Gulvvarme uden isolering, hvad kan man gøre?

Hej,

Vi står og skal igang med en større renovering hvor vi skal have fjernet fliser og gammelt sildeben.Vi skal derefter have lagt nye fliser i brygger og bad samt nyt massiv eg sildeben i resten af huset (ca. 130kvm).

Vi har i dag luft varme som kommer fra kanaler i gulvet og bliver suget ud i loftet. Denne løsning sløjfer vi da det ikke er en særlig optimal måde at varme huset op på og kanalerne tage en del plads i lofterne.

Vores første tanke var at lave vandbårne radiatorer (det er også foreslået i energirapporten), men vi fik at vide at hvis vi alligevel skal have gulvet fjernet, kan vi lige så godt lave gulvvarme.

Det lyder jo meget lækkert.. men... 
Jeg kender ikke til priserne på radiatorer vs gulvvarmen ift. etablering endnu. Men vores hus er fra 1955 og der er ikke rigtig noget isolering (der er noget slagger ved vi).

Et forslag på gulvvarme var at fjerne det øverste "puds lag" så man kommer ned til råbetonnen og derfra vil man så lægge nogle plader på som jeg har forstået det.

Vil det være en dum ide at gøre det på den måde ift. varme tabet? eller vil man godt kunne isolere det godt nok?

Jeg har lige vedhæftet et billede mellem entréen og stuen hvor man kan se puds laget.


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme uden isolering under, er lagt fra optimalt.
Desuden har der i flere boligere været problemer med slagger, få de fugt udvider de sig, og kan presse både opad og ud mod siderne. Så var det mig ville jeg fjerne beton og slagger, og få lavet gulvarme med en tidssvarende isolering.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil påstå at det er nemmere at hugge hele beton laget op end det er at hugge slidlag af. Desuden kender du ikke tykkelse på slidlag hele vejen, det kan være ned til 1 cm så du ender med et meget ujævnt grundlag for din isolering. 
Ja så skal der udgraves og isoleres mn det er helt sikkert givet godt ud. 
Din gulvtemperatur er med radiatorer vel omkring 15-16 grader og ved gulvvarme omkring 24-26 grader.
Så med en jordtemperatur under huset på ca. 10-12 grader så er det en væsentlig større temperatur forskel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input.

De mente at det ville være en for stor omgang at skulle bryde det hele op og bliver ret så dyrt. Ved ikke helt hvor vi er henne prismæssigt endnu.

Man vil ikke kunne bruge nogle varmefordelingsplader eller er det slet ikke godt nok?
Alternativt ser jeg kun radiatorer som en løsning desværre hvis ikke projektet skal tage overhånd
Varmefordelings plader skal bruges hvis man har trægulv, krydsfiner eller lign. øverst. Men de ændrer ikke på udslip af varme nedad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg er enig med @ el elmand, GodVen og je_ns   
som de tre siger, vil det på ingen måde være særlig energieffektivt, og du bliver nød til at se på det i det lange perspektiv.

-Du bliver nødt til at bide i det sur æble JannikKJ, og få det gamle gulv brudt op og få det gjort korrekt fra bunden, hvis du vil have lagt gulvarme (uanset hvilken slags gulvarme du vil have i gulvet).
Radiatoren er knapt så kompliceret, men der skal stadig brydes noget af gulvet op og isolerer rørene og det bliver stadig noget bøvl at komme til.
Enig med @ el elmand, GodVen, je_ns  og Hold_Ved_Montøren.

At lave gulvvarme, som bekrevet ovenstående, uden nævneværdig isolering, og uden at bryde eksisterende betonlag op, svarer, i princippet, til at udskifte husets Termoruder med 1-lags glas!

Kort sagt, I min optil "Tude tosset" og som bl.a. GodeVen skriver direkte ulovligt!
Okay mange tak for det :)
Vi har i dag de her luftkanaler hvor varm luft blæser rundt og kommer op af gulvet under vinduerne igennem nogle riste (se billeder)

Oprindeligt havde vi snakket om bare at trække radiatorrør direkte i de kanaler da vi så kunne undgå at banke hele skidtet op. Hvad er jeres holdning til den løsning. Er det noget i har prøvet før og er det overhovedet muligt? Er der eventuelt noget andet man kan gøre for at udnytte eksisterende luftkanaler?

Selve kanalerne nede i hullerne er ca. 15x15cm

Ud over at det vil være tudetosset at lave gulvvarme uden ordentlig isolering, så vil det nok også være direkte ødelæggende for den sikkerhedsseler i vil lægge ovenpå. Uden isolering vil det om vinteren kræve alt for høj fremløbstemperatur for at i kan holde varmen. Og det vil ødelægge parketten.

Om det vil være muligt at rør gennem de gamle kanaler. Måske. 
Ellers var det måske muligt at banke hul ned til kanalerne. Vær dog i den forbindelse opmærksom på at kanaler måske er udført i asbestholdige eternitrør.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad er den forventede nye varmekilde til radiatorer eller gulvvarme?

Hvor lang tid forventer du at ville bo i huset?
Vær opmærksom på at der snart kommer stramninger fra EU vedr. energiforbrug i huse.
Det går formentlig ud på at ved salg af huse skal huset bringes til at opfylde en given Energi-klasse.

Hvad har du indhentet af priser på din renovering?

Et skud fra hoften:
Radiatorer (eks. ny varmekilde) for 130m2, materiale indkøb og monteret, vil løbe op i ca. 75.000kr +-.
Kopi fra Bolius:
Etablering et nyt terrændæk
Etablering af terrændæk med udgravning, 320 mm isolering, ny støbt betonplade og til sidst et nyt parketgulv.Pris: Ca. 3.000-3.500 kr. pr. kvadratmeter inkl. moms.
Ønskes der gulvvarme, stiger prisen med ca. 1.000-1.500 kr. pr. kvadratmeter.


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis