Rykke rundt på el-kabler der går på tværs af loft

Hej.

Jeg har et loft som jeg gerne vil have pudset. Der løber dog nogle el-kabler, der går på tværs af loftet. Derfor vil jeg gerne have dem rykket, så de sidder langs kanten (og dækkes til af stuklister). Arbejdet vil jeg få en elektrikere til at udføre. Men er der nogle herinde, der kan svare på om det er muligt at rykke kablerne?
Jeg har sat et billede ind af loftet :)  

Hej. Jeg har et loft som jeg gerne vil have... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De revner som ses i loftet, og måden røret er ført over forskalling tyder på at det er pudset loft som du allerede har. Det kan så være kalket eller med limfarve, og selv men almindelig maling kan du ikke pudse direkte oven på det. Så du har 2 muligheder for at opnå det du ønsker.
1. Banke pudslaget ned i alt fald overfladen og så få det pudset op igen.
2. sætte gips / fiber gips plader op. 
Du kan lave nogle huller op i det pudsede loft og så kan elektriker fiske kabler hen over det pudsede loft fra hul til hul. Derefter kan fiber gips plader sættes op direkte på det pudsede loft. Der sidder 10 cm brædder bag pudslaget med ca. 1 cm mellemrum. Så du skal regne med at enkelte skruer ikke tager ved. De skal så pilles ud igen. 
Eller du sætter fibergips plader direkte op på en lignende forskalling som den der er der. Det kan være 20 mm og det er så den lofts højde du mister ekstra. Det ville jeg gøre hvis ikke lofthøjden er nede i nærheden af det lovpligtige. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er for langt imellem nuværende forskalling til at man kan sætte gips op, det vil være nødvendigt med supplerende lister for at det kan bære.

Hvilken slags loft er den eksisterende forskalling sat fast imod? Hvis det er stabilt og ikke lyder hult når man tapper på det med skaftet fra en skruetrækker ville jeg bare spartle det så det blev glat og male efter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv at spørge en eller to murere hvad pudsning inkl. det hele vil koste.
Til sammenligning kan du spørge en tømrer hvad han skal have for at sætte gips op.
Jeg tror svarene vil hjælpe dig med at træffe beslutningen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Billigste, hurtigste og med samme æstetik er et lag gips. Spartlet op af en prof (eller en tålmodig gds’er), ses ikke forskel.

Af erfaring kan jeg stå inde for, at det er en del hårdere at bære cement op af trapper end gipsplader, med mindre man er nærig og går med de brede plader. Er du til det, kan du hyre flyttetolk til dét. Det er noget billigere end håndværkere 
12,5 mm 90 x 120 cm fibergips plader er ca. 1,0 kvm pr stk. og vejer ca. 17 kg /stk. Det er langt lettere at bære op end murergrej og mørtel. 
Prisen er nok ca. 80 kr/kvm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er formentlig er rørpuds loft. Ekstra forskallingsbrædder og så to lag gips og eller et lag fiber gips så får du det pæneste resultat 
chrisbo skrev den 03-06-2023 09:34:08

Det er formentlig er rørpuds loft. Ekstra forskallingsbrædder og så to lag gips og eller et lag fiber gips så får du det pæneste resultat 

Jo, men nu er trådstarter lidt bekymret for loftshøjden🥴


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-06-2023 13:27:32

chrisbo skrev den 03-06-2023 09:34:08

Det er formentlig er rørpuds loft. Ekstra forskallingsbrædder og så to lag gips og eller et lag fiber gips så får du det pæneste resultat 

Jo, men nu er trådstarter lidt bekymret for loftshøjden🥴

 Som ikke vil være meget anderledes eller mindre end det tidligere, hvis vedkomne vælger en 12mm fermacell plade.

Med tynd forskalling og 12mm gips, kan det laves lige så pænt, væsentlig billigere og væsentlig hurtigere end et pudset loft. Og kan laves selv. Alt sammen med ~2-3 cm tabt loftshøjde.

Alternativet kræver elektriker med mulighed for adgang til tørrelort (og loftsrum?) samt evt naboer, murer og en hel del forberedende nedrivning. Plus nærmest det samme arbejde med efterbehandling som løsningen med gips.

Personligt havde jeg valgt gips, droppet at flytte ledninger og tænkt, at nye tilflyttere betaler for den æstetik, de kan se. Ikke den praktik, der er skjult bag æstetikken. Den dyre løsning kan jeg ihvertfald ikke se løfter lejlighedens værdi tilsvarende over den billige/enkle løsning, for der er ikke holdbarhedsmæssig eller æstetisk forskel, tværtimod. Med gips + filt revner det givetvis senere end muret loft. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også