Ingen jord i stikkontakter

Hej hej.

Jeg har købt et hus fra 1958 som er ombygget i 1986. Jeg er ved at skifte rammer på stikkontakterne, og ville i den forbindelse lige lure ind og se om der var jordforbindelser i stikkontakterne. Jeg har åbnet 2 kontakter og der er ingen jord.

Hvor stort et problem er det? Og er det muligt at lave for en elektriker? Gir det mening at få det lavet. 

Tak



 Vh.

Hej hej. Jeg har købt et hus fra 1958 som er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stikkontakten ser ud til at have været monteret på et udvendigt underlag, som du nu har fjernet.
Om jorden er aktiv kan du finde ud af ved at måle mellem brun og gulgrøn. Der skal være ca. 230V.
Jeg ville da beholde stikkontakten ved at hugge en dåse ind i muren og montere en stikkontakt. Hvis du ikke ønsker at bruge kablet, skal du finde den anden ende og koble det fra og klippe ledningerne væk. Luk hullet, hvor kablet kommer ud af muren.

fase
S. Fabrin skrev den 26-06-2023 07:51:20

Stikkontakten ser ud til at have været monteret på et udvendigt underlag, som du nu har fjernet.
Om jorden er aktiv kan du finde ud af ved at måle mellem brun og gulgrøn. Der skal være ca. 230V.
Jeg ville da beholde stikkontakten ved at hugge en dåse ind i muren og montere en stikkontakt. Hvis du ikke ønsker at bruge kablet, skal du finde den anden ende og koble det fra og klippe ledningerne væk. Luk hullet, hvor kablet kommer ud af muren.

 Ja det er nok rigtigt. Den sad udvendig på muren ja. Tak. 


 Vh.

Du skal nok regne med at der ikke er jordforbindelse i dine 230 v stikkontakter rundt i huset. Der kan være ført et kabel som indeholder en gul/grøn leder men det betyder ikke at den er aktiv.
Måler du ca. 230 v imellem brun og jordleder så er der en chance for at den er aktiv, men det kan også være andre årsager ( krybestrømme, tilsluttet andre apparater i den anden ende osv. ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-06-2023 11:01:03

Du skal nok regne med at der ikke er jordforbindelse i dine 230 v stikkontakter rundt i huset. Der kan være ført et kabel som indeholder en gul/grøn leder men det betyder ikke at den er aktiv.
Måler du ca. 230 v imellem brun og jordleder så er der en chance for at den er aktiv, men det kan også være andre årsager ( krybestrømme, tilsluttet andre apparater i den anden ende osv. ) 

Du har da ret, men hvis man slutter en pære på min. 7W til mellem fase og jord, skulle man være rimelig sikker på at jorden er aktiv.


fase
Ja det er jo det gode gamle trick. 
Jeg har lært af en der kalder sig S.Fabrin at man kalder det cowboy trick.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis