Av, jeg får stød af min havedam :-o

Jeg har et lidt langt spørgsmål som jeg håber en el-kyndig kunne have lyst til at svare på:

På facaden af mit hus sidder en udendørs stikkontakt med jord. I den har jeg sat en lyskæde på terrassen og en pumpe med uv-filter til min havedam. Ingen af dem har jord i stikket.

Fra stikkontakten udgår også et fast kabel som er trukket under jorden til mit orangeri i baghaven. Der er også opsat en udendørs stikkontakt inde i orangeriet. I den har jeg sat bl.a. wifi router, lyskæde og filterpumpe til mit vildmarksbad. Ingen af dem har jord i stikket.

Forleden fik jeg stød af vandet i vildmarksbadet. Ikke alvorligt, men jeg kunne mærke det (hedder det fejlstrøm?). Og i går fik jeg så også stød da jeg fiskede pumpen op af min havedam for at rense den. Jeg fik først stød da jeg rørte pumpen, ikke da jeg rørte vandet som i vildmarksbadet. Igen ikke alvorligt, men ubehageligt. Den holdt op med at virke efter at jeg fik stød fra den.

Begge installationer ser fine og lovlige ud. Kan nogen fortælle mig hvordan jeg finder fejlen? Er det et tilkoblet apparat som forårsager det, eller er det installationen?

Tusind tak hvis du byder ind med et godt råd!
Jeg har et lidt langt spørgsmål som jeg håber en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tusind tak for alle de gode svar! Jeg køber som I foreslår nogle Schuko-adaptere så begge pumper er jordet korrekt og ser om ikke det løser problemet.

Mht de øvrige ting som er tilsluttet: det er lyskæder, radio, wifi router og andet småting med stikpropper uden jord eller mulighed for jord. Hvis ikke de to Schuko-adaptere løser problemet, frakobler jeg alle apparater en af gangen til jeg finder synderen.

NYT SPØRGSMÅL: kan jeg måle mig frem til om problemet er løst? Det er ikke så supergodt at teste med hånden :-/
alfleha skrev den 04-06-2023 14:46:32

Tusind tak for alle de gode svar! Jeg køber som I foreslår nogle Schuko-adaptere så begge pumper er jordet korrekt og ser om ikke det løser problemet.

Mht de øvrige ting som er tilsluttet: det er lyskæder, radio, wifi router og andet småting med stikpropper uden jord eller mulighed for jord. Hvis ikke de to Schuko-adaptere løser problemet, frakobler jeg alle apparater en af gangen til jeg finder synderen.

NYT SPØRGSMÅL: kan jeg måle mig frem til om problemet er løst? Det er ikke så supergodt at teste med hånden :-/

 https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop-hvid-dansk-jord-elworks/7110/9042128/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis