to 2.5mm2  ledere skal tilsluttet samme fase i el-tavlen, og at installationen "bagud" skal kunne bære 32A. Hver leder skal sikres med 16A sikring.
Det burde vel virke i praksis, men gad vide om det er lovligt, hvis jeg får en elektriker til det? El søger jo altid den vej med lavest modstand, så de to ledere burde jo egentlig være "selv-balancerende": hvis en af dem bliver lidt varmere, vil modstanden stige, og strømmen vil så i højere grad løbe gennem den anden leder.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
4mm2 kan under gunstige forholde lede 32A, men realistisk skal du op i 6mm2. Du får en udfordring med nullen, den skal også bære 32A, så den skal være samme kvadret som faselederen.
Jeg er ikke vild med tanken om at parallel-forbinde 2x2,5mm2 og smide på hver sin sikring, teoretisk på en komfur/4polet gruppe, hvor alle tilslutningerne kobler ud samtidig. Det mest korrekte ville være at opsætte en 32A gruppe.
Smid lige tilslutnings-diagrammet op for din kogeplade, og evt et modelnr. Lyder spøjst den kun kan tage 1 fase🤔
Mener at der max må trækkes 16 amp når det kun er en enkelt fase, så du bliver sikkert nødt til at finde en anden kogeplade.

Søren O
Glem det med at bruge kogepladen på en fase. Det er ikke lovligt uanset, hvordan du laver det.. Det må være en hel speciel kogeplade, der ikke kan kobles til 2 eller 3 faser og nul. Lad os se et billede af tilslutningen.

fase
Alle kogeplader solgt herhjemme kan omstilles til mellem én og flere faser, så du må lige smide diagrammet på den.

Elektronikteknikeren
Efter jeg fik lavet et diagram, så kan jeg godt se at N'en vil være et problem - godt gennemskuet Piskeris.
De to L'er skal sidde på 2x16A, og ikke i en fælles 32A sikring. Hvis der sker fejl på en af lederne, så vil den anden trække op til 32A og så har vi balladen, så det skal være 2x16A som på diagrammet. Der er måske risiko for at de slå ud, men ellers ser jeg ikke nogen risiko ved dette.

Mht. 1 faset kogeplade, så skulle den være go' nok! Kunne heller ikke selv forstå det, så jeg skrev til Bosch for en bekræftelse (men de ved sikkert ingenting, de kigge bare i userguiden jeg selv havde fundet). Jeg har ikke købt kogepladen endnu, så det kan være det ser anderledes ud når man får den, det skulle ikke overraske mig.
Vedlægger mit svar fra Bosch.

Men vildt de regner med at folk at trukket >= 4mm2 til sit køkken, der kan ikke være mange af sådanne installationer i DK! Om nogen overhovedet.
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-06-2023 07:47:55

Glem det med at bruge kogepladen på en fase. Det er ikke lovligt uanset, hvordan du laver det.. Det må være en hel speciel kogeplade, der ikke kan kobles til 2 eller 3 faser og nul. Lad os se et billede af tilslutningen.

Hvorfor skulle det ikke være lovligt at køre en kogeplade på 1 fase? Jeg siger ikke, det vil være en særlig god oplevelse, specielt hvis det er en 16A, men lovligt er det vel?

I følge fællesregulativet er det ikke lovlig at trække 32 A på en fase. Den maksimale tilslutningseffekt på en fase er 16A.
Kunne du ikke fortælle lidt om din kogeplade, så det måske var muligt at finde ud af, om det er muligt at koble den til 2 faser.

fase
S. Fabrin skrev den 28-06-2023 09:21:52

I følge fællesregulativet er det ikke lovlig at trække 32 A på en fase. Den maksimale tilslutningseffekt på en fase er 16A.
Kunne du ikke fortælle lidt om din kogeplade, så det måske var muligt at finde ud af, om det er muligt at koble den til 2 faser.

Se tidligere svar i dag mht. kogepladen. Jeg tænker der er mange bil-ladere som har tilført 3 x 32A ledere?
Om ikke andet er stikledningen jo 3 x 32A. Men indrømmet, så jeg har ikke kendskab til hvad der står i fællesregulativet, og der kan sikkert godt være særlige regler for installation i privat-bolig?

Se tidligere svar i dag mht. kogepladen. Jeg tænker der er mange bil-ladere som har tilført 3 x 32A ledere?
Om ikke andet er stikledningen jo 3 x 32A. Men indrømmet, så jeg har ikke kendskab til hvad der står i fællesregulativet, og der kan sikkert godt være særlige regler for installation i privat-bolig?

Reglen om max. 16 A på en fase gælder for tilslutning af brugsgenstande, som kun belaster 1 fase. Tilslutter du derimod en brugsgenstand til 3 faser, er der ikke samme begrænsning. Det har ikke noget med privat bolig at gøre. En kogeplade vil normalt kunne tilsluttes 2 eller 3 faser. Der er normalt i DK at slutte en kogeplade til 2 faser og bruge den 3. fase til ovn og/eller opvaskemaskine.

fase
Hvis du nu blot skriver hvilken kogeplade model det drejer sig om, så kan vi jo selv kigge i evt. manuel, fordi jeg tror ikke på den kun kan køre med en fase, men igen, kom med et model navn (med mindre det er meget hemmeligt)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis