Ingen jord i stikkontakter

Hej hej.

Jeg har købt et hus fra 1958 som er ombygget i 1986. Jeg er ved at skifte rammer på stikkontakterne, og ville i den forbindelse lige lure ind og se om der var jordforbindelser i stikkontakterne. Jeg har åbnet 2 kontakter og der er ingen jord.

Hvor stort et problem er det? Og er det muligt at lave for en elektriker? Gir det mening at få det lavet. 

Tak

Vh.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at i hvert fald nogle af dine ledninger kommer fra et kabel. Det betyder at hele kablet skal skiftes, for at få den ekstra jordledning. Det er besværligt, da kablet sikkert er muret ind.
Andre ledere ligger nok i rør (de hvide). Her kunne man nok godt trække en ekstra jordledning igennem. Men den skal jo så hen til et sted, hvor der allerede er jord, og hvor langt væk det er, er svært at sige.

Sikkerhedsmæssigt er det ikke noget stort problem, da du har et hpfi relæ (husk at teste det 2 gange om året f.eks. ved skift til sommer/vintertid).

Langt de fleste apperater har ingen jordforbindelse. Så dem giver det ingen mening at tilslutte en stikkontakt med jord. Det er mest køkkenudstyr og hårde hvidevarer, som har jordtilslutning. Så er det i et køkken, kan du overveje det. Men din installation er lovlig, som den er. Jeg ville ikke gøre noget.
Sådan er det i stort set alle huse fra den tid. I 1958 ingen krav om jordledning i stikkontakter og i 1986 vistnok kun krav om 1 stikkontakt i køkken med jordforbindelse. Men det var lige omkring det tidspunkt hvor alle stikkontakter i køkken skulle være med jordledning.
Men du har ikke noget problem overhovedet. Installationen er lovlig og sikker nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. 

Vh.

Vær obs. på at hvis selve stikkontakten er med for jord og der ikke er tilsluttet jord ledning på bagsiden er den ulovlig.
Man kan stadig få stikkontakter uden jord. Det er normalt ikke byggemarkederne sælger. Men det er let at finde on-line. Hvis du vil udskifte stikkontakter, skal du bruge dem.

Annonce
GodeVen skrev den 22-06-2023 12:23:45

Man kan stadig få stikkontakter uden jord. Det er normalt ikke byggemarkederne sælger. Men det er let at finde on-line. Hvis du vil udskifte stikkontakter, skal du bruge dem.

Der findes afdækninger til stikkontakter med kun to huller. Så kan der bruges en stikkontakt med jordkontakt.

Et eksempel​​​

fase
Det er også en mulighed. Hvis trådstarter er ved at skifte rammer, skal der nok også nye tangenter til. Der skal man være opmærksom på at der findes flere genrationer af stikkontakter. Her skal der nok bruges de gamle 13A og ikke de nye 16A. Da jeg skifte rammer og tangenter for cirka et år siden, snød den viste grisetryne mig, den er lavet i mindst 3 forskellige versioner.

på øverste billede vises en dobbelt stikkontakt, set fra bagsiden. Den er helt sikkert uden jordkontakt, så mon ikke det er i orden det hele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene.

Nu skulle jeg fjerne et gammelt alarmsystem og i den forbindelse var der en stikkontakt som jeg har skilt ad. Nu kan jeg se at der ikke er lavet dåse bagved. Men der er en jord i. Kan jeg på nogen måde måle om der er en jord i? Og kan jeg sløjfe denne kontakt på nogen måde? Ellers skal jeg vel have sat en dåse i og ha monteret ny stikkontakt. 

Vh.

Jorden var ikke monteret

Vh.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis