Aske fra bålfad/bålplads - hvor gør jeg af det?

Vi holder af at lave et lille bål i haven til at riste pølser og lign. over om sommeren.

Vi er næppe alene med den fornøjelse. Men hvor gør I andre bålenthusiaster af jeres aske fra bålet?
Kommer I det i komposten? Jeg har hørt om nogen der spreder det ud i bed eller på græsplæne. Jeg hørte engang en nævne at det skulle modvirke mos i plænen, hvis man spreder det ud på græsset... Noget med at det er basisk og mos kræver sur jord... Ved ikke om det er ammestuesnak.

Vi brænder kun rent træ i vores bålfad. Altså ikke noget med trykimprægneret eller malet træ, så jeg tænker ikke der skulle være noget sundhedsmæssigt i vejen for at bruge asken i haven.


Vi har et bålfad af jern. Når vi har lavet bål ligger der gerne et tykt lag aske i bunden af fadet bagefter. Jeg tit på, om det mon er bedst for fadets holdbarhed ift. rust at vi lader asken ligge i bunden af fadet (beskytter måske imod ilt) eller om det er bedre at vi fjerner asken straks (da det jo også holder på vand og holder jernet i kontakt med vand i lang tid efter regnvejr). Nogen der har erfaring med jern og rust som ved det?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mindre mængder kan du blot sprede ud på græsset eller i bede. Aske er basisk og har en gødende virkning. Jeg kan dog ikke se nogen forskel på på græsset, der hvor jeg sprede en skovlfuld aske for et år siden.

Jeg har også prøvet at sprede aske på fliser, da en her på LDS skrev at det fjerne mos. Der kan jeg heller ikke se en forskel.
Så længe det ikke ligefrem er flere 100 kg aske (som jo indeholder ophobet koncentreret tungmetaler) så er det fint og gøde med i sin have. 
Frank Chr. skrev den 25-05-2023 20:40:03

GodeVen skrev den 25-05-2023 16:00:14


Jeg har også prøvet at sprede aske på fliser, da en her på LDS skrev at det fjerne mos. Der kan jeg heller ikke se en forskel.

 Aske (lud) fjerner flisepest og algebelægning. 

 Hvordan gør man i praksis? Bare lægger det ud og hælder vand over og lader det ligge som grød noget tid? Hvor lang tid? Og så bare spuler det af igen?

Træaske indeholder phosfor og kalium , og er en god jordforbedring , vi bruger masser af aske fra brændeovnen , sammen med kaffegrums som indeholder ca 7 % nitrogen , samlet set bliver det til en form af NPK gødning , og det var i gamle dage at der kunne være tungmetaler fra asken ,fx bly fra benzin ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
LennartBertelsen: Du strør det bare ud i jævnt lag,. En spandfuld vel fordelt over 20-30 kvm. Næste gang det regner så kommer det ned i jorden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
karl smart skrev den 26-05-2023 18:25:17

..og det var i gamle dage at der kunne være tungmetaler fra asken ,fx bly fra benzin ..
Det er altså ikke mere end 25 år siden at de fleste lande blev enig om at forbyde bly i benzin (Danmark dog i 94). Så mange af de træer der fældes nu er altså inficeret med tungmetaller. 

 

ev elmand skrev den 26-05-2023 22:35:03

LennartBertelsen: Du strør det bare ud i jævnt lag,. En spandfuld vel fordelt over 20-30 kvm. Næste gang det regner så kommer det ned i jorden. 

 Henviser du her til udstrøning over fliser for at fjerne flisepest? Eller mener du du i bed/græsplæne?

Frank Chr. skrev den 26-05-2023 22:56:21

karl smart skrev den 26-05-2023 18:25:17

..og det var i gamle dage at der kunne være tungmetaler fra asken ,fx bly fra benzin ..
Det er altså ikke mere end 25 år siden at de fleste lande blev enig om at forbyde bly i benzin (Danmark dog i 94). Så mange af de træer der fældes nu er altså inficeret med tungmetaller.

 

 Interessant. Den vinkel havde jeg ikke overvejet. Hvor kan jeg finde mere information omkring indholdet af tungmetaller i træ? Findes der empiriske studier på dette område?

Vi genererer årligt 10-15 kg aske fra vores masseovn.
Det ryger iflg. reglerne i en plastpose som dumpes i restaffald.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også