Er ved at købe et hus, men er nervøs for rustne jernbjælker.

Hej, vi er ved at købe et andet hus, og har set det nogle gange, også med tømrer. Vi har styr på det meste, men står tilbage med et ubesvaret spørgsmål, som andre ikke har kunne hjælpe med.

Der er to rustne jernbjælker, og det står nævnt i tilstandsrapporten, med bemærkningen at det på sigt kan gå ud over bæreevnen. (Billeder vedhæftet)
Er det noget jeg skal være nervøs for, og ville det være en stor post at få fikset nu?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er lidt mere end overfladerust...
Men jeg ville ikke være bekymret, der ser ud til at være masser af gods i dem stadigvæk.
Afrensning af alle overflader (stålbørste på vinkelsliber/boremaskine). Behandling med rustomdanner (fosforbaseret), som giver en god bund til maling. Maling med skibsmaling. Så holder det mange år endnu.

Det er en fordel, at den er blottet. Jeg måtte bruge flere dage (fuld tid) på at blotlægge en 3½ meter jernbjælke i vores mur (over et vindue). Den var rustet og knækkede + trykkede stenene ud.

Hvis du har mulighed for det, så prøv at slibe/banke noget af rusten af. Du vil sikkert se, at der er masser af godstykkelse tilbage. Jokeren er selvfølgelig dén del du ikke kan se, som er inde i væggen...

Jeg sleb al rust af med en vinkelsliber med stålbørste. Bagefter brugte jeg denne rustbeskyttelse, som også fås i sort: https://www.malgodt.dk/acrymatic-antiox
Hvis du bruger samme produkt, så er det vigtigt, at affedte bjælken med sprit før behandling.

I øvrigt undrer det mig meget, at sælger ikke selv har slebet og behandlet tidligere (og i hvert fald inden et salg). Det er en hurtigt opgave og ville have været nemt at undgå punktet i tilstandsrapporten.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også