Tændingspistol -funktion

Jeg har en tændingspistol (stroboscoop) til tændingsindstilling. Almindelig billig model uden indstillinger, blot + og - strøm og klemmen til at sætte rundt om tændkablet.
Det besynderlige er, at den ikke blinker på cylinder 1 og 2, men virker på 3 og 4.
når jeg checker tændingen med et tændrør, er der gnist på alle 4 tændrør.
Bilen er en MGA 1600. Den er forsynet med Pertronix elektronisk tænding (med korrekt type kulfiber tændkabler).
Klemmen fra pistolen på tændkablet vender selvfølgelig korrekt.
Nogen bud på, hvad der kan være galt?

Bo
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blinker stroboscoop ikke på cyl 1&2 ?
Eller kan du ikke se tændingsmærket ?

Hvis den slet ikke blinker på cyl 1&2, og motoren ellers køre fint, ved jeg ikke hvad der er galt.
Men måske det er noget med den elektroniske tænding, oprindeligt var en tændingspistol, jo fra dengang der var traditionel tænding med platiner og almindlig tændspoler, der fordelte via strømfordeleren.

Vi prøver igen, i morgen --
Set er stroboscooplampen, der ikke blinker. Men kun på 1. og 2. Cylinder. Det er det, det er meget mystisk. Jeg kunne forstå det, hvis der var en defekt, så den ikke tændte på Cyl 1+2, men det gør den. Der springer i hvert fald en gnist nær jeg sætter tændrør i hætten (uden for topstykket selvfølgelig).
Kræver tændingspistolen en særlig spænding i tændrørskablet, så der kan være en fejl i strømfordeleren? Ville være underligt, da der sendes strøm nok til at få en gnist til at springe.

Den elektroniske tænding erstattet blot funktionen af platinerne. Enheden er bygget ind i den eksisterende strømfordeler. Den er ret simpel. Der sættes en plasticcylinder med en magnet rundt om akslen  i tændspolen (under rotoren). En elektronisk kontakt monteres på pladen i strømfordeleren. Den aktiveres (sluttes/afbrydes) når magneten kommer forbi og sender strøm til tændspolen.
Køre motoren som den skal ?
Og hvis du speeder motoren op, virker tændingspistolen så stadigvæk ikke.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal jo ikke stille tænding individuelt for hver cylinder - Jeg havde en gang en Renault med to tændspoler - den ene stod af - Ja bilen kunne køre på 2 cylindre --- MEN man var ikke i tvivl om der var noget alvorligt galt. Er dit brændstofforbrug normalt ville jeg tage det helt roligt.

 

Annonce
Nu skriver du ikke om motoren rent faktisk kan køre eller evt bare går dårligt?
Hvis vi antager der er nogt liv i den, må årsagen næsten være pistolen ikke kan opfange signalet.
Så må der jo ikke være spænding nok i tændkablerne.

Kontroller rotoren og dækslet om der er noget der ser slidt ud på 1 og 2. Kan dækslet evt vendes 180grader? Og tjek enderne hvor kablet sidder i dækslet.

Byt rundt på kablerne om det ændrer noget. Rens kablerne hvis nu de er beskidte.
Prøv at mål modstanden i kablerne.

Vær sikker på at den elektroniske tænding rent faktisk er tilsluttet 12v.
Sidder + polen på tændspolen, kan du være udsat for at der kun er en 7-8v da nogle tændspoler fødes via en ledning med modstand så de ikke får 12v. Så find et sted med 12v og sæt ledningen derover.


Bare kald mig BBB 
Tak.
Motoren kan køre, men går dårligt. Efter at karburatorerne var repareret gik den stadig ujævnt. Jeg ville derfor se på tændingsjusteringen, inden jeg gik i gang med at justere karburatorer. Jeg har tidligere justeret tænding med tændingspistolen. Sat til 20 grader BTDC på 1. cylinder.
Nu fandt jeg så ud af, at der ikke kom signal til tændingspistolen på cyl 1 og 2. Det var derfor jeg testede pistolen på de andre cylindre, for at se om den er defekt. Men her fik jeg signal på cyl 3 og 4.
Jeg checker de forskellige forslag. Der skulle være strøm nok. men jeg starter fra en ende af :)
Tak for hjælpen.
Når motoren går dårligt så tror jeg det er tændingen der er for svag, hvis det er samme tændspole til alle cylindre, så ligger fejlen nok i tændingsledningerne, eller fordelerdækslet-
(nogle tændingsledninger har en slags kul som kerne, for at give modstand, kernen kan brække med tiden, og så bliver modstanden alt for stor)
For at der er gnist på tændrøret, er det ikke sikkert den tænder når det er under tryk og kompression.
Den skal kunne trække en gnist på min. 10-15 mm.
Ved ikke om det kan skyldes dårlige tændrør, men du kan jo prøve at bytte dem rundt.

Hvis du har en o/m tæller kan du også teste "motor balancen" ved at tage en tændingsledning af på skift, så skal o/m falde ens, for hver cylinder.

Du kan teste hvor lang gnist den kan trække med sådan en her LINK
 ( for hver mm gnist der kan trækkes i fri luft, er der ca 1000 volt )

Vi prøver igen, i morgen --
I dag fungerede tændingspistolen pludselig på cyl 1 også. samt på 3 og 4. Jeg har haft fordelerdækslet af strømfordeleren. Ledningerne ude - rense - monteret igen. Men der er noget galt med tændingen på cyl 2. Når jeg fjerner tændrørshætten - med motoren i gang - sker der ikke noget på 2. cylinder. På de 3 andre er der et tydeligt fald i omdrejninger. Tændrøret på 2. cylinder er også sort (fed), de andre er lysebrune (mager - stort set korrekt). har bestilt et multimeter så jeg kan måle systemet igennem.
Kørte en tur i bilen. Tomgang er ok, men den kører ujævnt - misfire - når den får gas. Jeg vil lige finde problemet på 2. cylinder inden jeg forsøger at finjustere.
Det er i øvrigt nye tændrørskabler af typen med kultråde, der lige er monteret, Tændspolen er også ny. Der er trukket ny positiv ledning til tændspolen i forbindelse med installation af Pertronix tænding (og skift fra positiv til negativ jord samt installation af generator i stedet for dynamo).
Tak for råd indtil nu - jeg har lært et par nye ting.
Smart redskab je_ns. Sådan et har jeg lige bestilt :)
Har du prøvet at bytte tændrøret på cyl 2, til en af de andre.
Et tændrør kan godt være defekt, selv om det ikke er en almindelig fejl..
Med nye tændrørsledninger, burde de jo være i orden..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis