Indretning af lille badeværelse

Hej med jer!

Dette er mit første indlæg her på siden, så nu håber jeg, at jeg har lagt det rigtigt ind :-)

Sagen er den, at min mand og jeg er ved at lave en udbygning op, så der kan være gildesal med tilhørende køkken og bad.
Badeværelset bliver et lille badeværelse på 150x180 cm og skal altså indrettes derefter. Jeg har lagt et par billeder ved, så det er til at se for sig. I det ene hjørne kommer der en skydedør, som løber på ydersiden af rummet (95 cm bred) og i det diagonalt modsatte hjørne sidder et vindue (82 cm bredt). Obs på at målene på døren og vinduet ikke passer på billederne.

Det er et must for os at have toilet, vaske(skab) og bruseniche derinde. Til gengæld er der ikke lavet kloak og vand endnu, så det giver lidt friere tøjler.

Vi har nu mange gang vendt det hele på kryds og tværs for at finde den optimale løsning og trænger nu til input.
Så giv gerne dit bud på, hvordan du ville indrette sådan et badeværelse :-)

Vh. Rikke
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruseniche til venstre når man kommer ind ad døren, så deler de plads foran døren til ind og udstigning.
Toilet mellem brus og vindue, laves som indbygget cisterne i skjult væg, hvor der laves indbygget skab/hylder over cisternen til toiletpapir og rengøringsartikler.

Vask i hjørnet til højre for vinduet, dvs. Man går lige ind ad døren og fortsætter direkte til håndvask på bagvæggen.

Elektronikteknikeren
Ja, hvis det ikke kan gøres grundet vinduet, sættes blot en lav cisterne. Hvis vinduet sidder over 90cm oppe, kan det godt laves som indbygget cisterne, men så bliver væggen over ikke bygget ud. Man kan så have en lille bordplade oven på cisternen i stedet.

Elektronikteknikeren
Jeg tror jeg ville gøre som vist, men der er lidt krav/spørgsmål/info
- Vinduet bør ikke være for stort, og gerne hævet aht toiletcisterne
- Toilet evt. monteret i 45 gr ift. væggene
- Håndvask så man let kan komme til den fra døren. Placeringen giver mulighed for bredt skab.
- Lille væg mellem bad og skydedør for at undgå vand på døren


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
En mulighed er selvfølgelig også at placere vaskeskab i hjørne ved vinduet, så man står med siden til vinduet og kigger ind i spejlet.

Toilet kommer så på bagvæggen når man fortsætter lige ind ad døren.

Elektronikteknikeren
Annonce
JohnLarsen skrev den 31-05-2023 11:29:54

Jeg tror jeg ville gøre som vist, men der er lidt krav/spørgsmål/info
- Vinduet bør ikke være for stort, og gerne hævet aht toiletcisterne
- Toilet evt. monteret i 45 gr ift. væggene
- Håndvask så man let kan komme til den fra døren
- Lille væg mellem bad og skydedør for at undgå vand på døren

 Tak for buddet!

Vinduet sidder heldigvis relativt højt, så jeg tror ikke det kommer i problemer med toiletcisterne. 

Gregeren skrev den 31-05-2023 11:31:54

En mulighed er selvfølgelig også at placere vaskeskab i hjørne ved vinduet, så man står med siden til vinduet og kigger ind i spejlet.

Toilet kommer så på bagvæggen når man fortsætter lige ind ad døren.

 Ja, den mulighed har vi også kigget på. Vi har overvejet at lave en indbygget løsning under vasken, så man udnytter bredden fra brusekabine til vindue.

Min største bekymring er, om der bliver nok plads til at komme rundt om til hjørnet ved vinduet uanset om det er vask eller toilet der er deromme.
Lav en opstilling hvor flyttekasser e.l. agerer brus, toilet m.v., så kan i teste pladsen næsten live

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I må bare ikke besørge i flyttekasserne, det virker ret dårligt 😝

Elektronikteknikeren
Undersøg hvor meget plads der er omkring allerede eksisterende installationer i huset og vurder derudfra hvor meget plads der skal være foran toilet, bad, vask for at det ikke bliver for klemt

Eksempelvis, et toilet er ikke blot 40cm bred og 65 cm dyb, men der skal også regnes tilpas plads til at sidde der, så man ikke bliver klemt mellem væg og brusehjørne, og der skal også være plads til at man kan bukke sig og få bukserne ned om anklerne når man sætter sig.

Derudover - skal det blot være noget der fungerer når der er gang i gildesalen eller bruger i også badeværelset til daglig?
Hvis det er til daglig så er min anbefaling at brusehjørne skal være minimum 90x90, men også gerne større (eller 80x100 og større)
Det samme med plads foran toilet - man kan klare sig med mindre hvis det ikke er noget der bruges dagligt, men hvis der gives for lidt plads vil I ærgre jer over det
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis