Bruge 2 x 2.5mm2 som én 32A leding?

Jeg har et klassisk 5 x 2.5mm2 16A kabel til mit køkken, men har en kogeplade som kun tager én fase, tilgengæld helt op til 32A.
Kan man egentlig bruger 2 x 2.5mm2 som en 4mm2 leder? Det er selvfølgelig underforstået at de to 2.5mm2  ledere skal tilsluttet samme fase i el-tavlen, og at installationen "bagud" skal kunne bære 32A. Hver leder skal sikres med 16A sikring.
Det burde vel virke i praksis, men gad vide om det er lovligt, hvis jeg får en elektriker til det? El søger jo altid den vej med lavest modstand, så de to ledere burde jo egentlig være "selv-balancerende": hvis en af dem bliver lidt varmere, vil modstanden stige, og strømmen vil så i højere grad løbe gennem den anden leder.

Jeg har et klassisk 5 x 2.5mm2 16A kabel til mit... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Trådstarter kan godt have ret jf. det billede af manualen han har lagt op på forrige side.
Men! Der står netop at man kan begrænse strømforbrug fra 4600W til 3500W, og dermed 16A.
Når denne indstilling er foretaget, er det helt fint at drive den fra en enkelt fase forsikret med 16A.

Jeg er også nysgerrig på hvilken kogeplade der er tale om, det må være en mindre udgave end dem der er standard herhjemme, som oftest er på 7kw og to til tre faser.

Elektronikteknikeren
Jeg er også nysgerrig efter at vide, hvilken kogeplade der er tale om, det må være en mindre udgave end dem der er standard herhjemme, som oftest er på 7kw og to til tre faser.
Det er ikke sikkert, at du får at vide, hvilken kogeplade det drejer sig om. Det er ikke en normal kogeplade i et dansk køkken.

fase
Selvom spænding og frekvens er den samme næsten overalt i Europa, er der forskelle på de enkeltes landes installation. I Storbritannien er der normal kun en fase i husinstallationer. Til gengæld kan man tilslutte op til 30 A på en fase, ikke kun 16 A som her. Apparater har derfor ofte forskellige muligheder for tilslutning. Har har man fået fat i noget, der fx er lavet specielt til det britiske marked, kan man let få problemer.

Det sjove er, at de rent faktisk har tre faser de fleste steder i UK, de har bare valgt at føre dem ind én ad gangen i husene, hvor tre huse på stribe så får hver deres, og derved en ligelig fordeling af nettet.
Mange er dog begyndt at få lagt tre faser ind i nybyggeri, især med udbredelsen af ladere til elbiler mv.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg skrev til Bosch at de gerne måtte dobbelt-checke at nogen af deres kogeplader rent faktisk kun understøtte én fase.
Det drejer sig om modellerne  PUE611BB5E/01 og PUE611BB5E/35.
De skrev følgende tilbage:
Men det ændrer ikke på det ubestridelige faktum at det er ulovligt at bruge en brugsgenstand som trækker mere end 16 A på 1 fase !!!! bare for at være nysgerrig hvorfor vil du ikke ud med hvilken model du har du er blevet spurgt flere gange nu???
@mfrost han har lige skrevet at det er "PUE611BB5E/01 og PUE611BB5E/35."
@mrBW Det er godt nok sjovt, det har jeg aldrig set. De kogeplader vi har herhjemme bruger 2 faser. Hvis du har mulighed for det, vil jeg da anbefale at du får dem du har købt dem af, til at bytte til en almindelig, der kan levere op til ~7400W, delt over to faser.

Man får i hvert fald reduceret ydeevne med denne kogeplade, hvis man blot vil benytte to blus på fuld skrald, da den så vil gå i begrænset tilstand, og skrue ned for effekten, for at holde sig indenfor de 16A.

Det virker ikke så smart. Eneste oplagte anvendelse jeg lige kan komme i tanke om, er ældre lejligheder hvor der kun er lagt én enkelt fase ind, hvor der før har været gas.

Hvis trådstarter har flere faser tilrådighed i institutionen, vil jeg også anbefale at bytte den til en plade til 2 faser.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis