undertryge over isolering

Hvordan når jeg over til at undersrtyge de fjerneste tegl uden at skulle vade ud i isoleringen og måske træde gennem loftet?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find spærene under isoleringen og læg en plade eller nogle brædder du kan stå/sidde på. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville nok lave et par lægter med hver sin passende jern krog på i en ende. Denne krog sættes så på den nederste lægte imellem tagsten. Oven på de 2 lægter lægges en plade. Så kan du komme ind og understryge. 
er det en nem arbejdsstilling NEJ, 
er der en god arbejdstemperatur her om sommeren NEJ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode råd.
Iøvrigt, når taget er fra 1937 og der er en del revnede og krakelerede sten både indvendigt set og udefra, der har været vandgennemtrængning til et af skunkrummene gennem skråvæggene, kan det så betale sig at reparere og få skiftet tegl løbende, eller hedder det nyt tag?


Hvis vi taler om skunkrum, så indikerer det at der er udnyttet 1.sal. Så kan du ikke reparere taget da du ikke kan understryge hvor der er skråvægge.
De teglsten som ikke er revnede kan sikkert holde i 50 år endnu eller mere . De har vist at de kan holde til næsten 100 års storme. Problemet er at finde nogen igen som er magen til.
Ved slotte og fredede bygninger efterspørger man ofte gamle teglsten. 
Alternativ er at omlægge taget og bruge de gamle hele sten på den ene side af taget og så nogle tilsvarende på den anden side. 
Så skal det laves med undertag, tagfod fodblik osv. 
Jeg vil så foreslå at bruge Huntonit undertag. Det giver ingen mening at vælge et undertag med levetid på 30 - 50 år hvis taget kan holde i 100 år. 
Man kan også have tagpap med teglsten stag over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sidste spørgsmål, se nyt billede af taget. Jeg har ubehjælpsomt forsøgt at overstryge (men sviner ret meget). Spørgsmålet er, om det kan være tilstrækkeligt indtil videre at overstryge de 3-4 nederste rækker tagsten, som har et lavere hældning end de andre. Særligt dem mod hjørnet manglede kanter hist og her, men dem ovenover ser mindre medtagede ud.
Annonce
lidt længere fra
Jeg har ingen erfaring med at overstryge, men jeg har prøvet at mure rygning på et tag med tagsten. Der skal vaskes bagefter så tagstenene er rene. Til slut kan du " afsyre" med f.eks. eddike. Der skal igen efterskylles så det ikek angriber tagrende. 
Prøv at se billeder fra huse i Skagen, de er overstrøgne på de øverste og yderste 2 rækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikk så meget det kosmetiske der bekymrer mig, det er mere om vi får vand ind i huset
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis