Aske fra bålfad/bålplads - hvor gør jeg af det?

Vi holder af at lave et lille bål i haven til at riste pølser og lign. over om sommeren.

Vi er næppe alene med den fornøjelse. Men hvor gør I andre bålenthusiaster af jeres aske fra bålet?
Kommer I det i komposten? Jeg har hørt om nogen der spreder det ud i bed eller på græsplæne. Jeg hørte engang en nævne at det skulle modvirke mos i plænen, hvis man spreder det ud på græsset... Noget med at det er basisk og mos kræver sur jord... Ved ikke om det er ammestuesnak.

Vi brænder kun rent træ i vores bålfad. Altså ikke noget med trykimprægneret eller malet træ, så jeg tænker ikke der skulle være noget sundhedsmæssigt i vejen for at bruge asken i haven.


Vi har et bålfad af jern. Når vi har lavet bål ligger der gerne et tykt lag aske i bunden af fadet bagefter. Jeg tit på, om det mon er bedst for fadets holdbarhed ift. rust at vi lader asken ligge i bunden af fadet (beskytter måske imod ilt) eller om det er bedre at vi fjerner asken straks (da det jo også holder på vand og holder jernet i kontakt med vand i lang tid efter regnvejr). Nogen der har erfaring med jern og rust som ved det?

Vi holder af at lave et lille bål i haven til at... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 27-05-2023 12:22:00

Frank Chr. skrev den 26-05-2023 22:56:21

karl smart skrev den 26-05-2023 18:25:17

..og det var i gamle dage at der kunne være tungmetaler fra asken ,fx bly fra benzin ..
Det er altså ikke mere end 25 år siden at de fleste lande blev enig om at forbyde bly i benzin (Danmark dog i 94). Så mange af de træer der fældes nu er altså inficeret med tungmetaller.

 

 Interessant. Den vinkel havde jeg ikke overvejet. Hvor kan jeg finde mere information omkring indholdet af tungmetaller i træ? Findes der empiriske studier på dette område?

 https://www.bolius.dk/aske-fra-braendeovn-eller-grill-kan-oedelaegge-din-have-39216


LennartBertelsen skrev den 27-05-2023 14:43:43

JohnLarsen skrev den 27-05-2023 12:26:05

Vi genererer årligt 10-15 kg aske fra vores masseovn.
Det ryger iflg. reglerne i en plastpose som dumpes i restaffald.

 

Ok. Men det har vel ikke så meget med trådens emne at gøre?

Well, trådstarter skriver i første indlæg: "Men hvor gør I andre bålenthusiaster af jeres aske fra bålet?"


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 27-05-2023 17:01:18

LennartBertelsen skrev den 27-05-2023 14:43:43

JohnLarsen skrev den 27-05-2023 12:26:05

Vi genererer årligt 10-15 kg aske fra vores masseovn.
Det ryger iflg. reglerne i en plastpose som dumpes i restaffald.

 

Ok. Men det har vel ikke så meget med trådens emne at gøre?

Well, trådstarter skriver i første indlæg: "Men hvor gør I andre bålenthusiaster af jeres aske fra bålet?"

 

Fair nok 😊
Jeg mener at sprede det ud i bede og græsplæne. Men jeg kan se på artiklen fra Bolius at det skal sporedes tyndere ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også