Kontrol af ovn temperatur føler.

Hej til Jer. Jeg er begyndt at få det problem at ovn termometeret ikke når den højeste temp på 99gr. der er som om den bliver stående på 97 og derfor ikke slukker. Uden at ha taget tid på det så mener ja at mine brød plejer at være færdig på ca 45-50min. Nu bliver det ikke færdigt på 60min og de er ca samme størrelse. I dag prøvede jeg så at tage ovn proben ud og indsætte et analogt stegetermometer, og straks gik det til 100ge. Men hvordan finder jeg ud ag om det er proben eller elektronikken i ovnen.
på forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænder oven uden noget i. Sætter den på 150 grader og lader føleren ligge på en bageplade. Så skal den slukke efter noget tid.

Hej gode Ven.
Tak for svar. Jeg har gjort som skrevet og den slukker ved de 99gr som den skal, men synes ikke jeg bliver klogere. for da jeg så satte den i et rustfri bæger med kogende vand faldt temp til 87gr og ændrede sig ikke i de næste 10 min. Men den slukker stadig ved de 99 når den ligger bare på ovnpladen, men det analoge termometer viste også omkring 89gr så det må ha noget at gøre med metallet omkring vandet. Prøver med en anden beholder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis vandet bobler vil temperaturen være omkring 100 C. Den præcise temperatur er afhængig barometerstanden, men den vil ikke ændre sig mere end højestet par grader. Føleren skal du ikke regne med en nøjagtighed på mere end +/- 3 grader. Desuden skal du tage højde for at føleren skal være 5-10 cm ned i vandet og ikke bør røre siderne.
Hej igen vandet bobler ikke  i beholderen. Jeg har nu prøvet med vand i den sorte brødform Exoglass som jeg bager i og føleren lå i vandet med hele længden spidsen rør self ved bunden, men det interessante er at efter 25min ved 180gr varmluft er vandet stadig ikke varmere end 88-89gr. Kom frem til at det er fordampningen fra overfladen som holder temperaturen nede. Så jeg er ikke klogere på hvad der sker inde i brødet når jeg vil ha den til at slukke ved 99gr. Nu er der gået yderlige noget tid ovnføler 88   analog måler 95. satte mit digitale grilltermometer på og det gav det samme som ovn termometeret. Så nu kommer jeg ikke længere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
JohnLarsen skrev den 02-06-2023 14:34:11

Sat til 180 gr, bliver ikke 100 gr.
Mangler der ikke varme?

Luft er ekstrem dårlig til at overføre varme. Der går rigtig lang tid i en ovn, hvis vandet er ikke er kogende fra start. 

Tæk på forskellen mellem at stikke hånden ind i en 200 grader varm ovn, og ned 100 grader varmt vand. Det første kan man uden problemer i et par sekunder, det sidste kan man ikke uden at komme på skadestuen.
Har du et af de ovntermometre, der bare stilles ind i ovnen? 

fase
@ john larsen jeg forstår ikke hvad du mener. @ fabrin nej. og det kan heller ikke bruges da det der er på tale er en probe som sætts i et stik i ovnen som derefter kan stilles på den temp som nan vil ha inde i stegen/brødet eller andet og som så slukker ovnen når den satte temp er nået. @Gode Ven her er jeg heller ikke rigtig med. Når jeg lægger proben i bageformen så er der self fyldt kogende vand i fra start. Og temp falder ret hurtigt til de 88-89gr. Men det tror jeg at jeg har regnet ud som skrevet tidligere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
GodeVen skrev den 02-06-2023 14:54:10

JohnLarsen skrev den 02-06-2023 14:34:11

Sat til 180 gr, bliver ikke 100 gr.
Mangler der ikke varme?

Luft er ekstrem dårlig til at overføre varme. Der går rigtig lang tid i en ovn, hvis vandet er ikke er kogende fra start. 

Tæk på forskellen mellem at stikke hånden ind i en 200 grader varm ovn, og ned 100 grader varmt vand. Det første kan man uden problemer i et par sekunder, det sidste kan man ikke uden at komme på skadestuen.

Det er ikke evnen til at overføre energi der forskellen på de to, det er hvor meget varmeenergi der indeholdes i et givet rumfang. Da f.eks. en dm3  luft indeholder meget lidt energi falder luft temp meget uden hånden , der har en større massefylde, bliver meget varmere.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@ john larsen set i forhold til det tidligere skrevet, altså mine indlæg, forstår jeg stadig ikke din kommentar.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis