Gode råd til montering af hovedør søges..

Hejsa,
Vi er de heldige ejere af et gammelt hus fra '64, hvor hoveddøren var rådden og utæt ved overtagelse af huset, så vi bestilte naturligvis en ny i samme dimensioner som den oprindelige.
Da vi tog den gamle dør ud, undrede det mig godt nok lidt at karmen ikke var sat fast i siderne, men i top og bund (altså ned i fundamentet, og op i remmen som er synlig på vores hus)

Mellem karmen i hængsels-siden er der nemlig en stolpe som jeg antager bærer en stor del af huset, da den er støbt ned i fundamentet, og går helt op til remmen.

Mit spørgsmål er nu.. What to do? Pt sidder døren egentlig bare relativt løst i hullet, så vi bruger den ikke (vi bruger bryggers-døren), men det er lidt upraktisk i længden, og det siger sig selv, at døren naturligvis hænger lige p.t., grundet den manglende støtte. Er det fuldstændig uhørt at lave samme trick, som de oprindelige tømrer og monterer den i top og bund? På min flotte paint-tegning ses problemet fra top og ned.
De små stykker træ på de to karme, er der for at kunne sætte beklædning uden på stolpen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis søjlen er i stål så brug nogle længere karmskruer der kan få fat i karmen på vinduet.
Hvis du nøjes med fastgørelse i toppen og i bundstykket vil døren med garanti komme til at hænge fordi karmstykket i hængselssiden bøjer.

Selvbygger med stort S. 
Der er desværre ingen måde at skrue fra den ene karm til den anden. Det er nok desværre lidt svært at se på billedet, men der er kun cirka 1.5 - 2 cm dybde fra kanten af karmen og ind til metalstolpen, og den er endnu tættere på den indvendige væg (opbygget i h+h blokke)
Hvor der er vilje er der vej. Bor et hul i søjlen.

Selvbygger med stort S. 
Jeg ville bruge nogle 100 x 100 mm vinkeljern og skrue dem på dørkarmen vha. bolte, og også sætte nogle vilkeljern på karmen på den anden side - i samme plan. De skal undersænkes et par cm i forhold til den ydre plane flade.
Så ville jeg skrue nogle lægter på - på bagsiden af vinkeljernen - omkring stolpens rundinger - noget man kan skrue i bagefter. Derefter ville jeg skrue en krydsfinerplade på lægterne udefra.
Thomas_Mygind skrev den 16-06-2023 14:25:49

Jeg ville bruge nogle 100 x 100 mm vinkeljern og skrue dem på dørkarmen vha. bolte, og også sætte nogle vilkeljern på karmen på den anden side - i samme plan. De skal undersænkes et par cm i forhold til den ydre plane flade.
Så ville jeg skrue nogle lægter på - på bagsiden af vinkeljernen - omkring stolpens rundinger - noget man kan skrue i bagefter. Derefter ville jeg skrue en krydsfinerplade på lægterne udefra.

 Jeg tror desværre ikke den plan vil fungere, da der kun er få cm fri rum på siden af stolpen, og ud til kanten af karmene. De to stykker træ som sidder på karmene lige nu, er ikke meget mere end 2-3 cm x 2-3 cm - det totale hul er cirka 10 cm fra karm-kant til karm-kant (og nogenlunde det same i dybden)

Annonce
Kan du fjerne de 2 stykker fyrretræ - så der er bedre plads ?
Er der plads til at lirke et bræt ind mellem stolpe og karm? Hvis der er, kan brættet skummes fast til stolpen med PU skum, som fastholder brættet og samtidig erstatter rockwoolen rundt om stolpen.

Herefter kan du skrue ind i brættet med korte skruer.
Man kan evt. lime og skrue et par lister på hvert side af brættet så det omfavner stolpen lidt bedre, og giver mere gods og stabilitet til træet.

Elektronikteknikeren
De to trælister kan nemt skrues ud. Det var bare et hurtigt midlertidigt "fiks" for at lukke hullet af. 
Stolpen står ikke helt i lod, så det er svært at sige præcis hvor meget plads der er på siden af den, men jeg vil sige noget der ligner små 2 cm på hver side er nogenlunde det som jeg har at arbejde med
Gregeren skrev den 16-06-2023 15:03:54

Er der plads til at lirke et bræt ind mellem stolpe og karm? Hvis der er, kan brættet skummes fast til stolpen med PU skum, som fastholder brættet og samtidig erstatter rockwoolen rundt om stolpen.

Herefter kan du skrue ind i brættet med korte skruer.
Man kan evt. lime og skrue et par lister på hvert side af brættet så det omfavner stolpen lidt bedre, og giver mere gods og stabilitet til træet.

 Jeg tror jeg er nogenlunde med på din tanke, men der er vel ikke som sådan rigtigt nogen styrke i pu-skum, så de to stykker tro som skal holde karmen, skal vel reelt være noget tykkere end de 2 cm (+/-) jeg har at arbejde med, for at have en chance for at kunne holde vægten?

PU skum fungerer udemærket som stærk lim, jeg ville ikke være nervøs for holdbarheden.

Den skal dog dækkes af mod påvirkninger fra vind og vejr, men det bliver den jo med den afsluttende beklædning.

Du skal lige vente et døgns tid fra PU skummet er påført, til døren skrues i, så du er sikker på at den er hærdet af.

Brug brøndskum, dette er fugtstabilt og bruges til at lime dæksler på betonrør, så det er rigeligt stærkt.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis