Av, jeg får stød af min havedam :-o

Jeg har et lidt langt spørgsmål som jeg håber en el-kyndig kunne have lyst til at svare på:

På facaden af mit hus sidder en udendørs stikkontakt med jord. I den har jeg sat en lyskæde på terrassen og en pumpe med uv-filter til min havedam. Ingen af dem har jord i stikket.

Fra stikkontakten udgår også et fast kabel som er trukket under jorden til mit orangeri i baghaven. Der er også opsat en udendørs stikkontakt inde i orangeriet. I den har jeg sat bl.a. wifi router, lyskæde og filterpumpe til mit vildmarksbad. Ingen af dem har jord i stikket.

Forleden fik jeg stød af vandet i vildmarksbadet. Ikke alvorligt, men jeg kunne mærke det (hedder det fejlstrøm?). Og i går fik jeg så også stød da jeg fiskede pumpen op af min havedam for at rense den. Jeg fik først stød da jeg rørte pumpen, ikke da jeg rørte vandet som i vildmarksbadet. Igen ikke alvorligt, men ubehageligt. Den holdt op med at virke efter at jeg fik stød fra den.

Begge installationer ser fine og lovlige ud. Kan nogen fortælle mig hvordan jeg finder fejlen? Er det et tilkoblet apparat som forårsager det, eller er det installationen?

Tusind tak hvis du byder ind med et godt råd!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nok med en jord i stikkontakten , hvis de stik du tilslutter ikke har jordben , sluk for det og få fat i en elektriker , strøm og vand er livsfarlig .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det ved jeg jo godt. Men en elektriker kan jo ikke hjælpe med at lave jord i to pumper som ikke har jord?!  Der er som sagt jord i stikkontakten og da jeg købte huset fik jeg kontrolleret at installationen var korrekt. 
Det stød du har fået er så ikke nok til at udløse HPFI/RCD relæet.
Du skriver at den tilsluttede pumpe ikke er med jord. Er den mærket med en doppelt firkant eller mangler jordledningen bare. Du skriver også, at du fik stød, da du rørte pumpen. Det tyder på at din pumpe er defekt og skal udskiftes. Når der ikke er jord på dine brugsgenstande, kan en stikkontakt med jord ikke afværge, at du får stød.

fase
Tak, S. Fabrin. Pumpernes stikpropper er af typen hvor der er et hul der hvor jordbenet skulle have siddet. Kan man købe et løst jordben og løse det på den måde?

Er det “blot” manglende jordben som er problemet? Er det ikke et symptom på at der er noget galt nor jeg får stød, jordben eller ej?

Tak for svaret!
Når du siger at stikket har et hul hvor jordbenet,  skulle være, så er det fordi at det er et schuko stik (bruges i langt det meste af europa) og så har din ingen jordforbindelse som er en forudsætning, dette gør at du får stød for så slår hpfi relæet ikke fra. Det du skal gøre er at klippe stikke af pumpen og erstatte det med et "dansk" 3 benet stik, som så sættes i en stikkontakt med en aktiv jord. 
Annonce
Tak mfrost. Det vil jeg i hvert fald gøre. Men som jeg skrev i mit forrige svar til S. Fabrin, er der ikke noget galt når jeg får stød? Er problemet løst med et jordstik, eller er der ikke et dybereliggende problem som bør løses? (Fejlbehæftet installation? Defekt apparat? Eller andet?). 
jo der er noget galt, men er det smart at benytte sit legeme som test apparat?
det er der elektrikeren komme ind i billedet.
husk livsforsikringen hvis du fortsætter fejlfinding på nuværende måde.

god søndag
mini Me
Hvis du fx monteret en opvaskemaskine med samme type stik, din pumpe har, vil du også kunne få stød af den.

Så der er nødvendigvis ikke noget galt med installationen. Men får skiftet det stik på pumpen til et med dansk jord. Hvis du så ikke får stød, er alt OK.

Hvis du vil undgå, at skifte stikket, kan der købes en adapter, der laver stikkets jord om til "dansk" jord.https://www.harald-nyborg.dk/hybridstikprop

Hvis du har noget som lækker fejlstrøm og som ikke er korrekt udlignet til jord, kan du opleve stående spændinger/strømme der er højere end hvis udlignet. Det er ikke unormalt at pumper/ting der er i kontakt med vand lækker lidt strøm.
Hvis du har Schuko stik kan du købe et par adaptere. Hvis du har blinde Schuko stik, er der noget graverende galt med både din dam-pumpe og din filterpumpe.
Hvis du får dem udlignet og hpfi ikke slår fra, ville det være hensigtsmæssigt at få målt hvor meget strøm der lækkes til jord. Dit hpfi kan kun tåle en hvis mængde før det bliver mættet, og ikke udkoblet korrekt. 
Når du får stød er der noget galt. Ingen tvivl om det. Om stødet/fejlstrømmen er nok til at udløse fejlstrømsrelæet er ikke sikkert, fordi det afhænger af din jordelektrodes overgangsmodstand. Det bliver lidt teknisk nu. Men du vil kunne mærke de maks. 30 mA, der skal få fejlstrømsrelæet til at koble ud. Ud fra praktisk erfaring ved jeg, hvordan det føles. Det føles som et kraftigt stød, du ikke lige glemmer.
Jeg vil anbefale at få skiftet din stikkontakt ud med en schukostikkontakt. Så behøver du ikke skifte til en dansk stikprop fremover. Du skriver også, at du har flere ting tilsluttet stikkontakten. Det betyder, at jeg må spørge, hvordan de et tilsluttede. Er det gennem et tristik med jord eller hvordan. Kan du ikke vise et billede af tilslutningerne?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis