Kontrol af ovn temperatur føler.

Hej til Jer. Jeg er begyndt at få det problem at ovn termometeret ikke når den højeste temp på 99gr. der er som om den bliver stående på 97 og derfor ikke slukker. Uden at ha taget tid på det så mener ja at mine brød plejer at være færdig på ca 45-50min. Nu bliver det ikke færdigt på 60min og de er ca samme størrelse. I dag prøvede jeg så at tage ovn proben ud og indsætte et analogt stegetermometer, og straks gik det til 100ge. Men hvordan finder jeg ud ag om det er proben eller elektronikken i ovnen.
på forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg er begyndt at få det problem at... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Kovas
Jeg mener noget i retning af om du er sikker på det er et termometer/termostat problem?
Og ikke et varmelegemeproblem?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@ John Larsen. Så forstår jeg hvad du mener. Overfladen på brødet bliver fint brunt inde i formen og på toppen hvor overfladen er fri bliver det lidt for brunt så det er derfor jeg synes at den er for længe om at registrere den indre temp. så hvis det er et varmelegmeproblem så er det til den varme side. Så her kunne det self være fint med det ovntermometer som fabrin spørger til. jeg har et bolche termometer som går til 220gr, men jeg er usikker på om det kan holde til at ligge i ovnen. Det er jo egentlig kun spyddet der er beregnet til dei høje temp.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jo, men du skrev jo til at starte med “plejer at være færdig på ca 45-50min. Nu bliver det ikke færdigt på 60min” med et forbehold for før-tiden.
Det lyder som manglende varme synes jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John.  Jeg kan godt se din pointe, men med farven på brødet, tror jeg ikke rigtigt på det. Men i morgen skal vi ha pizza så der må jeg prøve at lægge bolchetermometeret ind for at se hvad det viser. det er samme fabrikat som stegetermometeret og det kan jo tåle at være i en steg ved over 200gr. desuden har jeg et infrarødt termometer det må kunne vise noget på bagepladen. Har bare glemt det tidligere i dag.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Og hvis dit infrarøde er dødt har Jem og Fix i sektion 8 reol 215 12 stk der formedelst 126,- kan måle op til ca. 380 gr

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg har lagt et almindeligt stegetermometer ind i ovnen. Det kom til at ligne et stykke lakrids og måtte smides ud bagefter. De tåler kun varme på spidsen, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-06-2023 22:49:54

Jeg har lagt et almindeligt stegetermometer ind i ovnen. Det kom til at ligne et stykke lakrids og måtte smides ud bagefter. De tåler kun varme på spidsen, 

Jeg tænkte på et ovntermometer i rustfri stål, hvor selve termometret er et stykke bimetal. 


fase
Jeg prøvede med sådan et termometer som fabrin viser. Det viste 180gr når ovnen var sat til den temp. Så lagde jeg mit bagestål ind og satte ovnen på 260´gr og det blev den. Self efter noget tid. Gode Vens forslag i starten viste jo at proben slukker ovnen når den registrere 99gr, Så jeg tænker at jeg må prøve at arbejde med en lavere temp på ovnen men i længere tid for at overskorpen ikke skal blive for mørk. Men jeg ved ikke rigtigt hvad som har ændret sig. Måske er det dejen. Det er jo aldrig helt det samme jeg laver. Så det er svært at lave videnskabelige forsøg. Tak for alle Jeres svar

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen til Jer,
Jeg har nu bagt et nyt brød og i dag ved 200gr i stedet for 220. Og det nåede den ønskede temp på 99gr uden at det blev for mørkt på oversiden. Og det tog ikke ret meget længere tid end det fra sidste uge.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis