400v 3faset smart stik

Jeg vil gerne kunne time min vvb elpatron til at varme vandet uden for de helt dyre tidszoner.

Hvordan gøres det billigst og enklest muligt? Den kører 400v - https://www.metrotherm.dk/download/18.74430b7416a10f4435f93e/1643369230013/Combibeholdere-Model-60-110-160-Manual-08012-2111.pdf
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om din vvb er 400 v så kører den kun på 2 faser. Så bare du har et relæ i en kasse som styres af et ur, så er du godt på vej. 
Problemer består i at du skal have varm vand nok, og at det skal opvarmes i den billige periode. Den periode er forskellig fra dag til dag 
I den senere tid har det være billig omkring middags tid i weekend, men det gjaldt ikke til hverdage. Så der bliver noger justering af det ur. Det får mig næsten til at men at det er nemmere at tænde og slukke for vvb efter hvad prognosen er for næste dag. 
Det betinger naturligvis at du er hjemme en stor del af tiden. 
Ellers skal du erstatte uret af en timer som du stiller hver dag. Så fungerer det ligesom vaskemaskine som har udskudt start. Det er jo det du skal bruge. 
Nu fremgår det ikke hvilken størrelse vvb du har men det er jo kun starten du skal tænke på, og så få den slukket inden du bruger af det varme vand. Den slukker jo selv på termostat når vandet er varmet op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, det kan let bliver et cirkus at finde de billigste tidspunkter og så samtidigt være sikker på at der er varmt vand når det skal bruges.

Der var var et af de firmaer der laver hjemmelade løsninger til biler (jeg mener at det var Ionity), der have noget automatik så der kun blev ladet når det var billigt. Det gjorde at kunderne blev rasende, da de kunne sætte bilen til opladning, før de skulle på en længere tur, men når de skulle køre, var der ikke ladet noget op. da prisen først blev lav senere.

En lavpraktisk løsning, hvor der ikke lige pludeseligt ikke er varmt vand, er at begrænse forbruget  af varmt vand mellem klokken 17 og 21. På grund af de høje leveringsomkostninger mellem 17 og 21 er strøm næsten altid dyrest i det tidsrum. Hvis du laver en masse automatik, ender du let med et system hvor der kun er varmt vand lørdag og søndag kl 16 og når det er blæsevejr.

Det er faktisk transporten omkring aftenstid, som jeg gerne vil undgå. Og den om morgenen, måske.

Tanken er 160 og har ikke eget relæ. Sidder med en uhandy drejekontakt med en 5 leder igennem. Tanken er 160L og det er vist 4T med 400v og 10 med 230v tror jeg 
Du kan i første omgang bare dreje termostaten ned på nul.
Den er helt sikkert 2 faset 400 v og så på 3 KW Opvarmning fra kold tager så omkring 1 time. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 18-06-2023 11:28:40

Du kan i første omgang bare dreje termostaten ned på nul.
Den er helt sikkert 2 faset 400 v og så på 3 KW Opvarmning fra kold tager så omkring 1 time. 

Ja, men savner en løsning der tænder ml 21-06 som ikke beror på min hukommelse 

Er det nødvendigt med 400v? jeg har den enkle løsning at jeg har sat den til 220v og et tænd/sluk som styre hvornår den skal varme. Vi er ganske vist kun to så det er rigeligt at den varmer midt på dagen og om natten. Det sidste er lidt luksus men fruen vil gerne ha sit varme bad om morgenen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man kan også lave noget automatik selv.

F.eks. ved at "kortslutte" ens udeføler - så den tror det er -20 grader udenfor. Normalt er udeføleren en modstand som er temperaturfølsom - jo højere temperatur - desto højere modstand.

I praksis gøres det ved at koble en modstand ind i serie - som kan styres af en timer - en Raspberry Pi - et Sonoff relæ eller lign. Så kan få fyret til at tro at det er ultra koldt - så det selv starter.

Kan gøres for under 100 kr.
Hvis du kan acceptere et fast tidsrum mellem 21 og 06, kan du bruge et ur, som varmer mellem 02 og 05. Du skal også passe på ikke at købe dig fattig i mere eller mindre fancy automatik. Købene skal på en eller anden måde tjenes hjem, eller er det ren tilsætning.
Bent Andersen har anvist et udmærket ur.

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis