Tagpap på tilbygning med fladt tag

Vores hus fra 1918 fik en tilbygning med et fladt betontag i starten af 1960'erne. Gennem alle årene har det med et par års mellemrum fået en gang tagtjære. Overvejer nu om det vil være bedre med tagpap på taget?

Teknisk får jeg vel et mere tæt tag, men prismæssigt er der jo også en kæmpe forskel på de 500-1000 kroner som tagtjæren koster og så over-underpap til tagets 27 m2 Skal jeg bare tjære taget over endnu en gang eller?

Hvis jeg går tagpap-vejen bliver det nok Icopal - men skal det være Icopal Base 400 eller 450?



/bjørn

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville give det et lag overpap, når nu det er tjæret. 
Det ser i øvrigt spøjs ud, hvor der tidligere et kommet luftledninger ind på gavlen, og så har man kunnet gå ud på taget i samme højde. Men det dør er måske lavet efter at luftledning er nedlagt.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-06-2023 00:09:22
...
Det ser i øvrigt spøjs ud, hvor der tidligere et kommet luftledninger ind på gavlen, og så har man kunnet gå ud på taget i samme højde. Men det dør er måske lavet efter at luftledning er nedlagt.   

 Døren satte jeg rigtig nok først i da luftledningerne engang i nullerne kom i jorden. Når man skulle male hus eller tjære tag så havde man indtil da blot skullet ringe til elselskabet og de kom så og hægtede gummislanger (a'la haveslange) på den del af ledningerne som rakte ind over taget. Det var nu alligevel ikke særligt trygt at kravle rundt ved siden af eller under ledningerne ...  men jeg er sikkert bare en kylling

Lod de (smukke) gamle klokker sidde, da de har været en del af huset historie siden slutningen af trediverne. Den ene af klokkerne er stemplet 1936 


/bjørn

ev elmand skrev den 01-06-2023 00:09:22

Jeg ville give det et lag overpap, når nu det er tjæret. 
Det ser i øvrigt spøjs ud, hvor der tidligere et kommet luftledninger ind på gavlen, og så har man kunnet gå ud på taget i samme højde. Men det dør er måske lavet efter at luftledning er nedlagt.   

 

Det var måske en gennemtænkt darwinistisk opfindelse, så de dummeste GDS folks klamp langsomt, men sikkert, blev udryddet, når de uundgåeligt tænkte: “gad vide om der er strøm i dén? Lad mig lige mærke efter…” 🤣
Når nu det er et betontag, så har du også mulighed for at give det vådrumsmembran og lægge klinker på. Så mangler du blot et rækværk for at have en brugbar tagterrasse, med mindre faldet er for stejlt selvfølgelig.

Klinker er der dog ikke meget vedligeholdelse ved, så det kunne godt give mening uanset.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 01-06-2023 13:56:02

Når nu det er et betontag, så har du også mulighed for at give det vådrumsmembran og lægge klinker på. Så mangler du blot et rækværk for at have en brugbar tagterrasse, med mindre faldet er for stejlt selvfølgelig.

Klinker er der dog ikke meget vedligeholdelse ved, så det kunne godt give mening uanset.

 God ide Gregersen!!! Har overvejet en træterrasse på et tidspunkt, men det krævede jo både en god bund, udgiften til selve terrassen og så den løbende vedligehold. Så ideen blev droppet, da vi har andre terrasser som ligger mere privat og i stuehøjde og græshøjde. 


/bjørn

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også