Renovere hus - et rum af gangen?

Hej med jer,

Jeg er så småt ved at tage tilløb til renoveringen af en muremestervilla fra 50'erne, jeg har overtaget. Den har undergået en renovering i 70'erne og er fuldt beboeligt. Da jeg bor i det og driver selvstændig virksomhed fra en del af huset, vil det være absolut nemmest og mest optimalt, at jeg kunne 'tage det i bidder' - gerne et rum af gangen.

Dette er jo muligt ift. vægge, loftbeklædning osv. Men min hovedpine går på installationerne - særligt el. Kan man generelt lykkes med at lave nye elinstallationer (og trække nye kabler) i et rum af gangen? Eller skal der 'helst' laves ny tavle og trækkes kabler på ny i hele huset? Hvis man da kan sige noget generelt om det. Jeg ofrer en del på huset - bl.a. et nyt tegltag, alle vinduer og yderdøre udskiftes mm. Så det er forventningen, at det på andre områder vil være tidssvarende, hvorfor jeg også ønsker, at huset skal være det ift. elinstallationerne.

På forhånd tak for hjælpen,

Joachim

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du begynder med at lave en brainstorming/ønskeliste  over, hvad der er nødvendigt at have, og hvad der ville være dejligt at have (need to have and nice to have).
Derefter estimerer du nogle priser (badeværelse 120000 køkken 60000).
Derefter laver du en plan over, hvad der skal laves i de enkelte rum. Du kunne begynde tættest ved fyrrum og lægge trækrør til vand (cirkulation af varmt vand?) og varme. Kloak skal der også tages hensyn til. El tager du en snak med installatøren om. Der skal måske udvides med flere grupper. Husk også trækrør til antenne og internet.
Som du kan se, begynder du med som det allerførste, at lægge værktøjet tilbage i værktøjskassen og fortsætter derfra.    

fase
Tak for svaret. Jeg må lige tilbage til tegnebrættet og have lagt en plan, inden jeg gør andet :-)
Når man ombygger så er planlægning meget væsentlig. Så kan man undgå nogen af dem der "hovsa det tænkte jeg ikke på"
Elinstallation er nok det mindste problem når man renoverer enkelt rum ad gangen. Kloak, gulvvarme fremføring og ikke mindst støv gener er værre. Derfor giver det meget mening at tage flere rum samtidig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mindre bidder er rigtig godt, hvis man vil undgå at gå død i projektet. Men det kræver at det rent faktisk ER isolerede projekter, der ikke griber ind i hinanden   

Nogle gange ender man med at opdage, at det havde været lettere at lave "The Big Bang" og gå i gang med mere på én gang. Jeg er efterhånden faldet i dén fælde flere gange, hvor jeg er startet småt og undervejs opdager, at det nærmest er mere besværligt ikke bare at lave det hele på én gang   

Men som ev elmand siger, så er planlægningen afgørende. Der vil altid ske uforudsete ting, men planlægningen hjælper til at vurdere hvilke rum der rent faktisk kan laves særskilt.

Mvh. AllanE
Annonce
Og planlægning mindsker risiko for at man laver noget i en afdeling som senere soænder ben for noget andet. Der er ikke noget der er mere træls end at lave ting om flere gange. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gulvvarme, kloak og brugsvand er nok blandt de tre største faktorer, der skal tænkes igennem.
Hvis du renoverer ét rum tættest på teknikrummet, skal du måske føre tomrør til gulvvarme til andre rum via det rum.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Det afhænger også af, hvilken type bolig det er. Nu skriver du murermestervilla fra 50'erne, hvilket ikke siger så meget, da det man normalt kalder murermestervillaer typisk er noget ældre.
Men har du loft eller kælder over/under de rum du skal renovere, er el det mindste problem, da der kan trækkes nye installationer frem til rummene dér. Det kan være mere besværligt, hvis der er flere etager i boligen.
Det afhænger jo også af, hvad man kan acceptere. Kan du leve med, at der er nogle midlertidige installationer, som går gennem rum, som du bor i, kan det meste jo lade sig gøre.
Men ellers, som andre skriver, kræver vand, varme og kloak mere planlægning fra start, end el.
Skjulte installationer af rør, om det så er vand eller el, kræver også mere planlægning end synlige installationer.

Tak for de mange gode svar. De giver stof til eftertanke. Som nogen af jer skriver, kunne jeg have uddybet med lidt om boligen. Den er med kælder og 1. etage, og er så 'smart' indrettet at alle vandinstallationer er synlige i kælderen (som brugsvand- og varmerør i loftet og kloakrør, der kommer ned fra de respektive rum), mens at el kommer ind på 1. etagen og ser ud til at være trukket ned i etagens gulv og altså stueetagens loft. Derfor tænkte jeg, det kunne være en mulig fremgang at tage et rum af gangen, da jeg forventeligt ikke skal tænke for meget på vand- og kloak, da det er synligt i kælderen. Og så kunne jeg vente med at sætte nye lofter op i samtlige rum i stueetagen, og få trukket ny el inden dette. Huset har fine parket- og plankegulve, som jeg gerne vil bevare hvis muligt, og da der ikke at fodkoldt pga. kælderen nøjes jeg med nye radiatorer og brændeovnen centralt i stuen :-)
Det er ingen problem at renovere el inst. ( husk netværk ) og beholde gulve, også selv om du tager et rum ad gangen. Der er mange muligheder for at trække kabler i vægge og lofter. Skal der etableres ekstra sikrings grupper kan kabler ofte trækkes hen i skunkrum og derfra ned og trækkes over det nye loft i de respektive rum. Er du i gang med rummet under el tavlen kan du mure tomrør ind så der kan komme kabler ned i kælder. 
Der hvor det tæller er på håndværker regninger. Det koster altid nogle ekstra timer med igangsætning af et job, med oprettelse af forbindelse til de næste rum osv. Så flere rum i samme omgang er altid det billigste.
Når du kan beholde gulve så tyder det ikke på den helt gennem gribende omvæltning med flytning af vægge osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis