Brandsikring

Godaften,
Jeg har været ved at lave ventilationsanlæg i huset, som jeg tidligere har stillet et par spørgsmål til.
Nu er jeg kommet til at tænke på at Brandsikringen stadig er OK i huset?

Jeg har monteret et Genvex anlæg på væggen i mit skur, som vist på billedet markeret med blå på plantegningen. Også i skueret er loftlemmen.

Mellem hus og Skur/carport er det lavet en brandmur af 2 lag gips på den ene side af et spær.
Alle lofter i huset + skuer er lavet i troldtekt.
"loftet" i Carporten er lavet af underbeklædning.
Er det ok at skur og huset er forbundet via ventilationsrør, som kører gennem brandmuren på loftet, da alle rør er trukket på loftet?

Når jeg har lavet det sidste, kommer der 200mm glasuld på loftet, til at dække rør og generet efterisolere.
Siden billedet på loftet er taget, er der også hævet gangbro og lavet vindplader

På forhånd tak alle sammen



 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står carporten i skel? Hvis ikke, så kan jeg ikke se at der skulle være et problem. 
Det er DS428-2 og BR18 der gælder her.

Kan ikke åbne billederne, men såfremt det er en brandvæg, dvs BD60, så betyder det at hovedhus og skur har sin egen brandsektion. 

1) Såfremt dit ventilationsanlæg kun forsyner hovedhuset, kan du blot nøjes med at brandlukke BD60 væg i loft mellem hovedhus og skur ved gennemføringer.

2) forsyner ventilationsanlæg både hovedhus og skur, skal du tilkøbe brandspjæld of tilhørende modul.


Tak for Svaret,
Ventilationsanlægget er placeret uden for husets brandsektion, da det er i skuret, 

 

Som jeg ser det, så er dit skur under samme tagkonstruktion som resten af huset,  hvorfor en brand alligevel frit ville kunne bredde sig i loftsrummet, så brændspjæld er ikke nødvendigt 
Off topic: er finerpladerne sat op for at holde isoleringen fri af gangbroen?
Det giver ikke mening for mig at opdele et enfamiliehus i brandsektioner, når det foregår under samme tag, da det er en præaccepteret løsning i BR18 bilag 12.
Den eneste forklaring er, hvis der står noget i skel på naboens grund, der er brandbart, hvor man tænker det kan brænde skuret af.

Jeg vil ikke gøre noget mht brandsikring af dit anlæg. Væggen er til for at undgå røg og brandspredning, så hvis du endelig skulle gøre noget, ville jeg sætte en røgdekektor op ude i skuret. Skal du til at købe brandspjæld og modul til anlægget render det rigtig hurtigt op.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Tak for alle jeres svar, jeg laver ikke yderligere tiltag i forhold til brand i denne omgang.

Krydsfinerpladerne er lavet for at holde isoleringen ja, der er efterfølgende blevet isoleret med 200mm Rockwool granulat pro.
Jeg har også hævet vindpladerne i krydsfiner.

Ventilationsanlægget er sat i drift og indreguleret.





 

kuchenmeister skrev den 19-07-2023 14:58:54

Tak for alle jeres svar, jeg laver ikke yderligere tiltag i forhold til brand i denne omgang.

Krydsfinerpladerne er lavet for at holde isoleringen ja, der er efterfølgende blevet isoleret med 200mm Rockwool granulat pro.
Jeg har også hævet vindpladerne i krydsfiner.

Ventilationsanlægget er sat i drift og indreguleret.




 Smart. Det løser min udfordring med for lav gangbro ved efterisolering - så tak for inspirationen 

Her kommer lige nogle billeder af det færdige resultat.
Pladerne jeg har lavet for at holde isoleringen er kun brugt ved overdækket terrasse og carport, for de er af gode grunde ikke isoleret som resten af huset.
Dvs. at jeg har hævet gangbroen. Er det ikke en mulighed for dig at hæve din gangbro? For det var det nemmeste job i forbindelse med dette projekt og giver selvfølgelig det bedste isolerings resultat  🙃

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis