Forlænge skorsten

Jeg vil gerne forlænge vores skorsten 1.5-2 meter for at få røgen fri af tag og dermed tagvinduer. Jeg er usikker på, hvordan det gribes an og om jeg må gøre det selv?

- hvordan finder jeg enklest ud af hvilken type skorsten jeg har nu, udover at måle dens omkreds?
- er det en skorstensfejer opgave eller?
- hvad skal jeg regne med i pris?

Det er til en pilleovn, den nuværende er sort og den er ikke spændt fast med barduner. Den er ca 125-150 i omkreds. Hvorvidt den er isoleret ved jeg ikke - jeg er ikke vildt glad for højder 😅
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg skorstensfejeren der plejer at komme forbi. Han kan svare på det hele og måske lave noget af det. Eller anvise en der kan.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 01-06-2023 17:33:21

Spørg skorstensfejeren der plejer at komme forbi. Han kan svare på det hele og måske lave noget af det. Eller anvise en der kan.

 Han vil jo givetvis gerne gøre det for en hel del penge, men kommer først “gratis” fordi næste år til service. Jeg vil gerne inden da vide, om det er lovligt / realistisk at gøre det selv 

Spørger lige dig  -  Vil du selv arbejde gratis ?????

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 01-06-2023 19:27:41

Spørger lige dig  -  Vil du selv arbejde gratis ?????

 Ja, jeg giver gerne kunder et gratis råd eller to om, hvordan de kan købe merværdi fra mig, når jeg alligevel er til møde med dem. Gør du ikke det?

HrT skrev den 01-06-2023 19:41:53

polobjørn skrev den 01-06-2023 19:27:41

Spørger lige dig  -  Vil du selv arbejde gratis ?????

 Ja, jeg giver gerne kunder et gratis råd eller to om, hvordan de kan købe merværdi fra mig, når jeg alligevel er til møde med dem. Gør du ikke det?

Nu kender jeg jo ikke din skorstensfejer, men de par konkrete spørgsmål vi for få år siden stillede vores på tlf og e-mail, dem svarede han hjælpsomt på. Helt gratis.

Måske du skulle prøve det samme.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 01-06-2023 21:51:44

HrT skrev den 01-06-2023 19:41:53

polobjørn skrev den 01-06-2023 19:27:41

Spørger lige dig  -  Vil du selv arbejde gratis ?????

 Ja, jeg giver gerne kunder et gratis råd eller to om, hvordan de kan købe merværdi fra mig, når jeg alligevel er til møde med dem. Gør du ikke det?

Nu kender jeg jo ikke din skorstensfejer, men de par konkrete spørgsmål vi for få år siden stillede vores på tlf og e-mail, dem svarede han hjælpsomt på. Helt gratis.

Måske du skulle prøve det samme.

 Ja, overvejer det lidt, men nok også at finde en ny. Kom i tanke om, at jeg ikke var imponeret af, at han tissede op af min bagindgang 😵‍💫

Skorstensfejer er sådan e underligt erhverv. Det er både service, håndværker og tilsynsførende. Det er naturligvis ikke gratis som trådstarter også antyder med sin tegngivning " gratis ".
Man betaler det over ejendomsskatten. Så det er ligesom læge, sygehus, skolegang, køre på veje osv. osv. Når alle har betalt skat så er det " gratis"
De plejer altid at rådgive " gratis" også uden for deres sædvanlige fejetidspunkt.
Så ring til fejer og hør hvad muligheder du har. Jeg er sikker på at du kan få aftalt et besøg, inden for kort tid. 
Det er klart at han skal have betaling for selve arbejdet md at forlænge skorstenen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan da lige fortælle en lille episode med den lokale fejer.
Vores søn og hustru havde købt et hus hvor der var installeret en ulovlig brændeovn. ( på samme skorsten som en gammel åben pejs.) Så hvis det gik som mange andre steder så ville der ligge tørt brænde og gamle aviser i den åbne pejs, og gløder kunne nemt falde ned igennem skorsten for så at forårsage et stort problem. 
Jeg mødte ham og han bad mig  om jeg ikke ville sørge for at det blev lovlig gjort. Han havde en seddel siddende på sin opslags tavle, og det havde næsten forstyrret hans nattesøvn, at han ikke havde formået at få de tidligere ejere til at få det bragt i orden. Men med en ny ung familie som ejere så kunne han ikke stå på mål for det længere.
Det er klart at vi fik det i orden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-06-2023 23:27:26

Jeg kan da lige fortælle en lille episode med den lokale fejer.
Vores søn og hustru havde købt et hus hvor der var installeret en ulovlig brændeovn. ( på samme skorsten som en gammel åben pejs.) Så hvis det gik som mange andre steder så ville der ligge tørt brænde og gamle aviser i den åbne pejs, og gløder kunne nemt falde ned igennem skorsten for så at forårsage et stort problem.
Jeg mødte ham og han bad mig  om jeg ikke ville sørge for at det blev lovlig gjort. Han havde en seddel siddende på sin opslags tavle, og det havde næsten forstyrret hans nattesøvn, at han ikke havde formået at få de tidligere ejere til at få det bragt i orden. Men med en ny ung familie som ejere så kunne han ikke stå på mål for det længere.
Det er klart at vi fik det i orden. 

 Mit indtryk er, at en del håndværkere faktisk har faglig stolthed og nærmest nidkærhed - og at de har super travlt, for det er dem, vi allesammen helst vil bruge. Dem, der har tid hele tiden, er måske en anden historie. Som med advokater, revisorer og tandlæger. 


Det vildeste vi har prøvet, var da elektrikerne skulle måle på alle ejendommens støbejernsbadekar, fordi der tilsyndeladende var en GDSer, som havde lykkedes med at få sat strøm til sit badekar. Dé gik rimelig meget op i, at det skulle være i orden.

Pt venter jeg på tid hos min vvser. De kan give mig et tilbud til september. Så travlt har de. For de har både service og kvaliteten i orden
Prøv skorstensfejer til skorstenen. Han er ikke på samme måde håndværker med skiftende arbejds pres. Der er typisk et antal skorstene som der skal serviceres efter regler herom. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis