Gulvvarme uden isolering, hvad kan man gøre?

Hej,

Vi står og skal igang med en større renovering hvor vi skal have fjernet fliser og gammelt sildeben.Vi skal derefter have lagt nye fliser i brygger og bad samt nyt massiv eg sildeben i resten af huset (ca. 130kvm).

Vi har i dag luft varme som kommer fra kanaler i gulvet og bliver suget ud i loftet. Denne løsning sløjfer vi da det ikke er en særlig optimal måde at varme huset op på og kanalerne tage en del plads i lofterne.

Vores første tanke var at lave vandbårne radiatorer (det er også foreslået i energirapporten), men vi fik at vide at hvis vi alligevel skal have gulvet fjernet, kan vi lige så godt lave gulvvarme.

Det lyder jo meget lækkert.. men... 
Jeg kender ikke til priserne på radiatorer vs gulvvarmen ift. etablering endnu. Men vores hus er fra 1955 og der er ikke rigtig noget isolering (der er noget slagger ved vi).

Et forslag på gulvvarme var at fjerne det øverste "puds lag" så man kommer ned til råbetonnen og derfra vil man så lægge nogle plader på som jeg har forstået det.

Vil det være en dum ide at gøre det på den måde ift. varme tabet? eller vil man godt kunne isolere det godt nok?

Jeg har lige vedhæftet et billede mellem entréen og stuen hvor man kan se puds laget.


Hej, Vi står og skal igang med en større... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er helt sikkert asbest i kanalerne både i gulv og loft kanaler. Det beregner de med i tilbuddet.

Vi går lige nu og venter på den samlede total entreprise og forventer det kommer i næste uge.
Vi har regnet med at skulle genhuses i Max 4mdr. Så projektet står klar inden jul.

I vores energirapporter står der at de anbefaler vandbåren radiatorer varme, måske fordi det vurderes at det bliver for dyrt at få etableret gulvvarme med ordentlig isolering og husets værdi måske ikke vil stige tilsvarende?

Den nuværende løsning med luftkanaler varmer egentlig huset fint nok op, dog bruger vi 2000m3 gas om året.   
JannikKJ skrev den 29-05-2023 07:52:03

I vores energirapporter står der at de anbefaler vandbåren radiatorer varme, måske fordi det vurderes at det bliver for dyrt at få etableret gulvvarme med ordentlig isolering og husets værdi måske ikke vil stige tilsvarende?

Den nuværende løsning med luftkanaler varmer egentlig huset fint nok op, dog bruger vi 2000m3 gas om året.   
Rigtigt - de foreslår tiltag ud fra at det er den umiddelbart mest rentable løsning vs den eksisterende opvarmning.
Hvis i gerne vil have gulvvarme inkl isolering er det IKKE rentabelt og du kan ikke forvente at få pengene igen ved et salg. Men til gengæld får du et hus med en væsentligt højere komfort i den tid i selv regner med at bo i det - det er primært den difference i værdi som i skal gøre op med jer selv om det er pengene værd, nogle mennesker går med bare tæer hele året og er ligeglade, jeg selv hader kolde gulve og ville aldrig undvære det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu har vi undersøgt lidt videre og snakket med banken samt entreprenøren.

Hele renoveringsprojektet kommer til at løbe op i 2.1mil, men der er nærmest heller ikke et rum vi ikke kommer omkring.

Vi fjerner eksisterende sildeben og får trukket rør til radiatorer i de eksisterende luftkanaler, og får lagt nyt sildeben på bagefter.

På badeværelse skal der graves ud og flyttes rør, så der ligger vi rigtig vandbåren gulvvarme med isolering.

Vi har et gæste toilet i forlængelse med entreen hvor der er fliser. Der skal der lægges nye fliser på og derfor tænker vi bare at lægge almindelig el-gulvvarme da det er ca. 6kvm.

Det bliver en ordentlig omgang, men tror vi har landet en fin løsning.

Tak for jeres hjælp :)

Det er tæt på man kan bygge et nyt hus til den pris.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ja det er tæt på. Men i de 2.1 får vi også solceller og ny indkørsel med carport.

Vi havde godt undersøgt om det kunne svare sig at rive det ned. Men det ville være alt for dyrt. Det ville også være synd, da det er en liebhaverbolig som er rigtig fin og sund :) 
Annonce
Det lyder da helt vildt at renovere et hus på 130 m2 for 2,1 mill. Det må da være mere rentabelt at sælge huset og købe et andet der passer til familiens ønsker og behov.
solaris skrev den 15-07-2023 19:50:29

Det lyder da helt vildt at renovere et hus på 130 m2 for 2,1 mill. Det må da være mere rentabelt at sælge huset og købe et andet der passer til familiens ønsker og behov.

Huset er 145 + 20kvm anneks.

Hvis vi skal have et tilsvarende hus i vores by, som står nyt, skal vi i hvert fald op over de 7 millioner og det er virkelig sjældent de kommer på markedet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis