Sætningsskade

Hej LDS’ere.

Efter længere pause herinde fra, er jeg nu tilbage.
For 1,5 år siden overtog vi et hus fra 1975. Sælger har dog desværre ikke lige gjort alt efter bogen. Og der er nu blandt andet kommet en sætningsskade frem på den ene ydermur. Det ser ud som om sælger har forsøgt at skjule denne skade ved salget da det er noget andet mørtel der er hele vejen langs skaden. Den er heller ikke anført i tilstandsrapporten på trods af stedet har været frit og tilgængeligt.
Så hvilke rettigheder har vi?
Er det noget hvor vi skal gribe fat i en advokat? Eller blot ejerskifteforsikring?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvordan med rettigheder osv

Men hvis du har brug for et trin for trin med at lave sætningsskaden kan jeg godt hjælpe dig med det 
Hvis det ender ud i at du selv skal lave det..

Så skriver du bare er udlært murer så skal nok lave en god trin fo trin til dig 😄
Jeg kan ikke se en eneste revnet sten på dine fotos. Er der revner i soklen? Ellers er der ingen sætningsskade, blot nogle revnede fuger som kan repareres på få timer.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 18-06-2023 21:06:13

Jeg kan ikke se en eneste revnet sten på dine fotos. Er der revner i soklen? Ellers er der ingen sætningsskade, blot nogle revnede fuger som kan repareres på få timer.

 Der er ingen sten som er revnet men en revne fra vinduet og hele vejen ned til jorden. Revnen er ca. 2,5-3 meter. Dog kun i fugen. Ser ud som om det er forsøgt lavet af tidligere ejer. Men tilsyneladende ikke specielt godt. 

Ved ikke om det har noget med hinanden at gøre men for et par mdr siden fik vi tømrer til at sætte ny terrasse dør i. Hvilket er ca. 2 meter fra revnen. Og da han skulle montere den nye dør kunne han konstatere at væggen havde en forholdsvist stor hældning. Den hælder 1 cm pr. Meter.
Nederste sten er den revnet ved fugerevnerne? 
Tage en lodestok på muren og se hvad den siger

Derefter sætter du lodestokken hen på muren hvor sætningsskaden er

Der er desværre nogen murer før i tiden der var lidt tørstige når de arbejdet 
munch47 skrev den 18-06-2023 21:09:12

Kig på fugerne, det er sætningsskader da de går flere skifter op i murværket 

 Den er revnet tæt på hvor der også er en revne i fugen. Har lige prøvet at lave en gul streg hvor revnen er. 

munch47 skrev den 18-06-2023 21:13:15

Tage en lodestok på muren og se hvad den siger

Derefter sætter du lodestokken hen på muren hvor sætningsskaden er

Der er desværre nogen murer før i tiden der var lidt tørstige når de arbejdet 

 Det er jeg slet ikke i tvivl om. Og jeg tænker også muren har samme hældning her hvor revnen er. Tænker bare om de 2 ting kan have noget med hinanden at gøre. Men tidligere ejer har jo ret tydeligt forsøgt at skjule det. Så vil naturligvis ikke lave nogle reparationer selv før jeg har fået afklaret om der kan ligge et forsikringsspørgsmål inde over. 


Skal lige tilføjes ift ejerskifteforsikringen at vi allerede har brugt den 1 gang. Tidligere ejer havde lavet en del fusk med el. Hvilket heller ikke var anført i tilstandsrapporten og udbedringen af dette løb op i omkring 50.000 samlet set. Som blev taget af ejerskifteforsikringen. (Selvfølgelig dog efter vores selvrisiko) 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis