Rykke rundt på el-kabler der går på tværs af loft

Hej.

Jeg har et loft som jeg gerne vil have pudset. Der løber dog nogle el-kabler, der går på tværs af loftet. Derfor vil jeg gerne have dem rykket, så de sidder langs kanten (og dækkes til af stuklister). Arbejdet vil jeg få en elektrikere til at udføre. Men er der nogle herinde, der kan svare på om det er muligt at rykke kablerne?
Jeg har sat et billede ind af loftet :)  

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke kabler. Det er elektriker-rør.



Ah, ok. Jeg har ikke styr på det :) Men ved du om de kan rykkes? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De kan godt rykkes men det er autorisationskrævende arbejde, så det kræver du får fat i en elektriker. Det ser ud til du har haft sænket loft tidligere, med profilbrædder. Har du overvejet at sætte gips op på de eksisterende forskallingsbrædder hvis de altså er lige, spartle dem og sætte filt op og så stuk, og afslutte med at male.
Er loftet tilgængeligt på oversiden, kunne du få elektrikeren til at trække kabler på oversiden til erstatning for ledninger i rør på undersiden.

fase
chrisbo skrev den 01-06-2023 16:30:26

De kan godt rykkes men det er autorisationskrævende arbejde, så det kræver du får fat i en elektriker. Det ser ud til du har haft sænket loft tidligere, med profilbrædder. Har du overvejet at sætte gips op på de eksisterende forskallingsbrædder hvis de altså er lige, spartle dem og sætte filt op og så stuk, og afslutte med at male.
Tak for svar. 
Planen var også at sætte gipsloft op. Men der er ikke særligt højt til loftet, så vil gerne undgå nedsænket loft, hvis jeg kan for at bevare mest mulig højde. Derudover ligger lejligheden på 4. sal, så det er bliver et større arbejde at få gipspladerne op.  

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
S. Fabrin skrev den 01-06-2023 18:02:22

Er loftet tilgængeligt på oversiden, kunne du få elektrikeren til at trække kabler på oversiden til erstatning for ledninger i rør på undersiden.

Tak for svar. 

Jeg ved ikke om loftet tilgængeligt. Det er en etagebygning. Lejligheden ligger på øverste etage (jeg har ikke selv adgang til loftsrum). Det lyder også som et større arbejde, men det er værd at undersøge, hvis det ikke er muligt at lægge dem langs kanten :)

Hvis loftet ikke tilgængeligt kan elektrikeren flytte rørene ind til væggen, men jeg ser et problem i skarpe bøjninger i hjørnerne, så jeg ville bruge kabler, som også fylder mindre. At du vil have et pudset loft, skal jeg ikke kommentere, Der skal slås rørvæv op inden du pudser. Had vil du overfladebehandle det pudsede loft med?

fase
S. Fabrin skrev den 01-06-2023 20:59:21

Hvis loftet ikke tilgængeligt kan elektrikeren flytte rørene ind til væggen, men jeg ser et problem i skarpe bøjninger i hjørnerne, så jeg ville bruge kabler, som også fylder mindre. At du vil have et pudset loft, skal jeg ikke kommentere, Der skal slås rørvæv op inden du pudser. Had vil du overfladebehandle det pudsede loft med?

 Jeg tror ikke selv jeg kommer til at stå for at lave pudset loft. Det lyder til at du ikke vil anbefale at få loftet pudset, er der en særlig grund til det?   

Hvis nogle af rørene er strøm til naboerne, kan det blive nødvendigt at rør- eller kabelarbejdet kommer til at gå ind i deres lejligheder. Hvis ledningerne ikke er lange nok må man ikke bare forlænge ledningerne i røret. De skal trækkes om fra den ene til den anden.

At flytte kabler og få loftet pudset er en meget dyr løsning sammenlignet med at få sat gipsplader op. Det kan sagtens laves så kun kendere kan se forskel. Prisen vil være flere gange højere end at få sat gipsplader op.
Den særlige grund er, at et pudset loft ikke er for amatører, men skal udføres af en murer. Også han skal have fragtet materialer som rørvæv og mørtel op på 4. sal. Jeg ved ikke noget om, hvilken behandling, du vil give det pudsede loft. Men det skal have en behandling i form af maling eller tapet/filt. Du har på det dit billede vist et loft med forskalling. Hvis du sætter gipsplader op på den nuværende forskalling, er det OK. Du slipper så for at ændre installationen. Transporten af gipsplader til 4. sal er en engangsforeteelse, så det kommer du over. Det tager sikkert nogen tid.
Som en kommentar til GodeVens indlæg vil jeg sige, at det er normalt, at hver lejlighed har sin gruppeafsætning og dermed egen fremføring af el.

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også